سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نشت آب کولر حیات دیوار کاروانسرای تاریخی را به خطر انداخت

یادمان

نشت آب کولر حیات دیوار کاروانسرای تاریخی را به خطر انداخت

دیوار کاروانسرای تاریخی شهر انار کرمان به دلیل نشت آب کولر در آستانه تخریب است. این کاروانسرا چند سالی است از سوی سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی اجاره داده شده و اکنون رستوران سنتی است.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی – کاروانسرای تاریخی انار یکی از گنجینه‌های این شهر به شمار می رود که حالا دیوارهای آن به دلیل نشت آب کولری که بر پشت بام این کاروانسرا قرار گرفته، شکاف برداشته و در معرض تخریب است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی؛ این بنای تاریخی چند سالی است که به بخش خصوصی واگذار شده است با این وجود حفاظت‌های لازم از سوی متولیان انجام نشده و سازمان میراث فرهنگی هم نظارتی روی وضعیت کنونی این بنا ندارد.
 
 
بر اساس قوانین و ضوابط میراث فرهنگی، سپردن یک بنای تاریخی به بخش خصوصی به معنای نبود نظارت مسئولان سازمان میراث فرهنگی نیست. با این وجود به نظر می رسد که بنا روز به روز دارد، قربانی بی توجهی می شود.
 
کاروانسرای انار در سال 1233 شمسی و به فرمان حاجی محمدابراهیم ولد حاجی‌ الله‌وردی کرمانی ساخته شده است. معمار این بنا استاد حسین فرزند استاداحمد یزدی است.
 
 
 بنایی که سازمان به بخش خصوصی داده اکنون حال بدی دارد، چه کسی جوابگوست؟
 
گفته می‌شود، این بنا از نوع کاروانسراهای چهار ایوانی است. حیاط مرکزی بنا در گوشه‌ها شکست خورده و به هشتی تبدیل شده است. نمای خارجی جبهه جنوبی بنا و در طرفین ورودی هشتی ایوانچه برای اقامت کاروانیان ساخته شده هر کدام از این ایوانچه‌ها دارای بخاری است که در درون دیوار تعبیه شده است. ورودی بنا در جبهه جنوبی است که با گذشتن از یک کریاس به حیاط مرکزی راه پیدا می‌کند.
 
 آیا سازمان میراث فرهنگی حال و روز بناهایش را می پرسد؟
 
کریاس به آستانه یا ورودی هر بنا گفته می‌شود. کریاس کاروانسرای انار دارای یک گنبد بزرگ است که زیر گنبد با تزئینات آجری کاربندی شده است در طرفین کریاس دو اطاق مستطیل شکل در دو طبقه بنا شده که آن را به عنوان شاه‌نشین می‌شناسند. سقف این طاق‌ها نیز دارای تزئینات آجری و کاربندی گچی است. در طرفین حیاط ایوانچه های اقامت کاروانیان بوده است.
 
این کاروانسرا در مسیر ارتباطی قدیم کرمان به یزد و اصفهان بوده است. کارونسرای انار در تاریخ 10 دی 1381 با شماره 6762 و قدمت دوره قاجاریه در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه