سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان 30 هكتار از عرصه‌ی محوطه‌ی تاریخی «سیلك» چه شده است؟

یادمان

30 هكتار از عرصه‌ی محوطه‌ی تاریخی «سیلك» چه شده است؟



 

تصویر بالا: تپه‌ی سیلك در سال 1359 ـ تصویر پایین: تپه‌ی سیلك در سال 1380خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران-سرویس: میراث فرهنگی

یك باستان‌شناس پیشكسوت درباره‌ی تجدید نظر در عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی گفت: هر تغییری كه انجام می‌شود، باید معقول و با استفاده از دیدگاه‌های كارشناسان صاحب‌نظر باشد.

دكتر صادق ملك شهمیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی تصمیم معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای بررسی و بازنگری در عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی، بیان كرد: آنچه مشاهده‌ها نشان می‌دهد، این است كه هر تغییری كه ایجاد شده، به سود محوطه‌های تاریخی نبوده است. نمونه‌ی این مسأله، محوطه‌ی سیلك كاشان است كه ابتدا عرصه و حریم آن 38 هكتار بود، ولی به مرور زمان، به 10 هكتار رسید و اطراف عرصه‌ی آن را باغ و ساختمان فرا گرفت.

او ادامه داد: ابتدا مسؤولان باید با توجه به تاریخ تعیین حریم در محوطه‌های تاریخی، بررسی كنند كه چه میزان تصرف عدوانی در آن‌ها انجام شده و چقدر اقدامات خلاف قانون صورت گرفته است. مالكیت محوطه‌ای مانند سیلك برعهده‌ی دولت ایران است و باید بررسی شود كه بر سر حدود 30 هكتار از عرصه‌ی این محوطه چه آمده و چه كسی اجازه‌ی ساخت باغ و ساختمان را در آن داده است.

وی با اشاره به این‌كه این‌گونه اقدامات به حریم منظری محوطه‌ی سیلك خدشه وارد كرده است، گفت: در سال 1359 اگر از مركز شهر كاشان به سمت باغ فین می‌رفتید، تپه‌های سیلك دیده می‌شدند؛ ولی اكنون كه به بلوار امیركبیر می‌روید، آن‌ها را به راحتی نمی‌توانید ببینید. به همین دلیل، هر تغییری كه انجام می‌شود، باید معقول باشد و باید از نظر كارشناسانی كه سابقه دارند نیز استفاده شود. البته با توجه به وسعت و پیشرفت شهرها به سختی می‌توان حرائم 50 سال پیش را حفظ كرد؛ ولی باید تصمیم درستی توسط باستان‌شناسان و كسانی كه در این حوزه فعالیت كرده‌اند، اتخاذ شود.

ملك با بیان این‌كه برخی تصمیم‌ها بدون كار كارشناسی قبلی گرفته می‌شوند، اظهار كرد: خوب است مشخص شود، برای اجرای چنین طرحی، با چند نفر صحبت شد و چه كسانی اعلام نظر كردند. همچنین خوب است مشخص شود، چند نفر از كسانی كه در این‌باره تصمیم‌گیری كرده‌اند، باستان‌شناس هستند و تجربه‌ی كار در تعیین عرصه و حریم دارند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به خبرنگار ایسنا گفت: لازم است، در برخی سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی، بازنگری‌هایی در بحث عرصه و حریم انجام شود.

مسعود علویان‌صدر بیان كرد: تعیین عرصه و حریم، ضوابط خاصی دارد كه براساس مطالعات باستان‌شناسی انجام می‌شود. درباره‌ی عرصه‌ها و حریم‌های تعیین‌شده نیز در شورای ثبت به این نتیجه رسیدیم كه لازم است، در برخی سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی بازنگری انجام شود.

رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز یك سال پیش گفت: مردم ضوابط ما را در بناهای تاریخی اجرا می‌كنند و نباید حریم آثار تاریخی را این‌قدر بزرگ گرفت. در تعیین حریم بناهای تاریخی باید شرایط اجتماعی در نظر گرفته شود. باید منطقی عمل كرد، زیرا حفظ اصل بنا واجب‌تر از حاشیه‌هاست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه