سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب تپه‌ متعلق به دوره‌های مس و مفرغ

یادمان

تخریب تپه‌ متعلق به دوره‌های مس و مفرغ

ساخت‌وسازهای بی‌رویه و کشاورزی بخش‌هایی از تپه «مردآویز» متعلق به دوره‌های مس، سنگ، مفرغ و دوران تاریخی را تخریب کرد.

LTB - JuzsportsShops | Air Jordan

به گزارش ایسنا، «موسی سبزی»، رئیس هیأت گمانه‌زنی و تعیین عرصه در تپه «مردآویز» روستای مرادآباد شهرستان دلفان با اعلام این خبر گفت:‌ باستان شناسان در عملیات گمانه‌زنی و لایه‌نگاری تپه مردآویز موفق به شناسایی چهار لایه باستانی شدند.

این باستان‌شناس گفت: گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه مردآویز روستای مرادآباد شهرستان دلفان به کشف سنجاق مفرغی متعلق به عصرآهن در لایه‌های آشفته این محوطه تاریخی انجامید.

به گفته او، با بررسی‌های انجام شده توسط گروه، لایه‌های متعلق به دوره‌های مس و سنگ (کالکولیتیک)، مفرغ، آهن و دوران تاریخی(اشکانی) کشف شد.

«سبزی» اظهار کرد: ساخت و سازهای بی‌رویه در روستای مرادآباد در نیمه جنوبی محوطه، شخم سالانه مزارع توسط کشاورزان در نیمه شمالی و حفاری‌های غیرمجاز در سطح و اطراف این تپه باعث تخریب بخش‌هایی از این اثر ارزشمند فرهنگی شده است.

به گفته این باستان‌شناس، نیمه جنوبی این اثر تاریخی توسط اهالی روستا کاملا تخریب، تسطیح و از بین رفته است.

او با اشاره به اینکه خاک‌های حاصل از آواربرداری خانه‌ها بر روی این تپه ریخته شده افزود: مقدار زیادی از خاک تپه نیز که در آن آثار سفال دیده می‌شود توسط اهالی برای ساخت و ساز به کار گرفته شده است.

«سبزی» بیان کرد: مواد فرهنگی سطحی به دست آمده از تپه مردآویز مرادآباد شهرستان دلفان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده به دوره‌های پیش از تاریخ و تاریخی منسوب می‌شود. ارتفاع این تپه از سطح دریا حدود 1862 متر، طول عرص ظاهری از شرق به غرب حدود 117 متر و در جهت شمالی-جنوبی حدود 122 متر است. مساحت ظاهری عرصه تپه بیش از 12456 متر مربع و همچنین ارتفاع تپه از بلندترین نقطه تا سطح زمین‌های کشاورزی حدود 7 متر است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه