سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آتشی که در غیاب بالگرد به جان جنگلهای فارس می افتد - 1000 هکتار جنگل طعمه حریق شد

زیست بوم

آتشی که در غیاب بالگرد به جان جنگلهای فارس می افتد - 1000 هکتار جنگل طعمه حریق شد

خبرگزاری مهر: فقدان بالگرد اطفای حریق باعث شده آتشی که به جان جنگلهای فارس می افتد تا ساعتها ادامه یافته و یکی یکی درختان ارزشمند را نابود کند.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | New Air Jordan 1 Mid "Red Toe" University Red/White 2021 For Sale 554724 - nike air max 90 gray and infrared blue hair salon - 161

به گزارش خبرنگار مهر، استان فارس با داشتن بیش از دو میلیون و 250هکتار جنگل 17درصد جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با داشتن پوششهای گیاهی متنوع یکی از استانهای مهم کشور به شمار می رود اما طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالیهای پی در پی جنگلهای استان با مشکلات و آفات زیادی رو به رو شده است.

یکی از این مشکلات حریق های گسترده ای است که طی سال گذشته و چند هفته اخیر سطح وسیعی از جنگلها و عرصه های زیست محیطی و منابع طبیعی فارس را از بین برد.

این حریقها به واسطه اینکه در ارتفاعات به وقوع می پیوندند طبیعتا بدون داشتن بالگرد خاموش نخواهند شد و از این بابت دستگاه های ذی ربط دچار مشکل اساسی برای اطفای این آتش سوزیها خواهند بود.

جنگلهای فارس ازجمله عرصه های جنگلی ارزشمند کشور محسوب می شود که در صورت حریق ، فارس را در این بخش دچار خسارتهای جدی و غیر قابل جبرانی خواهد کرد.

طی سالهای اخیر با شدت یافتن بحث ریزگردها و گرد و غبار در استانهای غربی و جنوبی کشور، اهمیت عرصه های جنگلی به عنوان سد محکمی برابر ریزگردها بیشتر مشخص شد از این رو باید با حفاظت از این عرصه ها برای جلوگیری از تخریب جنگلهای استان اقدامات لازم را انجام داد.

 

در این رابطه مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با انتقاد از آتش سوزی جنگلهای این استان به خبرنگار مهر  گفت: متاسفانه فارس با داشتن 17 درصد جنگلهای کشور همچنان از داشتن بالگرد اطفای حریق این عرصه ها محروم مانده تا آتش، درختان 500 ساله را به راحتی نابود کند.

کاظم بردبار افزود: متاسفانه طی مدت اخیر روند آتش سوزی در جنگلهای استان فارس شدت یافته به گونه ای که هر روز شاهد وقوع آتش سوزی در یکی از عرصه ها هستیم که این امر نگران کننده است.

وی با تاکید بر اینکه استان فارس از داشتن یک بالگرد محروم است، اظهار داشت: با وجود پیگیریهای صورت گرفته اما همچنان شاهد وقوع آتش سوزی های متعدد در جنلگهای استان هستیم که با ادامه این روند جنگلی باقی نمی ماند.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با تاکید بر اینکه این اداره کل برای مهار آتش در ارتفاعات با مشکل روبه روست، بیان کرد: به طور مثال چند روز قبل مهار آتش در ارتفاعات فراشبند به دلیل عدم وجود راه دسترسی و امکان حضور در آنجا فراهم نبود به همین دلیل آنقدر آتش سوزی ادامه یافت که خودش خاموش شد.

بردبار با اشاره به اینکه با  آغاز فصل گرما آتش سوزیهای شدید در مناطق جنوب غرب استان شروع می شود، اظهار داشت: متاسفانه در این آتش سوزیها درختان با قدمت 500 سال نیز از بین می روند که این امر نگران کننده است.

وی از افزایش وقوع آتش سوزی در چند مدت اخیر نسبت به سال گذشته در استان خبرداد و افزود: تا هفته گذشته 1000 هکتار از عرصه های جنگلی استان در آتش سوخته که در صورت ادامه این روند دیگر جنگلی باقی نخواهد ماند.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس گفت: در این مدت بیش از 97مورد آتش سوزی در مناطق مختلف استان گزارش شده که از هزار متر با بالا بوده است.

 

بردبار گفت: اداره کل منابع طبیعی استان فارس در برخی مواقع به منظور مهار آتش در ارتفاعات به یک بالگرد نیاز دارد که در حال حاضر از داشتن بالگرد محروم است به همین دلیل نیروها برای رسیدن به مقصد باید مسافت زیادی را طی کنند که این امر دشوارهایی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی استان فارس طی مدت اخیر برای مقابله با آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی اقدامات مناسبی از جمله ترویج آتش نزدن مراتع، جنگلها، تقویت قرق بان و... انجام داد و با همکاری نیروهای مردمی، بسیج و... اقدامات خوبی برای مهار آتش در برخی عرصه ها انجام شد اما برخی از راهکارهای مقابله به امکانات نیازمند است که در حال حاضر از داشتن این امکانات محروم هستیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس افزود: برخی از عرصه های جنگلی استان فارس بالای میلیاردها تومان ارزش دارد و به راحتی نمی توان بار دیگر در صورت بروز آتش سوزی آنها را به دست آورد زیرا در حال حاضر به دلیل برخی از آتش سوزیها درختان بلوط 400 ساله و حتی درختان بنه 500 ساله در آتش می سوزند و دیگر راهی برای به دست آوردن درختانی با این مشخصات نیست.

وی خواستار همکاری دستگاه ها با این اداره کل شد و افزود: دستگاه هایی که بالگرد دارند می توانند در صورت وقوع آتش سوزی در ارتفاعات با این اداره کل همکاری کنند تا برای اطفای حریق در این نقاط با مشکل رو به رو نباشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه