سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پیشکسوت باستان‌شناسی کشور: رشد رویکردی خطرناک در حوزه آثار تاریخی کشور

یادمان

پیشکسوت باستان‌شناسی کشور: رشد رویکردی خطرناک در حوزه آثار تاریخی کشور

مهدی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه لزومی دارد که خانه‌ها و آثار تاریخی کشو را نگه داریم، با این توجه که می‌توانیم به جای آنها مجتمع‌های تجاری که از نظر اقتصادی برای کشور درآمدزا هستند را گسترش دهیم، اظهار داشت: مگر می‌شود هویت را فروخت؟ اگر بتوان شناسنامه یک فرد را نابود کرد می‌توان شناسنامه کشور را هم از بین برد.

وی با بیان اینکه آثار تاریخی کشور همان شناسنامه‌های ایران هستند، تصریح کرد: کشورهای مختلفی که آثار تاریخی ندارند برای هویت‌سازی مجبورند تاریخ جعل کنند یا از موارد دیگر استفاده کنند، اما ما که این همه آثار اریخی تمدن‌ساز داریم به این شکل با آنها برخورد می‌کنیم.

رهبر ضمن انتقاد از رویکر اقتصادی صرف به آثار تاریخی خاطرنشان کرد: این دید است که موجب می‌شود آثار تاریخی کشور یکی یکی تخریب شود و با این رویکرد تخت جمشید را هم می‌توان تخریب کرد و به جای آن پاساژ پولساز ساخت.

پیشکسوت باستان‌شناسی کشور عنوان کرد: این رویکرد بسیار خطرناک است و باید مسئولان امر مراقب این رویکر خطرناک باشند، اگر بخواهیم اینگونه عمل کنیم دیری نمی‌پاید که آیندگان ما باید حسرت آثار تاریخی کشورهای دیگر را بخورند و قطعاً آنها قضاوت خوبی درباره ما نخواهند داشت.

وی یادآور شد: نوع دیدگاه غربی‌ها به آثار تاریخی خود با ما بسیار متفاوت است، آنها پول خرج می‌کنند تا بتوانند آثار تاریخی خود را نگه دارند و ما آثار تاریخی را خراب می‌کنیم تا بتوانیم پول بدست بیاوریم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید