سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جذب ۷۰ تن گرد و غبار در هر هکتار جنگل

زیست بوم

جذب ۷۰ تن گرد و غبار در هر هکتار جنگل

مدیر جامعه جنگلبانی با اشاره به ضرورت اجرای طرح تنفس جنگلها در کشور گفت: دولت با در نظر گرفتن اعتباری معادل یک تیم فوتبال برای حفاظت از سرمایه های باستانی کشور باید هزینه های ناشی از کاهش تدریجی بهره برداری از جنگلهای شمال کشور را جبران کند.

shock drop air force 1 full uv reactive | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

مدیر جامعه جنگلبانی با اشاره به ضرورت اجرای طرح تنفس جنگلها در کشور گفت: دولت با در نظر گرفتن اعتباری معادل یک تیم فوتبال برای حفاظت از سرمایه های باستانی کشور باید هزینه های ناشی از کاهش تدریجی بهره برداری از جنگلهای شمال کشور را جبران کند.

دکتر هادی کیادلیری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طرح تنفس جنگل طرح خوبی است به شرط آنکه به تدریج و در طی ۱۰ سال اجرا شود.

به گفته وی، از آنجایی که در کشور ما هیچ گونه آمایش سرزمینی برای بهره برداری از جنگل ها انجام نشده و برداشت چوب از آستارا تا گلیداغی در جنگل های شمال با یک روش و یک فرمول انجام می شود لذا اجرای طرح تنفس جنگل ها که از سوی برخی مسئولان مطرح شده ضروری به نظر می رسد.

رئیس جامعه جنگلبانی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه ۸۵۰ هزار متر مکعب برداشت چوب در کشور داریم، اظهار داشت: اگر ظرف مدت ۱۰ سال با کاهش سالانه ۱۰۰ هزار متر مکعب این میزان را به صفر برسانیم طرح تنفس جنگل بسیار مفید خواهد بود.

وی افزود: برای جبران این میزان کاهش در برداشت چوب می توان واردات چوب را آغاز کرد.

کیادلیری در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان معتقدند طرح تنفس جنگل در قراردادهای طرح های جنگلداری با پیمانکاران که معمولا ۱۰ ساله هستند تداخل خواهد داشت و ممکن است از لحاظ حقوقی به مشکل برخورد، گفت: اگر به تدریج ظرف مدت ۱۰ سال این طرح اجرا شود هیچ مشکلی نخواهد داشت.

رئیس جامعه جنگلبانی تصریح کرد: برخی از مسئولان سازمان جنگل ها معتقدند که هزینه های سازمان از طریق برداشت چوب از جنگل تامین می شود اما کاهش سالانه ۱۰۰ هزار متر مکعب برداشت از جنگل ها نقش چندانی در کاهش درآمد سازمان جنگلها نخواهد داشت.

به گفته وی، همچنین هنگامی که دولت مدعی حفاظت از جنگل ها و مراتع به عنوان سرمایه های تاریخی و باستانی کشور است هیچ اشکالی ندارد که سالانه به اندازه یک تیم فوتبال برای این سرمایه ملی هزینه کند چرا که در صورتی که امروز برای حفاظت از جنگل ها هزینه نشود در آینده نزدیک ناچار می شویم میلیاردها دلار مانند آنچه که برای جنگل های زاگرس پیش آمده، هزینه کنیم.

کیادلیری در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان معتقدند کاهش بهره برداری قانونی از جنگل ها موجب افزایش قاچاق چوب می شود، یادآور شد: به هیچ عنوان چنین چیزی را قبول ندارم چرا که در حال حاضر میزان مصرف چوب در کشور ۷ میلیون متر مکعب در سال برآورد می شود و در حالیکه مجموعه برداشت ها از جنگل ها و زراعت چوب و محصولات باغی کمتر از ۳ میلیون متر مکعب در سال است یعنی همین حالا نیز قاچاق چوب به میزان بیش از ۲ برابر برداشت های قانونی در کشور وجود دارد.

رئیس جامعه جنگلبانی یادآور شد: مهمترین مسئله ای که در طرح تنفس جنگل ها مطرح است توجه به دیگر کارکردهای جنگل ها غیر از بهره برداری از چوب درختان است.

وی افزود: بر اساس ارزش گذاری یک توده جنگلی در یکی از کشورهای اروپایی مشخص شد که ارزش این توده از نظر ذخیره آب سالانه ۳۰۰ میلیون دلار، اکوتوریسم ۴۰ میلیون دلار و از بابت بهره برداری از چوب تنها ۲۰ میلیون دلار در سال است که این نشان می دهد چنانچه سایر کارکردهای جنگل ها در کشور ما نیز ارزش گذاری شوند، برداشت چوب اهمیت چندانی ندارد.

به گفته کیادلیری هر هکتار از جنگل ها می تواند تا ۲ هزار متر مکعب آب را در خود حفظ کند. همچنین تا ۷۰ تن گرد و غبار را هر هکتار از جنگل ها در خود جذب کرده و مناطقی که دارای پوشش گیاهی هستند علاوه بر اینکه مانع آلودگی هوا و سر و صدا می شوند ۴۰ برابر بیشتر آب را نفوذ می دهند.

رئیس جامعه جنگلبانی با اشاره به ارزش جذب کربن و تولید اکسیژن توسط جنگل ها، تصریح کرد: برخی کارشناسان که تخصص آنها بهره برداری از جنگل است به هیچ عنوان حاضر نیستند که توجه خود را به دیگر کارکردهای جنگل ها به غیر از برداشت چوب معطوف کنند.

وی در پاسخ به اینکه اما به صورت غریزی انسان از گذشته های دور و تا هزاران سال آینده علاقه مند به محصولات چوبی و استفاده از آنها در منازل و صنایع است، تاکید کرد: کشورهای اروپایی ۴ برابر جهان سوم مصرف چوب دارند اما وضعیت جنگل های آلمان و فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی به هیچ عنوان قابل مقایسه با کشور ما نیست چرا که آنها به روش های درست بهره برداری از اکوسیستم جنگل پی برده اند.

کیادلیری اظهار داشت: در توسعه پایدار به هیچ عنوان اهداف یگانه نیست و همواره باید تمام ارزش ها و کارکردهای اکوسیستم های طبیعی به ویژه جنگل ها در نظر گرفته شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه