سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مرگ تدریجی جنگل های 400 ساله کرمان

زیست بوم

مرگ تدریجی جنگل های 400 ساله کرمان

جنگل هایی با عمر 400 سال در جنوب کرمان بر اثر خشکسالی و هجوم آفت لورانتوس در معرض مرگ تدریجی هستند.

به گزارش ایرنا، کاهش شدید بارندگی و خشکسالی بی سابقه و متوالی در جنوب کرمان موجب شده تا آفت هایی به جان جنگل های این منطقه بیفتند و طبیعت منطقه دستخوش بلایای طبیعی قرار گیرد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در این باره گفت: 520 هزار هکتار جنگل از نوع ایرانی تورانی و خلیج امانی در این منطقه وجود دارد که خشکسالی های متوالی تهدیدی برای آنها به شمار می رود.

حسین مراد کریمی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: از این وسعت، 280 هزار هکتار آن جنگل ایرانی تورانی است که عمر این جنگل ها بالای 400 سال است و امروز آفات و بیماری ها رمق و سرسبزی را از آنها گرفته است.

وی بیان کرد: از 280 هزار هکتار جنگل ایرانی تورانی 40 درصد آن با بیماری نیمه انگلی لورانتوس دست و پنجه نرم می کند و 10 درصد درختان مناطق آلوده خشک شده است.

وی گفت: آفت لورانتوس یک بیماری نیمه انگلی است که میزبان خود را درخت قرار می دهد و پس از تغذیه از میزبان آن را خشک می کند.

این مسوول ادامه داد: در جنگل های ایرانی تورانی درختان بنه، کهکم، ارژن، ارچن و بادام کوهی موجود است که هم اکنون گرفتار بیماری لورانتوس و پشه هستند و اگر چاره اندیشی نشود مرگ تدریجی این جنگل ها آغاز شده و در آینده شاهد نابودی آنها خواهیم بود.

وی گفت: در هفت سال گذشته کانون های آلوده این بیماری در منطقه شناسایی شده است و براساس اعتبارات ناچیز و برحسب اولویت مبارزه با این بیماری در مناطق آلوده انجام می شود.

مراد کریمی، تنها راه مبارزه با این بیماری و نجات درختان آلوده را روش مکانیکی عنوان کرد و افزود: باید سرشاخه های آلوده قطع و سوزانده شود که این مبارزه هم باید با مشارکت مردم صورت گیرد و به 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی اظهار کرد: در صورت نابودی این جنگل ها در شرایط مطلوب باید بالغ بر 200 سال طول بکشد تا دوباره شاهد این گونه جنگل ها باشیم و در شرایط خشکسالی امکان رویش و ایجاد چنین جنگلی مشکل است.

وی گفت: در منطقه خلیج امانی نیز درختان گرمسیری شامل کهور ایرانی، گز، کنار و غیره می باشد که برای حفاظت از این جنگل ها نیاز به اعتبار و مشارکت مردم است.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان هم گفت: انتقال آفت لورانتوس از طریق پرندگان صورت می گیرد و بذر آن که حالت چسبندگی دارد به روی درخت می چسبد و همانجا یک درختچه جدید رویش پیدا می کند که به مرور درخت میزبان را پس از چند سال به طور کلی خشک می کند.

عباس درینی خاطرنشان کرد: این آفت که بر روی درخت میزبان به صورت درختچه رشد می کند پس از آغاز فصل زمستان خشک می شود اما بذرهای آن دوباره همزمان با فصل رویش گیاهان بر روی درختان میزبان رشد و موجب وارد کردن خسارت می شوند.

وی ادامه داد: این آفت بر روی جنگل های ایرانی تورانی که در ارتفاع بالای 800 تا یک هزار و 200 متر از سطح دریا قرار دارند و بیشتر بر روی درختان بادام کوهی، ارژن، ارچن و زرشک وحشی مشاهده شده است.

وی گفت: چند سال قبل این موضوع را به ستاد مدیریت بحران استان و سازمان جنگل ها و مراتع کشور هشدار داده بودیم و اکنون این آفت در حال توسعه است و بخش زیادی از جنگل های منطقه را فرا گرفته است.

درینی بیان کرد: در حال حاضر تنها راه مقابله با این آفت قطع شاخه های آلوده و سوزاندن آنهاست که با نیروی انسانی صورت می گیرد و نیاز است برای حفظ و صیانت از جنگل ها مردم، رسانه ها، سازمان های مردم نهاد، بسیج و سایر دوستداران طبیعت برای مبارزه با این آفت مخرب وارد عمل شوند تا بتوان جنگل های چند ساله را حفظ کرد.

وی ادامه داد: به دلیل آن که امکان دارد در مبارزه شیمایی و استفاده از سموم سایر گونه های گیاهی و جانوری آسیب ببینند یا در برابر آفات مقاوم شوند لذا از مبارزه شیمیایی برای کنترل این بیماری استفاده نمی شود زیرا اثرات زیست محیطی دارد.

وی گفت: برخی مکان ها مشاهده شده که این آفت بر روی درختان میوه هم تاثیر گذاشته که نیاز است با فرهنگ سازی مردم را برای مبارزه با این آفت تشویق و ترغیب کرد.

این کارشناس ادامه داد: با توجه به اعتبارات ناچیز اختصاص یافته سال گذشته فقط توانسته ایم از این حجم عظیم درختان آلوده 15 هزار اصله را پاکسازی کنیم و مبارزه جدی نیاز به عزم ملی و تخصیص اعتبار لازم دارد.

جنوب کرمان با حدود یک میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان تشکیل شده است و 520 هزار هکتار پوشش جنگلی دارد.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با توجه به وسعت استان و اهمیت این منطقه مستقل از شمال استان فعالیت دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه