سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کدام مناطق کشور در حال سوختن است؟

زیست بوم

کدام مناطق کشور در حال سوختن است؟

یکی از خبرهای پرتکرار این روزها آتش سوزی مراتع و اراضی کشور است. گرمای هوا، وزش باد و برخی دیگر عوامل در هفته های اخیر آتش را به جان خیلی از مناطق سرسبز کشورمان انداخت.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Eminem nike air mag cheap 2013 trucks 2017 accessories Super Bowl 56 LVI Slim Shady PE , BabylinoShops , nike zoom lebron iii crimson black paint

مجله مهر- رویا سادات هاشمی: این روزها میان اخبار منتشر شده از گوشه کنار کشور شاید بتوان این خبر را جزو اخبار تکراری به حساب آورد. خبر آتش سوزی در مراتع، جنگل ها و ارتفاعات حادثه ای است که این روزها وقوع آن در اقصی نقاط سرزمین‌مان تداوم یافته و به دنبال همین موضوع خیلی از کارشناسان و مسئولان در پی پیدا کردن زمینه ها وعلل بروز آتش سوزی هستند.

بسیاری از کارشناسان دلیل این آتش سوزی ها  را عوامل طبیعی و انسانی می دانند از گرما و تندی باد گرفته تا روشن ماندن سیگار یک رهگذر که در فاصله زمانی کوتاهی می تواند زمینی به وسعت چند هکتار را به آتش بکشد و عده زیادی را برای خاموش کردنش روزها وهفته ها به زحمت بیندازد. اما دوباره این سوال مطرح می شود که چه کسی باید این آتش ها را خاموش کند؟

آتش سوزی در استان ایلام

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۴خرداد ماه گزارش ها دریافتی از آتش سوزی وسیع جنگل های شلم ایلام خبر داد. اتفاقی که با وزش شدید باد بسیار وسعت گرفت. بعدها علت آتش سوزی را روشن کردن آتش توسط افراد به صورت سهوی اعلام کردند. این آتش سوزی بعد از ۲۰ساعت با کمک نیروهای امدادی و تلاش های مردمی مهار شد تا جایی که سرهنگ حسنی،جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره برآوردهای اولیه خسارت های وارد شده به این مناطق این طور گفت: «حریق حدود ۷۰ درصد پوشش علفی و زیراشکوب درختان جنگلی را از بین برده و ۲۰ درصد هم خسارت به تنه های درختان که عموما خشکیده بودند وارد شده و ۱۰ درصد نیز خسارت به تاج پوشش درختان جنگلی منطقه بوده است.»

آتش سوزی در ارتفاعات آب زنگی شیراز

در ساعات اولیه چهارشنبه ۲۰خرداد خبرهای رسیده از شمال شهر شیراز حاکی از آتش سوزی ارتفاعات آب زنگی بود. آتش سوزی ای که به شکل حلقوی در حال پیشروی به ارتفاعات شمال و جنوب کوه مشرف بر این شهرک بوده و اطفای کامل و خاموش شدنش تا ساعات پایانی روز چهارشنبه به طول انجامید. این آتش سوزی بخش وسیعی از دامنه این ارتفاعات را با خاکستر یکی کرده و هنوز اطلاع دقیقی از علت بروز این حادثه به میان نیامده است.

آتش سوزی ۳۵ هکتار زمین در پل ذهاب کرمانشاه

در هفدهمین روز خرداد ماه ۹۴ همزمان با ابراز نگرانی یکی از نمایندگان مجلس در ارتباط با آتش سوزی در جنگل های مناطق زاگرس خبر آتش سوزی در این منطقه نیز منتشر شد؛ خبری که از به آتش گرفتن و سوختن ۳۵هکتار از زمینهای کشاورزی و منابع طبیعی در شهرستان پل ذهاب واقع در استان کرمانشاه حرف میزد. اطفای کامل و خاموش شدن این حریق توسط اهالی محلی چیزی حدود ۱۰ ساعت به طول انجامید و در آخر نیز به سوختن و از دست رفتن کامل ۱۵ درصد از این زمین ها منجر شد.

به دنبال پیدا کردن و جویا شدن علت آتش سوزی نیز مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان اعلام کرد که نسبت به غیر عمدی بودن این حادثه اطمینان کامل دارد اما علت اصلی بروز این حادثه را بی احتیاطی و گرمای هوا در این منطقه دانست، طوری که روشن کردن آتش در حریم زمینهای کشاورزی و هم دست شدن گرمای هوا با وزش بادهای گرم، موجب همه گیر شدن این آتش سوزی شده است.

آتش سوزی در کهگیلویه وبویر احمد

در۲۲خرداد ماه و دو روز بعد از آتش سوزی شیراز اعلام شد که در اثر آتش زدن مزارع یکی از اهالی منطقه و بی احتیاطی و سهل انگاری او این آتش به سایر منابع طبیعی سرایت کرده و منجر به سوختن  زمین ها و مراتع «دره نسه» موگرمون لنده واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد شد. بعد از اطفای حریق، عامل این آتش سوزی شناسایی و دستگیر شده است. حادثه ای که ماحصل آن سوختن و از دست رفتن چیزی حدود ۱۰ هکتار از مراتع و زمین های زراعی دراین منطقه بود.

سوختن۲۰هکتار گندمزار در پارس آباد اردبیل

هنوز چند روزی از خبر آتش سوزی در پل ذهاب نگذشته بود که حوالی بعد از ظهر۲۳خردادماه امسال سوختن و آتش گرفتن مراتع کشاورزی به استان اردیبل نیز سرایت کرد تا جایی که ایستگاه آتش نشانی پارس آباد از آتش سوزی ۲۰هکتار از گندمزارهای جعفر آباد مغان خبر داد. تا به امروز اطلاعات دقیقی از بروز این حادثه تو سط مسئولان مربوط اعلام نشده است. اما به دنبال همین حادثه بود که مسئول ایستگاه آتش نشانی پارس آباد از مردم این منطقه درخواست کرد که با توجه به گرمی هوا در این ایام سال از سوزاندن و آتش زدن بقایای محصولاتشان در نزدیکی مزارع به طوری جدی خودداری کنند.

آتش گرفتن دو هکتار زمین در تفت یزد

همزمان با آتش سوزی در پارس آباد استان اردبیل، در مرکز کشور و در استان یزد خبری مبنی بر سوختن دو هکتار از مراتع کشاورزی در شهرستان تفت یزد  منتشر شد  و خوشبختانه حضور به موقع و سریع نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی و کمکهای مردمی مانع گسترش آتش در این نواحی شد تا جایی که بعدها غلامرضا در خشان، رئیس اداره منابع و آبخیزداری تفت اعلام کرد که طبق تحقیقات اولیه احتمال شروع آتش ناشی از ماندن ته سیگار یکی از رهگذران و گردشگران این منطقه بوده است. اتفاق به ظاهر کوچکی که با کمک گرمای هوا،خشکیدگی و وزش باد می تواند به سرعت منجر به آتش سوزی وسیعی در یک منطقه شود.

آتش سوزی در استان لرستان

به آتش سوزی های بیست و سومین روز خرداد ۹۴  آتش سوزی های بروجرد را هم اضافه کنید، طوری که شاید یکی از قابل توجه ترین خبرهای مربوط به آتش سوزی را باید به این شهرستان  اختصاص داد.

در ۲۳خردادماه رئیس سازمان آتش نشانی این شهرستان از مهار آتش در ۱۵منطقه این شهر خبر داد. وی بیشتر این آتش سوزی ها را مربوط به سوختن باغات و مراتع کشاورزی دانست. علت این آتش سوزی نیز مربوط می شود به همان عادت همیشگی و غلط کشاورزان بعد از برداشت، یعنی سوزاندان پس مزارعشان؛ که طبق گفته مدیرعامل سازمان آتش سوزی این شهرستان این اقدام نه تنها یک اقدام علمی نیست بلکه می تواند خسارات جبران ناپذیری را به سایر محصولات کشاورزی وارد کند و نه تنها موجب کیفیت محصولات کشاورزی نمی شود بلکه باعث آلودگی هوا و از بین رفتن بافت خاک  نیز می شود.

طبق آمار و اطلاعات رسیده اخیر بروجرد این آتش سوزی باعث از دست رفتن ۲۵۰هکتار زمین و مرتع در این شهر شده و ناگفته نماند که چند روز بعد از آتش سوزی در بروجرد یکی از مسئولان این شهرستان بخشی از آتش سوزی در این شهرستان را عمدی دانست: «آتش‌سوزی‌های اخیر در بیش از ۲۵۰ هکتار از زمین‌های بروجرد توسط برخی سودجویان که قصد تغییر کاربری اراضی کشاورزی را داشته‌اند، انجام شده است.» اما آتش سوزی در این استان فقط به شهرستان بروجرد ختم نمی شود دو روز قبل از آتش سوزی ها در بروجرد ۲۵هکتار جنگل و مرتع و ۱۲هکتار زمین کشاورزی در کوهدشت استان لرستان به دلایل نامعلومی در آتش سوخت.


برگرفته از خبرگزاری مهر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه