سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تزریق سیمان یا بتن در بناهای تاریخی، خوشایند نیست

یادمان

تزریق سیمان یا بتن در بناهای تاریخی، خوشایند نیست

محمدحسین محبعلی گفت: از دید مرمت‌گران، تزریق سیمان یا بتن در بناهای تاریخی، کار خوشایندی نیست.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Ataf.pl - All Truth All Fresh: Sneakersy, Streetwear & Więcej

مشاور عالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی طرح مرمتی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل که در مسجد جمعه‌ی اردبیل متعلق به دوره‌ی سلجوقی در حال اجرا است، اظهار کرد: می‌گویند نخست یک اسکلت فلزی سبک روی گنبد جدید این مسجد ساخته و سپس به آن سیمان تزریق شده است. این کار از نظر نما، کار جالبی نیست. همچنین از نظر فنی نیز طرح خوبی نیست، مگر این‌که محاسبات دقیقی برای تزریق سیمان روی گنبد مسجد جمعه انجام شده باشد.

او با اشاره به طرح مناسب‌تری که یکی از اعضای شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای گنبد این مسجد دوره‌ی سلجوقی دارد، ادامه داد: در آن طرح که در شورای فنی سازمان نیز به تصویب رسید، گنبد با چوب کار می‌شد، یعنی با ماده‌ای که سبک و عایق است و در سرما و گرما آسیب نمی‌بیند؛ ولی این عوامل بر آهن تأثیر دارند.

وی با اشاره به شرایط جوی اردبیل که گاهی دمای هوا در آن به زیر صفر درجه نیز می‌رسد‌، افزود: باید برای انتخاب عایقی که در این مسجد تاریخی استفاده می‌شود، این موضوع حتما مورد توجه قرار می‌گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه