سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سید محمود میر اسکندری: توقف ساخت و ساز در تپه ای از دوران نوسنگی

یادمان

سید محمود میر اسکندری: توقف ساخت و ساز در تپه ای از دوران نوسنگی

گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه چیاسی کوهدشت با هدف پیشگیری از تهدیدهای احتمالی ناشی از توسعه بافت شهری و جلوگیری از دخل و تصرفات ناشی از فعالیت کشاورزان صورت گرفت.

shock drop air force 1 full uv reactive | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

به گزارش هنرنیوز؛ سید محمود میر اسکندری سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه چیاسی کوهدشت با بیان این مطلب تصریح کرد که نتیجه مطالعات انجام شده در این محوطه مشخص ساخت، تپه دارای آثاری از دوران نوسنگی تا قرون میانی دوره اسلامی است.

به گفته وی ، در پایان برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه چیاسی گستره ای به وسعت حدود ۴ هکتار برای این تپه در نظر گرفته شد.

این باستان شناس افزود: درمیان آثار به دست آمده در این محوطه ، سفال های شوشان و سفال های یانیقی در نوع خود قابل توجه هستند.

او تصریح کرد: مطالعات نشان داد که استقرارها در چیاسی از دوران نوسنگی تا عصر آهن به صورت متوالی در شرق تپه شکل گرفته و پس از آن استقرارها به سمت غرب و شمال غرب تپه کشیده شده اند.

به گفته میر اسکندری ، این طرح با هدف پیشگیری از تهدیدهای احتمالی ناشی از توسعه بافت شهری و جلوگیری از دخل و تصرفات ناشی از فعالیت کشاورزان صورت گرفت.

وی خاطر نشان ساخت که استفاده از روش های نوین پژوهشی از جمله برنامه های مد نظر در انجام مطالعات این تپه باستانی بود که طی مدت زمان اجرای طرح گمانه زنی به انجام رسید.

میر اسکندری تصریح کرد که عکس برداری و نقشه برداری هوایی به کمک هلیکوپتر پهپاد برای نخستین بار در لرستان بعد از سال های میانی دهه ۱۹۳۰ میلادی، یعنی زمانی که اریک اشمیت با هواپیمای خود از محوطه های باستانی عکس برداری می کرد، از جمله اقدامات انجام گرفته در این زمینه است.

سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه چیاسی کوهدشت افزود:پیشنهادات لازم برای ادامه مطالعات در خصوص تپه چیاسی پس از تکمیل گزارش این مرحله از پژوهش ها به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان ارائه می شود.

طرح گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه چیاسی کوهدشت با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه