سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خشکیدگی 150 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کرمانشاه

زیست بوم

خشکیدگی 150 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: اعتبارات تخصیص یافته برای پیشگیری و مقابله با خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان ناکافی است.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

مراد شیخ‌ویسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مساحت جنگل‌های استان کرمانشاه را 527 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: براساس آمارهای موجود تاکنون حدود 150 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان به میزان مختلف و از پنج تا 40 درصد به خشکیدگی بلوط دچار شده‌اند.

به گفته وی، خشکیدگی بلوط در سال 89 در ایلام شناسایی شد و در سال 90 مشخص شد که حدود 15 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان کرمانشاه نیز به خشکیدگی بلوط دچار شده‌اند که این میزان اکنون به 150 هزار هکتار رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به پژوهش‌های انجام شده و بازدیدهای علمی انجام شده، گفت: برای تخصیص اعتبار به منظور پیشگیری و مقابله با خشکیدگی بیشتر جنگل‌های بلوط، برنامه ریزی شده و سال گذشته اعتباری نیز در این راستا در استان مصوب شد. البته این اعتبارات و میزان تخصیص یافته کافی نبود.

به گفته شیخ ویسی، سال گذشته مجموع اعتبارات مصوب شده برای پیشگیری و مقابله با جنگل‌های بلوط در استان کرمانشاه حدود دو میلیارد و 700 میلیون تومان اعلام شد که تنها حدود 30 درصد اعتبارات مصوب تخصیص یافت.

وی عنوان کرد: امسال هنوز رقمی برای پیشگیری و مقابله با خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان کرمانشاه اعلام نشده است. سال گذشته در سطح 20 هزار هکتار از سطوح آلوده، عملیات بهداشتی جنگل، انجام و پایه‌های آلوده خارج و سوزانده شد.

این مسئول، قطع درختان، سوزاندن و امحاء آنها را بهترین راهکار برای مقابله با خشکیدگی بلوط دانست و گفت: براساس بررسی‌ها و جمع‌بندی‌های صورت گرفته با مراکز تحقیقاتی و استفاده از تجربیات جهانی کارشناسان، بهترین راهکار قطع درختان، سوزاندن و امحای آنها اعلام شده است. وقتی درختان بلوط از روی زمین قطع می‌شوند پایه آنها پاجوش می‌زند و این پاجوش‌ها پس از مدتی به درختان بلوط تبدیل می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه با بیان اینکه خشکیدگی بلوط به علت سه بیماری آفت سوسک چوب خوار، بیماری قارچی و آفت لورانتوس بوجود آمده‌اند، افزود: تحقیقات نشان داده که اینها عوامل ثانویه بیماری هستند و خشکسالی‌های مستمر و کمبود منابع آبی، وقوع پدیده ریزگردها و بالارفتن دمای هوا جنگل‌های بلوط را مستعد ابتلا به خشکیدگی بلوط کرده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه