سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نشان ویژه برای تخریب

یادمان

نشان ویژه برای تخریب

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 69، رويه 38

 

کمتر روزی است که خبر از تخریب نباشد. روزی نادانی دستور می‌دهد که درخت چندصد ساله‌ای را ببرند و روز دیگر، در پناه «جاده‌سازی»، جنگل‌ها را می‌تراشند و روز دیگر سفارت شیر پشم ریخته‌ی استعمار، درختان باغ قلهک را ریشه‌کن می‌کند و...
همه‌ی این‌ها در حالی انجام می‌شود که هیچ‌کدام از انجام‌دهندگان این ویرانگری‌ها به مجازات نمی‌رسند. از این‌رو، بسیاری به این باور رسیده‌اند که این کار، کار خوبی است و لازم است که نشان ویژه‌ای برای آن طراحی شود و پس از تعیین بزرگ تخریب‌کننده‌ی سال، درمیان جشن و هلهله و کف و سوت، سینه‌ی ستبر او را مزین کند.

بسیاری از این تخریب‌کنندگان، عنوان شهردار (یا معاون و کارمند و...)، گاهی فرماندار و بخشدار و یا دیگر مقام‌ها را به یدک می‌کشند که با شنیدن این عنوان‌ها و عملی که آنان انجام می‌دهند، دیگر برای کسی جای دودلی باقی نمی‌ماند که این کار، به راستی درخور تقدیر و «نشان» است.

در روزنامه (همشهری – 28/8/90 – رویه 18) خواندم:
خانه تاریخی «شمس» در روستای اسفندآباد در نزدیکی ابرکوه یزد چند روز پیش به دستور بخشدار این منطقه توسط لودر با خاک یکسان شد. خانه شمس متعلق به «حاج میرزا حسن شمس» از بزرگان روستای اسفندآباد بود.
 این بنای خشتی جزو ساختمانهای تقریبا اعیانی در روستای اسفندآباد محسوب می‌شد و مالک شخصی داشت. قدمت خانه تاریخی شمس به دوران قاجاریه می‌رسید و در ساخت بنایش ویژگی‌های معماری قاجاری دیده می‌شد. خانه شمس 3سال پیش در تاریخ 27 اسفند 1387 با شماره ثبت 26356 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود اما ثبت‌ملی این بنای تاریخی نیز به فریاد آن نرسید.

به‌همین خاطر خبرنگار همشهری، به سراغ حجت محمدی، بخشدار بهمن رفت تا علل تخریب این بنا را جویا شود. حجت محمدی گفت: رسانه‌ها نباید در این‌باره مانور دهند. وی اضافه کرد: توصیه می‌کنم این موضوع رسانه‌ای نشود.
محمود شمس، دهیار روستای اسفندآباد نیز در این باره گفت: صاحب ملک در جریان تخریب بوده است و همچنین شعبه تامین استان نیز اجازه این تخریب را صادر کرده بود. وی افزود: 95درصد ساکنان این روستا با تخریب این بنا موافق بودند زیرا در مسیر عبور و مرور شهروندان این روستا قرار داشت.

علاوه بر این، معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد نیز در این‌باره گفت: این اداره‌کل در حال پیگیری تخریب خانه تاریخی شمس در روستای اسفندآباد شهرستان ابرکوه و عاملان این تخریب است که بدون اطلاع مالک و توسط مردم بومی این روستا انجام شده است. نیکزاد افزود: اگر مشخص شود که برخی افراد مانند بخشدار روستا، این خانه را تخریب کرده‌اند، قطعا براساس قانون، این قضیه پیگیری می‌شود.

خواندنی: پیشنهاد می‌شود، برای تشویق مردم و مقامات به تخریب بیشتر، جایزه‌ی تخریب امسال به جناب آقای حجت محمدی بخشدار محترم روستای اسفندآباد، اعطا شود تا با تشویق همگان در چند ماه مانده به پایان سال، شاهد تخریب‌های بیشتر و بیشتر باشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه