سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جاده‌هایی به مقصد تخریب جنگل

زیست بوم

جاده‌هایی به مقصد تخریب جنگل

‌دبیر شبکه تشکل‌های زیست محیطی استان ایلام گفت: جاده‌های عشایری نه تنها هیچ منفعتی برای دامداران ندارد، بلکه راه شهروندان زیاده‌خواه را برای تخریب بیشتر جنگل و محیط زیست هموار کرده است.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | IetpShops , nike air max size 7.5 agitate tires for sale Leopard , nike air pegasus womens purple shoes black gold , 4011496719 , Where To Buy

«مهدی مومنی»، با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: رسیدگی به وضعیت خشکیدگی درختان بلوط در منطقه زاگرس باید به جریان رسانه‌ای تبدیل شود.


وی با بیان اینکه در همین راستا کارگروه ویژه خشکیدگی درختان بلوط در شیراز با محوریت بلوط زاگرس تشکیل شده افزود: بر مبنای اینکه، مناطق زیر 400 میلی متر بارش جز مناطق خشک تلقی می‌شوند، قطعا ایلام نیز در زمره همین نقاط قرار می‌گیرد و جزو مناطق خشک محسوب می‌شود.


مومنی اضافه کرد: سال‌هاست که پدیده خشکسالی استان ایلام را تحت شعاع خود قرار داده و به گفته کارشناسان امر امسال سیزدهمین سالی است که با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنیم و همین امر ‌عامل اصلی خشکیدگی درختان بلوط منطقه زاگرس شده و درختان را مستعد آسیب‌های دیگر‌ کرده است.


مسئول روابط عمومی انجمن کوهنوردان استان با اشاره به اینکه از سال 87 آفتی تحت عنوان آفت «ذغالی» در جنگل‌های بلوط استان شروع به نابودی درختان بلوط کرده است، تصریح کرد: ظهور و بروز این آفت به دلیل خشکسالی و کم بارانی سنوات گذشته است.


دبیر شبکه تشکل‌های زیست محیطی ایلام خاطرنشان کرد: هر چه میزان آب در میان آوندهای یک درخت بلوط کمتر باشد، این آفت آب داخلی درخت را می‌خورد و چوب بلوط به مرور خشک می‌شود.


مومنی آفت ذغالی را عمده‌ترین عامل خشکیدگی درختان بلوط در سطح جنگل‌های استان دانست و گفت: از دیگر عوامل خشکیدگی بلوط در منطقه زاگرس می‌توان به آفت «لورانتوس» اشاره کرد که البته باید گفت که بسیاری از آفات در سرمای شدید از بین می‌روند، ولی متاسفانه در سنوات گذشته خشکسالی به وجود آفت درختان بلوط دامن زده است.


مسئول روابط عمومی انجمن کوهنوردان استان تاکید کرد: از همه مهم‌تر اینکه خشکسالی زمینه بروز آتش سوزی را نیز فراهم کرده است، چرا در سال‌های گذشته به ندرت شاهد آتش سوزی در جنگل‌ها بودیم که متاسفانه در سال گذشته بیش از 38 مورد آتش سوزی در سطح جنگل‌های استان رخ داده و در کل منطقه زاگرس آمار آتش‌سوزی در سال گذشته به 380 مورد رسیده است.


وی با اشاره به اینکه خشکسالی، جنگل‌ها را مستعد آتش سوزی کرده و درختان را نابود می‌کند، ادامه داد: این امر مجال بازسازی را برای جنگل فراهم نمی‌کند و در کنار همه این موارد تخریب انسانی و صنعتی نیز مزید بر علت شده است که به عنوان مثال از تنگه ارغوان تا تونل آزادی و در منطقه حمیل و قلاجه، به بهانه تعریض درختان فراوانی نابود شدند.


مومنی عنوان کرد: تخریب مکانیکی جنگل‌ها به بهانه‌های مختلف در طول سال‌های گذشته بسیار زیاد بوده است و حرف حساب تشکل‌های زیست محیطی این است که با توسعه مخرب و ویرانگر محیط زیستی مخالف هستیم که باید بگوییم کارخانه سیمان ایلام که بزرگترین آسیب زیست محیطی منطقه تلقی می‌شود، نباید در منطقه ‌"کارزان" که از بهترین مناطق جنگلی استان است احداث شود، بلکه باید در منطقه صالح آباد و در میان معادن آنجا تاسیس می‌شد.


‌مسئول روابط عمومی انجمن کوهنوردان استان با بیان اینکه در سال‌های اخیر رویکرد مردم به طبیعت خیلی بهتر شده تاکید کرد: متاسفانه برخی از افراد دقت و حساسیت زیست محیطی ندارند و اکثر آتش سوزی‌ها در جنگل عامل انسانی دارند، چرا برای درست کردن کبابی ساده سرمایه‌های خدادای ما باید در آتش بسوزند؟ و چرا بعد از برگشتن از دامن طبیعت زباله‌های را رها کنیم.


وی خدمات رسانی به عشایر منطقه را بهانه‌ی برخی از دستگاه‌ها برای تخریب محیط زیست عنوان و تصریح کرد: جاده‌های احداثی برای عشایر در دل جنگل‌ها به بستری برای تخریب درختان بلوط تبدیل شده است، چرا که اگر این درختان نباشند هیچ هیزمی برای عشایر باقی نخواهد ماند.


مومنی جاده‌های فرعی میان کوهستان را مشکل‌سازترین و مخرب‌ترین عامل محیط زیست اعلام و عنوان کرد: متاسفانه منطقی محکم در پشت دلایل احداث این جاده‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی استان وجود ندارد و محیط زیست و منابع طبیعی باید این مسیرها را قطع کنند، چرا که این جاده‌ها نه تنها هیچ منفعتی برای دامداران و روستاییان ندارد، بلکه راه شهروندان زیاده‌خواه را برای تخریب بیشتر جنگل و محیط زیست را فراهم می‌کند.


مسئول روابط عمومی انجمن کوهنوردان استان با بیان اینکه کل منطقه زاگرس 11 استان کشور را شامل می‌شود و 6 میلیون هکتار جنگل با گونه عمده بلوط دارد گفت: 640 هزار هکتار از این وسعت در استان ایلام وجود دارد که متاسفانه مقدار خیلی کمی از آن بین 50 تا 60 هزار هکتار به صورت پر پشت و حدود 400 هزار هکتار از آن جنگل‌های تنک در معرض آسیب هستند.


وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر 19 میلیون اصله درخت بلوط در کل منطقه زاگرس نابود شده و در حال حاضر نیز 50 درصد جنگل‌های استان در مرحله بحرانی هستند و با رنگ قرمز نشان داده می‌شوند.


مومنی با اشاره به اینکه کل مساحت استان 1.2 کل مساحت کشور بوده که میزان بیابان آن در مقایسه با جنگل بیشتر است، اضافه کرد: 40 درصد منابع آبی کشور در مناطق زاگرس وجود دارد که توسط درختان بلوط تامین می‌شوند، چرا که هر درخت بلوط یک سیستم آبخیزداری است که در حال نابود شدن است که در نتیجه آن حجم زیادی از آب خشک و میزان فرسایش خاک نیز افزایش می‌یابد.


مسئول روابط عمومی انجمن کوهنوردان استان با بیان اینکه 100 هزار نفر در مناطق زاگرس‌نشین مستقیم با جنگل اشتغال پیدا کرده‌اند، اظهار کرد: در حوزه آبخیزداری ما در سطح کشور میلیاردها تومان هزینه می‌کنیم، ولی حاضر نیستیم برای نجات درختان بلوط قدمی برداریم.


وی بیان کرد: به دنبال خشکیدگی درختان بلوط در سال‌های اخیر 5 هزار میلیارد تومان خسارت به عرصه‌های جنگلی وارد شده و این نیازمند این است که درختان بلوط را باید از ابعاد مختلف نظاره‌گر بود، چرا که بحران بلوط زاگرس چند برابر دریاچه ارومیه مهم‌تر است و خشکیدگی درختان بلوط منطقه زاگرس زندگی زاگرس نشینان را نیز دچار بحران کرده است و هر هکتار جنگل می‌تواند 260 تن گرد و غبار را در خود جذب کند و این دیواره جنگلی استان حجم قابل توجهی از ریزگردها را در سال‌ها گرفته و گرنه مردم باید خیلی زودتر خفه می‌شدند و نباید فراموش کنیم که این ریزگردها هم به نوبه خود در خشکیدگی درختان بلوط نقش دارند.


مومنی به قطع درختان کهن سال خیابان آیت‌الله حیدری شهر ایلام اشاره و تصریح کرد: چرا در اجرای طرح‌های عمران شهری نگاه زیست محیطی از سوی مسئولان دیده نمی‌شود و چرا شهرداری از تشکل‌های زیست محیطی در جلسات خود استفاده نمی‌کند، چرا که میزان سرانه فضای سبز در ایلام کمتر از استاندارد کشوری است و قطع این درختان نیز ما را از آن سرانه دورتر کرد و بوته‌ها را جایگزین درختان شناسنامه دار کرد.


مسئول روابط عمومی انجمن کوهنوردان استان با بیان اینکه متاسفانه در برخی از مواقع در اجرای پروژه‌ای قطع درختان آسان‌ترین کار ممکن است که به هیچ اعتباری هم نیاز ندارد، گفت: یکی دیگر از مشکلات عمده و بحران محیط زیست در ایلام بحث صدور مجوزهای شکار است که در ایلام بیش از 200 گونه پرنده و پستاندار وجود دارد که شماری از آنها در مرحله انقراض هستند که در همین راستا مناطق حفاظت شده باید بیشتر شوند.


وی وجود درختان بلوط منطقه را عاملی برای جذب توریسم اعلام و بیان کرد: فرهنگ استفاده از طبیعت برای مردم باید جا بیفتد که نسبت به استانداردها پایین‌تر است، چرا باید یک آب معدنی 1.5 کیلویی را تا قله کوه بالا ببریم ولی حاضر نیستیم جلد خالی 200 گرمی آن را با خود بیاوریم.


مومنی گفت: متاسفانه برخی از رسانه‌ها از جمله صداوسیما هیچ کاری در جهت فرهنگ زیست محیطی انجام نداده و جای طرح این سوال وجود دارد که چرا مطبوعات استان نباید صفحه‌ای اختصاصی را به محیط زیست اختصاص دهند و یک نشریه اختصاصی با این موضوع وجود نداشته است.


دبیر شبکه تشکل‌های زیست محیطی ایلام تصریح کرد: ایلام با ثبت 37 تشکل، ازنظر آمار تشکل‌های زیست محیطی جز استان‌های اول کشور است که امیدواریم زمینه نقش‌آفرینی بیشتر آنها فراهم شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه