سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان در گفت‌وگو با حجت مطرح شد: صدور مجوز ساخت و ساز در حریم آثار باستانی استان‌های فارس و خوزستان

یادمان

در گفت‌وگو با حجت مطرح شد: صدور مجوز ساخت و ساز در حریم آثار باستانی استان‌های فارس و خوزستان

متاسفانه در اغلب موارد برای جلوگیری از گسترش ساخت و ساز‌ها در حریم آثار باستانی نمی‌توان کاری انجام داد؛ زیرا مجوزهای لازم را از سازمان میراث فرهنگی دریافت کرده‌اند.

nike-dunk-low-coast-uncl | Latest Air Jordan 1 Mid GS Canvas Pink/Tan/Soft Yellow/Lime Green/White 2021 For Sale DJ0338 - 100 - nike sb satire canvas grey and blue dress

معاون سابق و یکی از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه ادارات میراث فرهنگی استان‌ها از بضاعت مالی و نیروی انسانی اندکی برخوردارند، گفت: این مساله یکی از دلایل صدور مجوز‌های غیرکار‌شناسی شده از سوی این ادارات برای ساخت و ساز واحد‌های صنعتی در حریم آثار ارزشمند باستانی است.

مهدی حجت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با ساخت و ساز کارخانه و واحد‌های صنعتی در حریم آثار باستانی گفت: تاکنون موارد بسیاری از این گونه مسائل در مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های فارس و خوزستان گزارش شده است.

وی در مورد این مساله که برخی از این واحد‌های صنعتی ساخت و سازهای خود را روز به روز گسترش می‌دهند، افزود:  از ابتدا نباید اجازه این ساخت و ساز‌ها داده شود. زمانی که به این گونه ساخت و ساز‌ها مجوز داده می شود، در اغلب موارد بیش از آنچه در ابتدا مطرح شده، فعالیت خود را گسترش می‌دهند.

قائم‌مقام سابق سازمان میراث فرهنگی افزود: متاسفانه در اغلب موارد برای جلوگیری از گسترش ساخت و ساز‌ها در حریم آثار باستانی نمی‌توان کاری انجام داد؛ زیرا مجوزهای لازم را از سازمان میراث فرهنگی دریافت کرده‌اند.

حجت تصریح کرد: در یکی از موارد که شخصا کار‌شناسی مسئله را برعهده داشتم؛ مجوز احداث یک سیلو در نزدیکی یک اثر تاریخی در خوزستان بود که این مجوز از سوی یک کار‌شناس تازه فارغ التحصیل صادر شده بود و علاوه بر آنکه احداث این سیلو با مشکلاتی برای آثار تاریخی همراه بود، دریافت کننده مجوز نیز بیش از آنچه در ابتدا مطرح شده بود، قصد گسترش سیلو را داشت.

وی در توضیح قانون موجود برای کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی، اظهار کرد: براساس قانون هر اقدام عمرانی در کشور قبل از شروع و در زمان مکان یابی باید با هزینه مجری پروژه عمرانی، مورد کار‌شناسی سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد و پیش از گرفتن جواز، انجام هر نوع اقدام عمرانی ممنوع است که متاسفانه در برخی موارد این قانون به درستی اجرا نمی‌شود.

قائم‌مقام سابق سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: این مسئله را باید در نظر گرفت اداره میراث فرهنگی استان‌ها بضاعت ناچیزی از نظر بودجه و پرسنل دارند و در اغلب مواقع، کار کار‌شناسی به این شکل صورت می‌گیرد که پرسنل میراث فرهنگی به منطقه مورد نظر می‌روند و بعد از انجام بررسی های مقدماتی، مجوز را صادر می‌کنند، در حالی که پس از کندن زمین و انجام کارهای باستان‌شناسی مشخص خواهد شد که انجام پروژه عمرانی در آن منطقه امکان پذیر است یا خیر؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه