سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کاهش 10 درصدی جنگلهای گیلان

زیست بوم

کاهش 10 درصدی جنگلهای گیلان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: 10 درصد فضای جنگلی کشور طی 40 سال اخیر کاهش یافته است و تنها توانسته‌ایم 3 درصد از این فضا را با جنگل‌کاری جبران کنیم.

shock drop air force 1 full uv reactive | Maratón Valencia 2021 , Carreras populares - iron man nike dunks sale women sneakers clearance - Fea-kpiShops

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، داود زارع در روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: حدود یک میلیون و 17 هزار هکتار جنگل، مرتع و اراضی ساحلی داریم که 564 هزار هکتار آن تحت پوشش جنگل قرار دارد و جزو جنگل ‌های هیرکانی محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: بارش‌های اندک، استان‌های غربی و جنوبی را با بحران ریزگردها مواجه کرده است. امروز پدیده گرد و خاک، خشکسالی و ریزگردها، به خصوص در استان‌های غربی فاجعه ساز شده و وضعیت زندگی و کشاورزی را به چالش کشیده است، اما وجود 224 هزار هکتار اراضی مرتعی در گیلان اقلیم این منطقه را معتدل و مرطوب ساخته است. حدود 120 هزار بهره بردار با پرورش گیاهان مرتعی و اصلاح تولیدات دامی در مراتع به صیانت و حفاظت از این عرصه‌ها می‌پردازند.

این مقام مسئول از وضعیت رو به رشد کمی و کیفی جنگلهای گیلان خبر داد و اضافه کرد: حفاظت فیزیکی از عرصه‌های جنگلی در دستور کار اداره کل منابع طبیعی استان قرار دارد و لذا بیش از نیمی از جنگل‌های گیلان در حال تنفس و استراحت هستند و دخل و تصرف در آنها صورت نمی‌گیرد. همچنین طرح های جنگلداری(بهره برداری اصولی از منابع طبیعی) در 150 هکتار از این اراضی در حال اجراست.

زارع با اشاره به تولید بیش از یک میلیون اصله نهال در عرصه‌های منابع طبیعی گیلان، گفت: 150 هزار اصله درخت از گونه‌های سوزنی برگ، گردو، توسکا و افرا برای جنگلکاری و توسعه فضای سبز شهری در نظر گرفته شده است.

وی، توسعه اراضی جنگلی و عرصه‌های فضای سبز را یکی از مولفه های توسعه پایدار دانست و خاطرنشان کرد: میزان سرانه فضای جنگلی در دنیا 0.65 هکتار است، اما این سرانه در ایران به طور میانگین 0.2 هکتار است که یک سوم استاندارد جهانی است. متاسفانه 10 درصد فضای جنگلی کشور طی 40 سال اخیر کاهش پیدا کرده است، اما اکنون توانسته‌ایم 3 درصد از این فضا را با جنگلکاری جبران کنیم و در آینده نزدیک به سطح جنگل‌های 4 دهه گذشته می‌رسیم.

زارع یادآور شد: نفوذ آب در عرصه‌های جنگلی بالاست که به تقویت منابع آبی زیرزمینی کمک می‌کند. اگر جنگل نباشد، هوای سالم نخواهیم داشت و نفس کشیدن برای موجودات دشوار می‌شود، لذا بدون هماهنگی و مشارکت مردم صیانت و حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مراتع ممکن نیست.

وی بر کاهش بهره برداری از عرصه‌های منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: بهره برداری مدون، اصولی و برنامه ریزی شده توسط کارشناسان منابع طبیعی از جمله طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است، زیرا جنگل‌های گیلان جزو جنگل‌های منحصر به فرد دنیاست و نظیر ندارند. جنگل‌های هیرکانی (خزری) که منشاء جنگل‌های اروپاست، مایه افتخار ماست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه 60 هزار هکتار از اراضی استان گیلان زیر کشت صنوبر است، خاطرنشان کرد:15 هزار خانوار از زراعت صنوبر بهره مند هستند و بطور میانگین، 15 میلیون تومان در سال برداشت دارند. در سال جاری حدود 900 هزار مترمکعب چوب صنوبر برداشت شده و 180 میلیارد تومان درآمد نصیب استان شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید