سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آمادگی دیوان عدالت اداری برای جلوگیری از خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی

یادمان

آمادگی دیوان عدالت اداری برای جلوگیری از خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی

خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی با رأی دیوان عدالت اداری که بارها انجام شده است و انتقاد فعالان میراث فرهنگی و حتی مسئولین سازمان میراث فرهنگی را نیز در پی داشته موجب شد تا مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر اعلام کند که دیوان عدالت اداری علاقه‌ای به خارج کردن آثار تاریخی از فهرست آثار ملی کشور ندارد.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | IicfShops , leather green nike sneaker for heaven boots sale , BLACKPINK Jennie Stuns in CK x Heron Preston

 علی اکبر بختیاری گفته است که دیوان عدالت اداری آمادگی تعامل با میراث فرهنگی را در موضوع آثار تاریخی و فرهنگی کشور دارد. مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت اداری علاقه‌ای ندارد آثار تاریخی از فهرست میراث ملی خارج شوند. اما اگر برخلاف قانون تصمیمی اتخاذ و یا ملکی برخلاف موازین قانونی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده باشد، ملاک دیوان عدالت قانون و شرع است.

آنطور که علی اکبر بختیاری در گفت‌وگوی خود اعلام کرده است، تغییر مدیریت‌ها در سازمان میراث فرهنگی خللی در تعامل دیوان عدالت اداری با سازمان میراث فرهنگی نداشته اما همانطور که رئیس دیوان عدالت اداری نیز اعلام کرده، تعامل به‌معنای معامله نیست.

به گفته بختیاری، ثبت آثار و بناهای تاریخی کشور در فهرست آثار ملی باید مبتنی بر قانون باشد، چون وقتی اقدام آقایان در ثبت ملی آثار تاریخی براساس قانون انجام شود، هیچ ایرادی در محاکم به آن وارد نخواهد شد. مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری تأکید می‌کند: اگر برخلاف قانون تصمیمی اتخاذ شده باشد و یا ملکی برخلاف موازین قانونی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده باشد دیوان عدالت اداری باید چه اقدامی انجام بدهد؟

وی با تأکید بر اینکه ملاک برای همه، قانون و شرع است در پاسخ به این سؤال که «آیا قانون گفته با شکایت همسایه، خانه تاریخی علیزاده در تهران از فهرست میراث ملی خارج شود»؟ گفت: ما از هیچ رأی خلاف قانونی دفاع نمی‌کنیم. بختیاری افزود: آرایی که در دیوان عدالت اداری صادر می‌شود 2 مرحله‌ای هستند، مانند موضوع سرای دلگشا که بخشی از رأی صادر شده مبتنی بر قانون نبود. بنابراین در آن بخش نقض کردیم و چون این مجتمع در حریم یک اثر ملی بود، نظر میراث فرهنگی و کمیسیون ماده 5را پذیرفتیم و اجازه ندادیم ارتفاع بیش از 10و نیم متر در حریم بصری کاخ گلستان ساخته شود.

مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری درباره آخرین هماهنگی‌ها با متولیان میراث فرهنگی به‌منظور حفاظت از آثار تاریخی کشور گفت:‌ آخرین جلسه در دوران آقای حجت برگزار شد و آخرین آرا مربوط به خانه تاریخی حسام لشگر بود که رأی بدوی آن صادر شد. وقتی مالک اعتراض می‌کند که بی‌جهت خانه‌اش در فهرست میراث ملی ثبت شده، به اعتراض او رسیدگی می‌شود. اگر خلاف قانون بود، این بنا از فهرست خارج خواهد شد، این رأی نیز در مرحله بدوی بود و در مرحله تجدیدنظر قابلیت پیگیری دارد. بختیاری گفت: مراجع قضایی حکمی که صادر می‌کنند، براساس قانون است و در حال حاضر نیز تقاضا برای خروج بناهای تاریخی از فهرست آثار ملی زیاد نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه