سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان برخورد جدی با غارتگران اشیای تاریخی

یادمان

برخورد جدی با غارتگران اشیای تاریخی

برگرفته از همشهری آنلاین

محمد باریکانی

موضوع تشدید فعالیت حفاران غیرمجاز و توقف مقابله با بازار زیرزمینی خرید و فروش اشیای تاریخی در کشور موجب شد تا فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی دیروز و در واکنش به این گزارش‌ها از مردم بخواهد که مراقب کلاهبرداری‌های پیامکی با متن خرید و فروش آثار تاریخی باشند و فریب سودجویان را نخورند.
محمد کربلایی همچنین با تأکید بر اینکه خرید و فروش اشیای تاریخی جرم است، پیامک‌های حاوی متن خرید و فروش اشیای تاریخی را از روش‌های کلاهبرداری خواند.

هشدار؛ ‌کلاهبرداری میراثی با پیامک‌های مخابراتی

به گفته فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، پیامک‌های حاوی متن آگهی فروش اموال تاریخی، فرهنگی و همچنین صفحات فضای مجازی با موضوع خریدوفروش آثار تاریخی سال‌های قبل نیز مشکلات زیادی برای هموطنان ایجاد کرد. فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی همچنین از مردم خواسته است که با حفظ هوشیاری کامل، فریب افراد سودجو را نخورند و در دام این کلاهبرداری‌ها گرفتار نشوند. او همچنین برقراری ارتباط یا هرگونه اقدام مربوط به خریدوفروش آثار تاریخی را جرم دانست. به گفته او، در بیشتر موارد، اشیای مورد معامله فاقد ارزش تاریخی بوده و جاعلان اشیای تاریخی با سوءاستفاده از عدم‌آگاهی افراد، اشیای تقلبی را با قیمت گزاف به فروش رسانده‌اند.

گزارش‌هایی که به نتیجه رسید

پیگیری‌های همشهری و گزارش‌های دوستداران میراث فرهنگی همچنین مشخص کرد که شبکه‌ای از باندهای تبهکاری با موضوع فروش اشیای تاریخی تقلبی در استان‌های مختلف کشور شکل گرفته که با سوءاستفاده از علاقه مخاطبان اشیای تاریخی اقدام به فعالیت تبهکارانه کرده‌اند.

این گزارش‌ها همچنین مشخص کرد که فعالیت حفاران غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی کشور به اندازه‌ای افزایش داشت که حتی برخی دوستداران میراث فرهنگی به همشهری اطلاع دادند که در استان لرستان هیچ گورستان تاریخی برای حفاری‌های باستان‌شناسی برجای نمانده است. اما در تهران براساس اطلاعات خبرنگار همشهری روند برخورد با بازار زیرزمینی خرید و فروش اشیای عتیقه از 3ماه گذشته متوقف شده بود تا جایی که حتی این احتمال را تشدید کرد که برخی باندهای خرید و فروش اشیای تاریخی اقدام به قاچاق این اشیا از مسیرهای دیگر کنند.

اطلاعات جزئی‌تر از پروسه قاچاق اشیای تاریخی همچنین مشخص کرد که برخلاف تصور عمومی قاچاق اشیای تاریخی کشور از مرزهای هوایی، این اشیا با استفاده از مرزهای زمینی از کشور خارج می‌شوند.

مشارکت مردمی در جلوگیری از غارت آثار تاریخی

اگرچه پس از انتشار نخستین گزارش‌ها از 3ماه توقف روند برخورد با بازار زیرزمینی اشیای تاریخی، سرهنگ محمد کربلایی اعلام کرد که کشفیات یگان حفاظت میراث فرهنگی حتی بیشتر هم شده و خبرها مبنی بر توقف روند مقابله صحت ندارد، اما اشاره‌ای به کشفیات 3ماه گذشته یگان حفاظت میراث فرهنگی نداشت. او همچنین گفت که حفاری غیرمجاز در کشور به یگان حفاظت میراث فرهنگی گزارش نشده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اکنون با اعلام یک شماره تلفن از دوستداران میراث فرهنگی و هموطنان خواسته است تا هرگونه جرم علیه مواریث تاریخی و فرهنگی کشور را به‌صورت شبانه روزی به یگان حفاظت میراث فرهنگی گزارش کنند تا آنطور که او گفته است براساس آنچه در دستور کار این یگان قرار گرفته با غارتگران آثار تاریخی کشور و سوداگران اشیای تاریخی برخورد جدی شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه