سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز دبستانی‌ها با میراث‌ ایران آشنایی ندارند

نگاه روز

دبستانی‌ها با میراث‌ ایران آشنایی ندارند

تفهیم و شیوه صحیح برخورد با آثارتاریخی نیاز به آموزش صحیح و کاملا مجزا دارد. آموزشی که مقاطع مختلف تحصیلی همواره از آن‌ بی‌بهره بوده‌اند. اما معلمان و استادان دوره آموزش ابتدایی معتقدند بهترین زمان مناسب برای شناخت ارزش‌های میراث‌فرهنگی و انتقال آن در سطوح جامعه مقطع دبستان است.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Giftofvision, ALWAYS LIKE A SALE

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ  رفتار صحیح با میراث‌فرهنگی نیاز به شناخت دارد. شناختی که نه‌تنها در دوره‌های آموزشی مدارس دیده نمی‌شود که حتی طبق اخبار واصله برخی از بخش‌های تاریخ دوره‌‌های قبل ازاسلام هم از دروس دانش‌آموزان حذف شده‌است.
 
به‌گزارش CHN، نوشتن یادگاری، استفاده نادرست از آثار تاریخی، نداشتن حس مالکیت نسبت به ارزش‌های میراث‌فرهنگی پدیده‌ای فراگیراست که امروزه به‌تکرار با آن مواجه هستیم. در این میان نقش مدارس و نهادهای آموزشی تنها به اردوهای تفریحی از سایت‌های تاریخی محدود شده‌است.
 
«پرویز جلیلوند فرد»، بازنشسته و مدرس مقطع ابتدایی با تاکید بر اینکه اطلاعات کافی در کتاب‌های آموزشی درخصوص میراث‌فرهنگی وجود ندارد به CHN می‌گوید: «دانش آموزان دوران ابتدایی بهترین دوره یادگیری را سپری می‌کنند بنابراین مباحث با اهمیتی چون میراث‌فرهنگی لازم است در این دوره آموزش داده شوند».
 
به‌گفته وی، با اینکه برای بسیاری از دانش‌آموزان اردوهایی برای بازدید از سایت‌های تاریخی در شهری که زندگی می‌کنند تعریف می‌شود اما باز هم به‌نظر من این بازدیدها کافی نبوده و ضرورت دارد که در مدارس، فصلی جداگانه به آن پرداخته شود.
 
جلیلوند معتقد است، انتخاب فصل‌های چگونگی برخورد با آثار تاریخی مربوط به مسئولان آموزش‌و پرورش می‌شود. چراکه فصول درسی و محتوای آن‌ها توسط آن‌ها برنامه‌ریزی و ارائه می‌شود. در این میان نقش معلمان بسیار مهم است اما تازمانیکه به این مباحث به‌صورت مجزا پرداخته نشود مدرسان هر چقدر که علاقمند باشند نمی‌توانند آنطور که شایسته است مانور دهند.
 
این درحالی‌است که پیش از این منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرده بود، توافقاتی با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است تا در راستای آن درس آشنایی با میراث فرهنگی و آثار باستانی به دروس دانش آموزان اضافه شود.
 
این پیشنهاد از سوی معاونت گردشگری به وزارت آموزش و پرورش ارائه شده و در صورت تحقق آن یک ساعت درسی با رویکرد آشنایی با میراث فرهنگی و گردشگری ایران به دروس دانش آموزان ارائه می‌شود.
 
رویکرد اصلی افزودن واحد درسی آشنایی با میراث فرهنگی در مدارس کشور، که در جهت ایجاد فرهنگسازی و بسترسازی مناسبی برای آشنایی هر چه بهتر دانش آموزان با پتانسیل‌های گردشگری در داخل و خارج از کشور و آشنایی بیش از پیش با مفاخر ملی و مذهبی و نیز آثار ملی و مذهبی ایران عنوان شده هنوز مورد موافقت آموزش و پرورش صورت نگرفته است. چراکه سال تحصیلی آغاز شده و هنوز محتوایی در این رابطه در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دیده نمی‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه