سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان 67 بنای تاریخی در خطر در پنج قاره جهان معرفی شدند

یادمان

67 بنای تاریخی در خطر در پنج قاره جهان معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «سازمان شاهکارهای معماری تاریخی جهان» در گزارشی که روز سه‌شنبه انتشار یافت، فهرستی از 67 بنای تاریخی در خطر در کشورهای مختلف را منتشر کرد.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Grailify - air force new mexico basketball - nike and jordans 50 dollars in gold price list Light Smoke Grey

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، در صدر این فهرست که آثار تاریخی در 41 کشور جهان در آن وجود دارند، شش محوطه تاریخی ثبت شده سوریه در فهرست میراث جهانی سازمان «یونسکو» قرار دارد. این آثار مدتی قبل در جریان سی‌وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در کامبوج، به دلیل صدمات فراوانی که در طول بیش از دوسال جنگ داخلی در سوریه به آن‌ها وارد شده است، در فهرست میراث جهانی در خطر سازمان یونسکو قرار گرفتند که عبارتند از شهر تاریخی «حلب»، شهر تاریخی «آلپپو»، بخش تاریخی «دمشق» و «بصرا»، شهر تاریخی «پالمیرا»، مجموعه قلعه‌های «شجاعان» و «صلاح‌الدین» و مجموعه دهکده‌های تاریخی شمال سوریه.


از سوی دیگر سازمان شاهکارهای معماری تاریخی جهان چند محوطه تاریخی در شهر تیمبوکتو مالی از جمله مقبر‌ه‌ تاریخی کاهگلی «آسکیا» را نیز که سال گذشته توسط شبه نظامیان در ارتباط با القاعده ویران شدند و همانند آثار تاریخی سوریه در فهرست میراث جهانی در خطر سازمان یونسکو گرفته‌اند در ره‌های بعدی این فهرست قرار داده است.


در قاره اروپا نیز کارشناسان شرایط بنای تاریخی مشهور «کلزیوم» در پایتخت ایتالیا نامناسب بوده و سازمان شاهکارهای معماری تاریخی جهان خواستار توجه بیشتر دولت ایتالیا به این اثر تاریخی منحصر به فرد شده‌اند.


این اثر تاریخی با قدمتی نزدیک به 2 هزار سال در سال 70 بعد از میلاد در زمان فرمانروایی یکی از امپراتورهای تمدن روم باستان به نام وسپاسیان احداث شد. از سوی دیگر شرایط چند اثر تاریخی در انگلیس شامل کارخانه یخ‌سازی «گرسیمبی» و کشتی‌سازی «دینوود» نیز نامناسب است.


در قاره آسیا نیز ده‌ها اثر تاریخی در میانمار، به ویژه پایتخت آن شهر یانگون که یادگاری‌هایی از بوداییان هستند، در شرایط خوبی قرار ندارد، همچنین شهر تاریخی «آنگکر» در کامبوج نیز که با قدمتی حدود 11 قرن یادگاری از امپراطوران خمر به شمار می‌رود، به دلیل تبدیل شدن مناطق اطراف این شهر به شالیزارهای برنج در شرایط نامطلوبی قرار دارد. این شهر تاریخی سنگی که از آن به عنوان بزرگترین منطقه‌ی شهری تاریخی جهان نام برده می‌شود، بین قرن‌های نهم تا چهاردهم میلادی پایه‌گذاری شده و همواره از آن به عنوان یکی از شاهکارهای هنر و معماری یاد می‌شود.


در استرالیا نیز مناطقی در مرکز این کشور که آثاری از بومیان را در خود جای داده‌اند، در شرایط نامساعدی قرار دارند و در قاره آمریکا نیز شرایط شهر تاریخی «ماچوپیچو» در پرو به عنوان یکی از 10 مقصد برتر گردشگری نامساعد اعلام شده است. ماچوپیچو که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده، چندین سال نیز در فهرست میراث جهانی در خطر این سازمان قرار داشت تا اینکه سرانجام از این فهرست خارج شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه