سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کارگاه ۷۰۰ ساله رستوران شد

یادمان

کارگاه ۷۰۰ ساله رستوران شد

وصف وضعیت صنایع‌دستی کشور همین بس که نیمی از کارگاه ۷۰۰ساله تولید سفال و سرامیک نطنز که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده بود پس از مصادره توسط یکی از بانک‌ها تبدیل به رستوران شده است.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Maratón Sevilla 2022 - Carreras populares , MonticelloShops

مالکان این کارگاه سفال براساس گزارش خبرگزاری مهر، در سال82، 2وام 10میلیون تومانی برای توسعه کارگاه و کوره‌های ساخت سفال و سرامیک و پس از آنکه به‌عنوان هنرمندان برجسته صنایع‌دستی کشور در رشته سفال و سرامیک معرفی شدند دریافت کردند. سال‌ها بعد اما این کارگاه دستخوش یک آتش‌سوزی شد. پس از آن و براساس آنچه منتشر شد، سارقان به کارگاهشان دستبرد زدند و وسایل‌شان را سرقت کردند.

مالکان پس از این اتفاق بار دیگر از بانک دیگری تقاضای دریافت وام مساعدت کردند که در بازپرداخت این وام دچار مشکل شدند. بدین‌ترتیب جریمه وام پرداخت شده به آنها به حدی زیاد شد که رقم بازپرداخت وام گرفته شده از بانک به 86میلیون تومان رسید. کارگاه 700ساله سفال و سرامیک نطنز که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است به‌دلیل برخورداری از معماری زیبا و استفاده از مصالح مناسب در ساخت بنا و کوره‌های منحصر به فرد ساخت و پخت سفال و سرامیک در سال 91و به شماره 483در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

پیش‌تر اداره میراث فرهنگی استان اصفهان از بانک طلبکار از مالکین این کارگاه تاریخی سفال به‌صورت رسمی درخواست کرده بود با بخشودگی جرایم و دیرکردهای منظور شده موافقت کند. در نامه‌ای که از اداره میراث فرهنگی استان اصفهان به مدیرکل وقت امور مجلس سازمان میراث فرهنگی نیز ارسال شده بود تنها راه ممکن برای جلوگیری از تعطیلی این کارگاه تملک آن توسط دولت و پرداخت بدهی بانکی توسط سازمان میراث فرهنگی اعلام شده بود.

آنطور که مهر نیز در گزارش خود اشاره کرده نامه‌نگاری‌ها نتیجه نداد و همین چند روز پیش یکی از 2 کارگاه تاریخی برادران عبادی که 700سال قدمت دارد به ارزش 108میلیون تومان و با حکم دادگستری به مزایده گذاشته شد.غلامرضا عبادی یکی از مالکین به خبرگزاری مهر می‌گوید: سند خانه گرو بانک شد. خانه را هم به مزایده گذاشتند و بانک ملت اصفهان اعلام کرد تا روز 20اسفند یا پول بیاورید یا خانه را به مزایده می‌گذاریم.

انفعال سازمان میراث فرهنگی

اگرچه معاون صنایع دستی کشور بلافاصله پس از آنکه رسانه‌ها از وضعیت کارگاه 700ساله صنایع‌دستی ثبت ملی شده خبر دادند دستور اقدام فوری داد اما آنطور که غلامرضا عبادی گفته است، حدود 80میلیون تومان بدهی به بانک ملت توسط معاونت صنایع‌دستی پرداخت شد ولی مسئولین میراث فرهنگی استان آنقدر دیر دست به‌کار شدند که کار از کار گذشت. او با اشاره به اینکه با بانک ملت تسویه حساب شده است افزود: بانک صادرات و یک بانک دیگر هم در بخشی از کارگاه که تبدیل به رستوران شده سهیم بودند و ما نتوانستیم بدهی 275میلیونی آنها را بدهیم.

عبادی گفت: مجبور شدیم کارگاه آموزش و دفتر کار این کارگاه 700ساله تاریخی را به یک هتلدار بفروشیم تا با پول آن بدهی بانک‌های دیگر را پرداخت کنیم. آنطور که غلامرضا عبادی نسل پنجم خاندان عبادی که به تولید صنایع‌دستی در کشور اشتغال داشته‌اند می‌گوید، هتلداری که بخشی از کارگاه تاریخی آنها را خریداری کرده است این بخش را تبدیل به رستوران کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه