پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان زلزله، قلعه داراب خان شنبه را به زانو در آورد

یادمان

زلزله، قلعه داراب خان شنبه را به زانو در آورد

زلزله 6.1 ریشتری دیروز در بوشهر نه تنها بیش از 38 کشته و 850 مجروح در پی داشت بلکه قلعه تاریخی دارای خان شنبه را هم به زانو در آورد. این قلعه تاریخی از دوران قاجار به جای مانده و یکی نمادهای تاریخی بوشهر به شمار می‌رفت.

shock drop air force 1 full uv reactive | Giftofvision - The Global Destination For Modern Luxury

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی ـ بوشهر ـ آخرین بازدیدها در ساعات پایانی روز سه شنبه در روستای شمبه یکی از مراکز اصلی بروز زلزله در بوشهر نه تنها حکایت از کشته و زخمی شدن بسیاری از اهالی این روستا داشت بلکه شنبه قلعه تاریخی اش را هم از دست داد.
 
بر اساس گزارش chn، بیش از 80 درصد از این قلعه تاریخی تخریب شده و برای همیشه از پای در آمد. قلعه داراب خان پیشتر نیز وضعیت حفاظتی مناسبی نداشته و به دلیل بی توجهی‌های سازمان میراث فرهنگی در معرض خطر نابودی تدریجی قرار داشت.
 
قلعه داراب خان قلعه ای به جامانده از عصر قاجار واقع در بخش شنبه در 50 کیلومتری خورموج از توابع استان بوشهر در فهرست میراث فرهنگی ایران جای داشت.
 
این قلعه متعلق به داراب خان فرزند شاه منصورخان نوه محمدحسن خان است. سنگ بنای قلعه توسط محمدحسن خان گذاشته شده و بیش از 200 سال قدمت دارد. طبقه زیرین قلعه وچندین اتاق در حیاط توسط محمدحسن خان و اتاق مخصوص و چندین اتاق دیگر در طبقه دوم و نیز استراحتگاه مسافران و میهمانان در بیرون از قلعه از سوی داراب خان بنا شده است.
 
داراب خان ضابط شنبه، طسوج، سرمک و چند روستای مجاور بود که خدمات زیادی در جهت رونق کشاورزی و ترویج آن و نیز ایجاد امنیت در منطقه داشته است. قلعه در سه طبقه و از دو حیاط مجزا ساخته شده است.
 
حیاط اول قلعه دارای دو ورودی در ضلع غربی و دیگری در ضلع شرقی حیاط است. 2 اتاق موجود در قسمت شرقی با طاقچه های تزیینی که به صورت قرینه رو در روی هم قرار گرفته اند، آسیاب های آردی ضلع غربی، حیاط اصطبل قلعه از دیگر بخش های این قلعه به شمار می رود.نمای خارجی قلعه داراب خان دارای چهار ایوان با 10 فضا به ابعاد 1*1 متر در دو طرف ورودی آن است.
 
حیاط قلعه به وسیله دیواری از حیاط دومی مجزا می شود. چاه آب سالم با دو ستون گچی در دو طرف آن جهت کشیدن آب از چاه و اتاقهای متعدد با ابعاد مختلف در جهت جنوبی حیاط در دو طبقه که به هم راه دارند بخشهای دیگر این قلعه را تشکیل می دهند. این اتاقها با پوشش تیرچوبی و بوریا احتمالاً جایگاه خدمه بوده که به وسیله راه پله ای به حیاط دوم راه می یابد.کاربندی های گچی در بخشهایی از بنا و طاقچه های قرینه ایجاد شده در اکثر اتاق ها از جمله تزیینات این قلعه تاریخی است.
سهیل ایرانی ـ خبرنگار اعزامی CHN

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه