جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم گزارش خسارت‌های آتش‌سوزی پاسارگاد - آتش جنگل‌های پاسارگاد مهار شد

زیست بوم

گزارش خسارت‌های آتش‌سوزی پاسارگاد - آتش جنگل‌های پاسارگاد مهار شد

۲۵۰۰ هکتار از منطقه پاسارگاد سوخت؛ درخواست کمک ملی برای مهار آتش سوزی پاسارگاد

تاکنون حدود ۲۵۰۰ هکتار از منطقه در آتش از بین رفته که در این میان، درختان ۲۰۰ ساله نیز وجود داشته است. این آتش سوزی از منطقه سوباتان اقلید تا تنگ بلاغی پاسارگاد رسیده و به طور حتم تا صبح فردا نیز بیشتر خواهد شد، زیرا از چند ساعت پیش وزش باد نیز آغاز شده است.

آتشی که از صبح چهارشنبه به جان جنگل‌های پاسارگاد افتاده، همچنان در حال بلعیدن پوشش گیاهی این خطه است و تلاش ها برای مهار آن ثمر بخش نبوده تا جایی که فراخوان استمداد ملی برای مهار آن اعلام شده است.

به گزارش «تابناک»، حریقی که حوالی ساعت ده یازده صبح دیروز در جنگل های پاسارگاد در استان فارس گزارش شد، تا کنون حدود 2500 هکتار از جنگل های تنگ بلاغی در این منطقه را تبدیل به خاکستر کرده و همچنان می‌تازد؛ آنقدر که فرماندار پاسارگاد از اعلام درخواست کمک ملی برای مهار این آتش سوزی وسیع خبر می‌دهد.

طاهر ایزدی در این باره به مهر می‌گوید: متاسفانه وسعت آتش سوزی به حدی است که تا این لحظه با توجه به حضور گسترده و تلاش های فراوان موفق به مهار آتش نشدیم. بر این اساس درخواست کمک ملی داده شده و مسئولین نیز قول مساعد داده‌اند که صبح هواپیما و بالگرد به منطقه اعزام شود.

این در حالی است که به گفته وی، در این فاصله مردم استان با اطلاع رسانی به یکدیگر در فضای مجازی و تشکیل گروه هایی در این خصوص، برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند و شماری از ایشان خود را به منطقه رسانده و در تلاش هستند تا از اثرات مخرب این حادثه کاسته و حریق رخ داده را مهار نمایند؛ اتفاقی که رقم زدن آن بسیار دشوار است، به ویژه آنکه گزارش های رسیده حکایت از کمبودهای جدی در منطقه دارد.

سلمان پویا، دبیر شورای اسلامی بخش پاسارگاد در این باره به مهر می‌گوید: متأسفانه از صبح روز گذشته تاکنون شاهد ناهماهنگی میان دستگاه های مختلف هستیم، زیرا بالگردی که به این منطقه اعزام شده بود، تنها گنجایش حمل دو نفر را داشته، در حالی که باید بالگردی به این منطقه اعزام می شد که بتواند نیروی مردمی را منتقل کند. تنها نیروهای مردمی، بسیج و تعدادی از مامورین محیط زیست و منابع طبیعی در منطقه حضور دارند که با توجه به وسعت حریق جوابگو نیست.

او در ادامه می‌افزاید: تاکنون حدود ۲۵۰۰ هکتار از منطقه در آتش از بین رفته که در این میان درختان ۲۰۰ ساله وجود داشته است. این حریق از منطقه سوباتان اقلید تا تنگ بلاغی پاسارگاد رسیده و به طور حتم تا صبح فردا نیز بیشتر خواهد شد زیرا از چند ساعت پیش وزش باد نیز آغاز شده است.

دبیر شورای بخش پاسارگاد در ادامه با بیان اینکه وسعت آتش سوزی پاسارگاد بسیار زیاد است، حضور نیروهای سپاه و ارتش در مهار این حریق را ضروری می‌خواند و می‌گوید: برای رسیدن به منطقه آتش سوزی، حدود شش ساعت پیاده روی لازم است؛ بنابراین، اولویت همکاری مسئولین اعزام بالگرد به منطقه است تا نیروهای مردمی به سرعت به منطقه برسند. برای مهار این آتش حضور نیروهای سپاه و ارتش لازم است، زیرا این عملیات مهار آتش باید با مدیریت انجام شود.

این در حالی است که به گفته مهرزاد بوستانی، مدیر کل منابع طبیعی استان فارس، این آتش سوزی ـکه به دلیل سهل انگاری مرتع داران و دامداران صورت گرفته ـ به دلیل پوشش گیاهی مناسبی که در منطقه وجود دارد گسترده بوده و از این رو مهار آن دشوار است.

او در ادامه با بیان اینکه «متأسفانه طول این آتش‌سوزی زیاد است»، می‌گوید: بالگردی که برای مهار آتش فرستاده شده، کوچک است و توان جابه‌جایی دو تا سه امدادرسان را دارد؛ به همین دلیل تقاضای ارسال بالگرد بزرگ‌تر را داده‌ایم. این در حالی است که علاوه بر نیروهایی که به منطقه اعزام شدند، نیروهای سه شهرستان آباده، اقلید و خرم‌بید نیز در آماده‌باش کامل هستند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند. آتش‌سوزی در ارتفاعات شمال سعادت‌شهر (مرکز شهرستان پاسارگاد) همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که بر اساس گزارش های رسیده، محل وقوع آتش سوزی از منطقه تاریخی پاسارگاد که در غرب آن قرار دارد، فاصله زیادی دارد؛ موضوعی که جای خوشبختی دارد, اما نه زمانی که می‌دانیم آتش به جان پوشش گیاهی وسیع این خطه افتاده و پس از گذشت ساعات متمادی همچنان می‌تازد و به چشم بر هم زدنی، جنگل های منطقه را نابود می‌کند؛ رویدادی که امیدواریم مسئولان به سرعت به آن واکنش نشان دهند و هرچه زودتر پایان یابد.


***

عدم مدیریت آتش پاسارگاد را ۳۵ ساعته کرد

با گذشت بیش از ۳۵ ساعت از آغاز بحران در منطقه تنگ بلاغی پاسارگاد آتش همچنان درختان ۵۰۰ ساله را از بین می برد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از ۳۵ ساعت پیش بحران آتش سوزی در تنگ بلاغی پاسارگاد آغاز شد و با اینکه گروه های مختلف مردمی از شهرستانهای همجوار با امکانات شخصی و محدود در منطقه حاضر شدند اما همچنان درختان ۲۰۰ تا ۵۰۰ ساله منطقه در حال سوختن است.

عدم دسترسی به منطقه آتش باعث گردید که وجود بالگرد برای کمک رسانی در اولویت قرار گیرد که عدم مدیریت مناسب در زمان بحران باعث شد بالگردی به منطقه اعزام شود که گنجایش ۲ نفر داشت.

وعده های مسئولین محقق نشد و ساعات اولیه که بهترین زمان برای مقابله با این بحران بود از بین رفت و آتش به روز دوم رسید.

روز اول حدود ۲۵۰۰ هکتار از جنگلهای منطقه پاسارگاد از بین رفت.

از ساعات اولیه روز دوم آتش سوزی بازهم نیروهای مردمی و بسیج بودند که به طور گسترده وارد عمل شدند و بالگرد نیز برای رساندن نیروی تازه نفس وارد منطقه شد و با حضور نیروهای ارتش و سپاه عملیات مهار به خوبی انجام شد اما خاموش شدن آتش در بخشی از این منطقه باعث خوشحالی زودهنگام شد و همگان آتش زیر خاکستر را فراموش کردند و مجدد آتش شعله کشید.

هواپیمای آب پاش دو سرویس عملیات انجام داد که به دلیل ارتفاع زیاد چندان کاری از آب ساخته نشد.

بالگردهای مرکز هم به شیراز و منطقه بحران نرسید که در مجموع این اتفاقات باعث خستگی بخش زیادی از گروه های مردمی گردید.

اما امشب برای منطقه تنگ بلاغی بسیار حساس است زیرا وزش باد مجدد آتش زیر خاکستر را شعله ور می کند در زمانیکه نیروی اندکی در منطقه حاضر است.

طبق گفته مسئولین نیروهای مدیریت بحران کشور صبح فردا در منطقه حاضر خواهند شد اما به طور حتم اگر شاهد وزش باد در منطقه باشیم بخش زیادی از جنگلها و حیوانات این محدوده طبیعی از بین خواهد رفت.

به گفته حاضرین در منطقه تا این لحظه حدود ۳ هزار هکتار از بین رفته است.

***

ارتفاعات پارک ملی بمو آتش گرفت

بعد از آتش سوزی گسترده جنگل‌های پاسارگاد، این بار نوبت به ارتفاعات پارک ملی بمو رسید تا طعمه حریق شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طی چند روز اخیر حریق گسترده ای در منطقه پاسارگاد و تنگ بلاغی رخ داد که با کمک نیروهای مردمی و دولتی مهار شد.

اما امروز بعد از گذشته روزها از وقوع این حریق، این بار نوبت به پارک ملی بمو رسید.

مدیر کل محیط زیست فارس در این رابط به خبرنگار مهر گفت: آتش سوزی در ارتفاعات منطقه سعدی بوده است.

حمزه ولوی گفت: منطقه ای که دچار حریق شده فاقد پوشش درختچه ای است و اغلب از پوشش علفی برخوردار است.

وی ادامه داد: ماموران محیط زیست به منطقه اعزام شده اند و حریق را هرچه سریعتر مهار می کنند.

پارک ملی بمو در نزدیکی شیراز قرار دارد و دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوع شامل قوچ و میش، آهو و... است.


***

آتش سوزی بخش ارژن شیراز مهار شد

خشدار ارژن شیراز گفت: آتش سوزی که روز جمعه در حدود چهار هکتار از مراتع این بخش رخ داد به صورت کامل مهار شد.

قاسم فضلی نیا، در گفت و گو با ایرنا افزود: این آتش سوزی که ساعت 15 و 30 دقیقه امروز (جمعه) رخ داد با همکاری نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، بخشداری، نیروی انتظامی، آبفا، شهرداری و مردم پس از سه و نیم ساعت در ساعت 19 مهار شد.

وی بیان داشت: با وجود مهار آتش، شماری از نیروهای منابع طبیعی در منطقه یاد شده حضور دارند تا در صورت بروز حادثه ای برای مقابله با آن اقدام کنند.
بخشدار ارژن گفت: این آتش سوزی احتمالا بر اثر سهل انگاری نیروی انسانی رخ داده اما علت دقیق بروز این حادثه و

همچنین میزان خسارت های وارده از سوی کارشناسان منابع طبیعی در دست بررسی است.
فضلی نیا ادامه داد: پوشش گیاهی مراتع این بخش که دچار آتش سوزی شد از گونه های مختلف گیاهی از جمله بنه، ارژن، بادام، بلوط، گون و گشنیز است و علاوه بر این این منطقه دارای علفزارهای بسیار خوبی برای چرای دام است.
وی بیان کرد: ضروری است منابع طبیعی به دامدارانی که دارای پروانه چرای دام هستند و در مراتع این منطقه تردد دارند

آموزش های لازم را برای رعایت نکات ایمنی و حفاظت از این مراتع ارائه دهد.
او گفت: همچنین انتظار این است که دامداران به عنوان بهره برداران اصلی از این مراتع بیش از همه در نگهداری و مراقبت از آنها بکوشند.

بخش ارژن در فاصله 40 کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.
این سومین مورد آتش سوزی است که از ابتدای هفته جاری در عرصه منابع طبیعی و حفاظت شده استان فارس رخ می دهد.

صبح روز چهارشنبه (نوزدهم خرداد) 900 هکتار از پوشش گیاهی منطقه بلاغی شهرستان پاسارگاد در 110 کیلومتری شمال شیراز، دچار آتش سوزی شد که بیش از 30 ساعت ادامه داشت و ظهر امروز (جمعه) این آتش به صورت کامل مهار شد.
همچنین ارتفاعات پارک ملی بمو در 10کیلومتری شمال شهر شیراز نیز صبح جمعه (بیست و یکم خرداد) دچار آتش سوزی شده که تلاش برای مهار آن همچنان ادامه دارد.

بنا به گفته مسئولان علت این دو آتش سوزی هنوز مشخص نشده است.
پارک ملی بمو با 48 هزار هکتار وسعت از پارک‌های ملی ایران و یکی از مناطق چهار گانه طبیعی در استان فارس است. نام این پارک برگرفته از کوه بمو است. این پارک که در بخش زرقان شیراز و در مسیر تخت جمشید قرار دارد حدود ۴۰ سال است تحت پوشش حفاظت محیط زیست استان فارس قرار دارد.

***

آتش جنگل‌های پاسارگاد مهار شد

بعد از گذشت بیش از 48 ساعت از وقوع حریق در جنگل‌های پاسارگاد، مردم موفق به مهار آتش شدند.

به گزارش ایسنا، آتش جنگل‌های تنگ‌بلاغی و محدوده مراتع مشجر شهرستان پاسارگاد که صبح روز چهارشنبه 19 خرداد شروع شده بود، با بیش از 48 ساعت تلاش بی‌وقفه خاموش شد.

براساس این گزارش، شدت وزش باد در منطقه پاسارگاد، عاملی موثر در شعله‌ور شدن آتش در مناطق مختلف از جنگل‌های پاسارگاد بود.

حریق پاسارگاد در حالی خاموش شد که روز گذشته، تنها بالگرد هلال‌احمر در منطقه به هلی‌برد نیروها مشغول بود و از صبح امروز 2 دستگاه بالگرد هوانیروز، یک دستگاه بالگرد ناجا و یک‌بالگرد هلال‌احمر، برای کمک به منطقه اعزام شدند.

تلاش گسترده خبرگزاری‌ها و خبرنگاران و عکاسان خبری در انعکاس عمق و گستردگی این فاجعه، که منجر به از بین رفتن بخش قابل توجهی از درختان بنه، بادام و گیاهان مختلف و گونه‌های جانوری شد، در فراخوانی نیروهای کمکی و حساس شدن مسئولان در سطوح مختلف استانی و ملی بسیار تاثیرگذار بود.

همراهی ارتش در اعزام یگان‌هایی از تیپ 55 هوابرد، منسجم‌ترین بخش از فعالیت نهادهای دولتی و حاکمیتی در این واقعه بود و در کنار آن همراهی گروهی از دارندگان اتومبیل‌های آفرود و موتورسیکلت‌های کراس، کمک‌های بنک‌داران شیراز، مرودشت و زرقان در ارسال کمک‌های غذایی و آب به منطقه و ... همدلی و انسجام مردم، سبب مهار آتش شد.

کارکنان دولتی از منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، شرکت گاز، سپاه و بسیج نیز در امر اطفاء حریق جنگل‌های پاسارگاد همراهی داشتند.

به گزارش ایسنا، هنوز از میزان دقیق خسارت‌های وارده و گسترده جنگل‌هایی که در این حریق از بین رفت و خاکستر شد، عدد دقیقی در دست نیست.

***

گزارش خسارت‌های آتش‌سوزی پاسارگاد

آتشی سوزی که از صبح دیروز در منطقه تنگه بلاغی در شهرستان پاسارگاد آغاز شده همچنان ادامه دارد.

گشتاسب مدیر بحران محیط زیست استان فارس با بیان اینکه حاشیه‌های آتش‌سوزی در تنگ بلاغی پاسارگاد به طور کامل مهار شده به همین دلیل امکان گسترش آتش خیلی ضعیف است اظهار داشت: تنها قسمت‌هایی از میانه آتش‌سوزی هنوز مهار نشده که نیروها در حال اطفا حریق در این قسمت هستند.

علوی فرماندار خرم بید که خود در منطقه پاسارگاد حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار بام فارس از حضور بیش از 500 نفر از نیروهای دولتی و بسیج مردمی خرم بید از شب گذشته و صبح امروز برای مهار این آتش سوزی گسترده خبر داد و در ارزیابی خود از اقدامات انجام شده گفت: کمک رسانی و حضور نیروهای مردمی خوب بوده ولی این اقدامات دیر انجام شده است و باید از دیروز انجام می شد.

 

فرماندار شهرستان پاسارگاد نیز در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه از وجود تداوم حریق در منطقه پاسارگاد و نرسیدن نیروها و دستگاه‌های کمکی تخصصی از سوی نهادهای متولی، از توقف هلی‌برد در این منطقه خبر داده است.

وی بیان کرده است: در زمان آغاز حریق تاکنون، تنها یک‌بار هواپیمای آب‌پاش حوالی ساعت 14 امروز بر فراز منطقه پرواز داشت و پس از آن دیگر مشاهده نشده است، البته این پرواز هم کمک چندانی به مهار آتش نکرد.

 

به گفته فعالان محیط زیست شهرستان پاسارگاد این اتش سوزی گسترده ترین آتش سوزی منابع طبیعی در شهرستان پاسارگاد می باشد و با این حجم آتش سوزی عملا مهمترین پوشش گیاهای و زیست محیطی منطقه برای همیشه از بین رفته است. همچنین این آتش سوزی به جانوران منطقه نیز رحم نکرد.

 
منبع تابناک باتو به نقل از شیرازه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه