سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آغاز بکار موزه خواری در کشور - موزه هنرهای معاصر تهران هم واگذار می شود!

یادمان

آغاز بکار موزه خواری در کشور - موزه هنرهای معاصر تهران هم واگذار می شود!

اخباری به دست رسیده است که نشان می‌دهد ریاست موزه هنرهای معاصر تهران، که یکی از واحدهای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، قصد دارد موزه را به بنیاد رودکی که یک بنیاد غیردولتی محسوب می‌شود، واگذار کند.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Orange FX5725 For Sale - adidas gauntlet 2019 schedule silver - 2021 Nasa x adidas Originals ZX 2K Boost White/Grey

به گزارش هنرنیوز؛ بنیاد رودکی گرچه زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده و اعضای هیأت امنای آن شامل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دو نفر از صاحب‌نظران منتخب وزیر در امور فرهنگی و هنری است، اما شخصیت حقوقی و امور مالی مستقل دارد.

گفتنی است موزة هنرهای معاصر تهران که در حال حاضر یکی از واحدهای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، جزء اموال ملی است. موزه هم به لحاظ معماری ساختمانش که در زمینی به مساحت جمعاً ۸۵۰۰ متر مربع احداث شده، هم به لحاظ گنجینة بسیار ارزشمندِ بیش از ۴۰۰۰ اثر گران‌بها از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان، بخشی از میراث و نفایس ملی به شمار می‌رود. همچنین موزة هنرهای معاصر از طریق مراودات خارجی گاه درآمدهای کلانی دارد که در حال حاضر به خزانة دولت واریز و جزئی از بیت‌المال می‌شود.

واگذاری این مجموعه به بخش غیردولتی یا خصوصی، در واقع بخشیدن اموال مردم به غیرِ آن است؛ حتی اگر این غیر، بنیادی هنری باشد که تحت نظارت وزارت ارشاد اداره می‌شود، اما به لحاظ اقتصادی مستقل است. همچنین از آن‌جایی که موزه می‌تواند منشأ اعتبارات مالی و هنری‌ـ‌اجتماعی به اشخاص و گروه‌های مختلف باشد، واگذاری آن به بخش غیر دولتی یا خصوصی، می‌تواند امکان فساد را در این مجموعه افزایش دهد.

ضمن اینکه موزة هنرهای معاصر به عنوان جزئی از میراث فرهنگی و تاریخی مردم، نباید به عنوان امری صرفاً اقتصادی، تحت معامله بین بخش‌های مختلف قرار گیرد و به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شود.

اگر از این موضوعات نیز صرف نظر کنیم، هر گونه تصمیمی در مورد اموال و میراث ملی، باید نه‌تنها به اطلاع عموم مردم برسد بلکه نیازمند طی کردن مراحل قانونی است که در صدر آن‌ها تصویب مجلس شورای اسلامی است. حال آن‌که تاکنون هیچ خبری در این زمینه در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار نگرفته و هیچ کدام از مراحل قانونی لازم طی نشده است.

معماری نیوز نوشت:هرچند مجید ملانوروزی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران در گفت‌وگو با معماری‌نیوز، وجود هرگونه سندی را در خصوص واگذاری و یا فروش این مجموعه که در دبیرخانه موزه به ثبت رسیده باشد، تکذیب کرد اما شنیده‌ها حاکی از این است که مقامات موزه و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارند در تعطیلات عید نوروز و با حفظ همین سکوت و بی‌خبری امروز، این واگذاری را به سرانجام برسانند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه