سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگل گچساران زغال می‌شود - گاز نداریم درخت قطع می‌کنیم

زیست بوم

جنگل گچساران زغال می‌شود - گاز نداریم درخت قطع می‌کنیم

برگرفته از همشهری آنلاین

صدای تیشه و تبر از دوردست در جنگل‌های «آرو» و «دیل» گچساران در کهگیلویه و بویراحمد به گوش می‌رسد.

 با نفس کشیدن هر تبربه‌دستی صدای آه بلوطی شنیده می‌شود و کسی نیز توان برخورد با این تخریب‌کنندگان جنگل را ندارد. در کنار نفس کشیدن تبربه‌دستان و آه درختان بلوط، فرار پرندگان، آتش‌سوزی مراتع و صدای ناهنجار چارپایان چوب برپشت به‌راحتی دیده و شنیده می‌شود.

به گزارش ایلنا، روستانشینان گچساران سال‌هاست برای قطع درختان بلوط جهت گرم کردن منازلشان به دامنه جنگل‌ها می‌روند و تبر بر تنه درختان می‌زنند. سال‌ها پیش همین درختان محل زندگی انواع پرندگانی بودند که در نبود تبربه‌دستان خسته از روزگار، شاد و خرم به تفریح و شادی می‌پرداختند اما امروز نه صدای نفس کشیدن تبربه‌دست می‌آید نه آه درختان، زیرا تبربه‌‌دستان به مکان دیگری نقل مکان کرده‌اند اما خبری از درختان هم نیست.

کمی بالا‌تر که بروی صدای «یار‌یار» محلی تبربه‌دستی که کتری سیاهش روی آتش گذاشته‌شده شنیده می‌شود. تبری با قدی نسبتا متوسط اما لبه‌ای تیز که نشان می‌دهد قاتل بسیاری از درختان جنگلی است در کنارش دیده می‌شود و چارپایی با بار و بندیل محلی و افسار به درختی بسته شده است. او قطع درختان را تنها راه نجات زندگی خود و خانواده‌اش می‌داند و می‌گوید: از چوب درختان جنگلی هم برای گرم کردن خانواده استفاده می‌کنم هم زغال آن‌را به بهایی ناچیز می‌فروشم. وی از درد‌هایش سخن می‌گوید و می‌افزاید: اگر شرایط ما را داشتید چه‌کار می‌کردید؟ حاضر بودید زن و بچه‌هایتان در سرما تلف شوند یا نتوانند برای حمام و شست‌وشو از آب گرم استفاده کنند؟.

وی می‌گوید: بار‌ها از مسئولان خواسته‌ایم که برای ما مانند جاهای دیگر لوله‌کشی گاز کنند تا درختان جنگلی را قطع نکنیم اما تاکنون خبری نشده است. او خود از قطع درختان جنگلی عذاب می‌کشد و ادامه می‌دهد: فکر می‌کنید خوشحالم که درختان را قطع می‌کنم. مطمئن باشید که زجر می‌کشم اما مجبورم. این روستانشین آرو گچساران باز هم از فقر و فلاکت سخن می‌گوید: بسیاری از درختان که سن بیش از ۳۰‌سال دارند با تبر‌ها و اره‌های ما قطع شده و بعد از استفاده به زغال تبدیل می‌شوند. وی قیمت هرگونی زغال در بازار را حدود ۱۰هزار تومان عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: این درحالی است که بسیاری از درختان جنگلی فقط برای همین ۱۰‌هزار تومان قطع می‌شوند.

روستاها گاز رسانی می‌شوند

بخشدار مرکزی گچساران هم با تأیید اینکه برخی از روستانشینان آرو و دیل اقدام به قطع درختان جنگلی می‌کنند، اظهار داشت: پروژه گازرسانی به این روستا‌ها به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود. یحیی ذبیحی گفت: این روستا‌ها از سمت شهرستان چرام باید دارای خطوط لوله گاز شوند و اکنون طرح مطالعاتی آن به پایان رسیده است. وی جمعیت ساکن در روستاهای دیل و آرو گچساران را حدود ‌هزار نفر ذکر و خاطرنشان کرد: با گازرسانی به این روستا‌ها شاهد قطع درختان جنگلی نخواهیم بود. بخشدار مرکزی گچساران افزود: امیدواریم عملیات اجرایی و کلنگ‌زنی گازرسانی به این روستا‌ها در هفته دولت امسال صورت گیرد. کار‌شناس مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هم روند تخریب جنگل‌ها به بهانه نبود لوله‌های گاز در روستا‌ها را یک واقعیت انکارناپذیر برشمرد.

سعید نظری گفت: متأسفانه شرکت گاز در گازرسانی به برخی روستاهای حاشیه جنگل‌ها اقدامی نکرده و روستانشینان به قطع درختان جنگلی مبادرت می‌ورزند. وی بدون اشاره به میزان قطع درختان جنگلی در کهگیلویه و بویراحمد، اظهارداشت: متأسفانه سالانه بخشی از جنگل‌های این استان توسط تبربه‌دستان قطع و تبدیل به گونی‌های زغال می‌شود. وی افزود: علاوه برجنگل‌ها، بخشی از عرصه‌های منابع طبیعی نیز توسط برخی سودجویان طعمه حریق می‌شود. نظری، بیشترین ضرر و زیان وارده بر جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد را توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند گاز، برق و مخابرات برشمرد. وی گفت: البته در 3ساله اخیر آمار قطع درختان جنگلی و آتش‌سوزی‌ها نسبت به قبل کمتر شده است. نظری از احداث دیوار حفاظتی با نام «کمربند سبز» به‌منظور جلوگیری از قطع درختان جنگلی به بهانه ساخت‌وساز‌ها خبرداد و یادآور شد: پرونده‌هایی مبنی بر تخلف در این زمینه در دستگاه قضایی در حال پیگیری است. به‌هرحال کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌میلیون و ۷۲۴‌هزار هکتار جنگل و مرتع دارد که نقش مهمی را در محیط‌زیست منطقه غرب کشور بازی می‌کند و حفظ این منابع ارزشمند ضروری به‌نظر ‌می‌رسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه