سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سنگ نگاره‌های 5000 ساله، صندلی مجالس عروسی شد

یادمان

سنگ نگاره‌های 5000 ساله، صندلی مجالس عروسی شد

سنگ‌نگاره‌های پنج تا ده هزار ساله‌ اردکان یزد که مدتی پیش در یک منطقه باستانی کشف شده و قرار بود در موزه فرهنگ اردکان نگهداری شود، اکنون به عنوان صندلی در مجالس ازدواجی که یک مرکز فرهنگی و هنری برگزار می‌کند، به کار برده می‌شود.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

به گزارش مهر، محوطه‌ تاریخی مفیدی 50 کیلومتر با مرکز شهرستان اردکان در استان یزد فاصله دارد و در این محوطه حدود چهار سال پیش‌ سنگ نگاره‌هایی کشف شد که پنج تا ده هزار سال قدمت داشت. این سنگ‌نگاره‌ها شامل 52 نقاشی مانند صحنه‌هایی از شکار‌ بزکوهی‌، یوزپلنگ و نقوش باستانی بود، اما به‌دلیل نداشتن شرایط امنیتی مناسب، افراد بسیار کمی از وجود محوطه‌ مفیدی و موقعیت جغرافیایی منطقه اطلاع داشتند، با وجود این، این محوطه در فهرست آثار ملی ثبت شدتا این‌که آبان سال گذشته معاون میراث فرهنگی یزد در گفت‌وگو با مهر از تخریب این سنگ‌نگاره‌های چند هزار ساله خبر داد و گفت: پس از آن که یکی از متخلفان به بهانه پیدا‌کردن معدن در حوالی شهرستان اردکان، محوطه تاریخی چند هزار ساله‌ مفیدی را با لودر و بیل مکانیکی به صورت کامل تخریب کرد، موضوع در دو بخش کارشناسی و حقوقی پیگیری شد و گروهی از کارشناسان به محل اعزام شده و بخشی از سنگ‌ها را که روی هم تلنبار شده بود، بررسی کردند.

کارگر افزود: این سنگ نگاره‌ها با تدابیر امنیتی و حفاظتی به نمایندگی میراث فرهنگی در یزد منتقل شد تا تصمیم گرفته شود که یا مولاژی (کپی‌برداری) از آنها به محوطه ارسال یا به نحو دیگری از آن حفاظت شود. اما اکنون بعد از گذشت یک سال از آن زمان، این سنگ نگاره‌ها که دارای نقوش حیوانی است، در گوشه‌ای از یک مکان فرهنگی و‌ هنری که از آن محوطه برای برگزاری مراسم عروسی، همایش و کلاس آموزشی استفاده می‌شود، دیده شده که در بسیاری از مواقع از این سنگ‌های چند هزار ساله به عنوان نشیمنگاه استفاده می‌شود!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه