سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم درختان ایستاده می‌میرند - کمبود تجهیزات مدرن اطفای حریق

زیست بوم

درختان ایستاده می‌میرند - کمبود تجهیزات مدرن اطفای حریق

خبرگزاری مهر: سالانه سطح وسیعی از عرصه های طبیعی کشور بر اثر عوامل طبیعی و انسانی خاکستر می شوند، این درحالی است که هنوز با شرایط مطلوب از نظر امکانات و تجهیزات مدرن برای اطفای حریق در جنگل ها فاصله داریم و درختان برابر آتش، بی پناه و ایستاده تسلیم می شوند.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

به گزارش خبرنگار مهر، طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان تنها از سال 79 تا 91 نزدیک به 15 هزار مورد آتش سوزی در سطح 14.5 هکتار از جنگل های کشور رخ داده است که بیشتر آنها عامل انسانی داشته و ضعف امکانات و تجهیزات اطفای حریق سبب ایجاد خسارت در این بخش شده است.

از اینرو، تقویت، تجهیز و ایجاد پایگاه های امدادهوایی، آموزش نیروهای انسانی و مردمی، استفاده از پایگاه های هوایی برای اطفای حریق، افزایش محیط بان و تامین اعتبار مناسب و اجرای طرح جامع پیشگیری از حریق برای مهار و به حداقل رساندن آتش سوزی در عرصه های جنگلی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

در حال حاضر، 15 هزار روستا در حاشیه جنگل های کشور وجود دارد که لزوم آموزش روستاییان حاشیه نشین برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی ضروری است.

همچنین طبق برنامه پنجم توسعه باید تا پایان این برنامه 37 پایگاه امداد اطفای حریق هوایی اصلی و فرعی در کشور ایجاد شود که این امر می تواند روند امدادرسانی برای اطفای حریق در سطح عرصه های ملی را افزایش است و اکنون دو پایگاه در گرگان و کرمانشاه به بهره برداری رسیده است.
 

 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: استان گلستان از سه طرف به مناطق خشک متصل است و تحت تاثیر  این شرایط آب و هوایی قرار گرفته است.

حمید سلامتی افزود: این شرایط باعث شده  که در سنوات اخیر میزان حریق در سطح جنگل های استان بیشتر از سنوات گذشته شود.

وی افزود: به طور معمول  در سالهای گذشته بیش از 200 هکتار هم آتش سوزی در آن اتفاق نمی افتاد  اما در سال 89 به بعد به لحاظ همان شرایط اب و هوایی بیش 430 مورد آتش سوزی در همان هکتار داشتیم و حدود 3700 هکتار از عرصه های ما طعمه حریق شدند.

وی بیان داشت: از سال 89 به بعد  توانسته ایم در بحث اطفای حریق در سطح کشور اقدامات بسیار مفید و موثری را انجام دهیم که مهمترین  آن تهیه طرح جامع مقابله با حریق در سطح استان و کشور بود که امیدواریم این طرح در دولت و مجلس به تصویب برسد.
 
علی رضا اورنگی معاون وزیر و رئیس سازمان مراتع  و آبخیزداری کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پدیده حریق  در کشور ایران طی سالهای 89 همچون سایر نقاط جهان به لحاظ تغییرات اقلیمی  شکل بحرانی گرفته است.
 


وی اظهار داشت: در این مدت تعداد چهار هزار و 28 فقره حریق در سطح 44 هزار و 852 هکتار با متوسط 11 هکتار گزارش شد که با تشدید اقدامات صورت گرفته در زمینه پیش بینی، پیشگیری و آمادگی اقدامات مورد نظر در خصوص کشف و شناسایی، مقابله  و اطفا، احیا و باسازی مناطق آسیب دیده به نحو سازماندهی شده تری صورت پذیرفت.

کاهش 17 درصدی وقوع حریق در سالجاری
 
وی ابراز داشت: در شش ماهه سال 91 نسبت به مدت مشابه در سال 90 از نظر تعداد فقرات حریق 17 درصد و سطح آن نیز 53 درصد کاهش نشان می دهد  که با در نظر گرفتن عوامل طبیعی و غیر طبیعی در آتش سوزی های صورت گرفته  در عرصه های جنگلی و مرتعی، عامل غیر طبیعی از عمده ترین دلایل آتش سوزی است.

ضرورت تقویت یگان حفاظت

وی اظهار داشت: نقش مشارکت مردم در مقابله با پیشگیری از آتش سوزی و اطفا آن بسیار تاثیر گذار است که در نظر داریم با تقویت یگان حفاظت  در سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور به این موضوع اهتمام داشته باشیم.
 

 
علی رضا اورنگی  با اشاره به اقدامات و برنامه های سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: اقدامات و برنامه های این سازمان  طی برنامه های چهارم و پنجم توسعه، از جمله تاسیس یگان حفاظت از منابع طبیعی و بکارگیری بیش از 700 نیروی وظیفه ، تهیه طرح جامع مدیریت و پیشگیری اطفای حریق با چهار هزار و 170 میلیارد ریال اعتبار با مشارکت دستگاه هاست.

رئیس سازمان جنگلها بیان داشت: تهیه لایحه منابع طبیعی به منظور رفع نواقص قانونی، ایجاد پایگاه زمینی و هوایی اطفای حریق، استفاده از مشارکت افراد محلی و ساکنان  حواشی جنگل ها، اجرای دوره های آموزش عمومی  و تخصصی، چاپ برشورهای هشدار دهنده  و نصب تابلوهای اخطار در اکثر مناطق حساس و بحرانی از دیگر اقدامات است.

وی عنوان کرد: استفاده از تجهیزات و امکانات مدرن، مطالعه در خصوص بهره گیری از تصاویر ماهواره برای کشف حریق، مانتورینگ نیرو و پهنه بندی حریق با GIS و همکاری  در خصوص برگزاری سیمنار  منطقه ای و بین المللی حریق از دیگر اقدامات است.
 


اورنگی بیان داشت: در طرح موصوف تعداد 32 پایگاه اطفاء حریق لحاظ شده که از سال 90 ایجاد و بهره برداری از 11 پایگاه  در دستور کار قرار گرفته است.
 
علی رضا اورنگی گفت: در صورت کمبود نیرو طی توافقاتی که با نیروهای مسلح  داشتیم از نیروهای سرباز استفاده شده و استفاده خواهیم کرد.
 
به گزارش مهر، تصویب طرح جامع پیشگیری واطفاحریق، ساماندهی امکانات تقویت کشت واطلاع رسانی فوری، اتخاذ تدابیر فنی، آموزش نیروهای انسانی سازمان، ترویج فرهنگ منابع طبیعی، استفاده ازسازمان های مردم نهاد بویژه بسیج سازندگی وارتباط با مراکز علمی وپژوهشی وآموزشی، سازمان مدیریت بحران و سازمان امداد و نجات هلال احمر از جمله موضوعات اساسی است که برای پیش گیری واطفاحریق باید مد نظر قرار گیرد.
 
451 هزار هکتار از جنگل های بکر خزری و هیرکانی در استان گلستان واقع شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه