سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ناهار خوران، میراث طبیعی گرگان تقسیم می‌شود

زیست بوم

ناهار خوران، میراث طبیعی گرگان تقسیم می‌شود

مردمان دیارمان، شهر گرگان را به یکی از بزرگترین میراث طبیعیش، جنگل زیبای ناهار خوران می‌شناسند؛ جنگلی که در نقطه‌ جنوب شهر گرگان و در فاصلهٔ ۸ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | cute adidas girl sketch easy whole body - Upstart Balance 550 "UNC"/"Baby Blue" - BB550HL1 - LacollesurloupShops

از روایت‌های قدیمی چنین برمی‌آید که حجاج گرگانی که برای زیارت خانه کعبه به مکه عزیمت می‌کردند و یا برای زیارت بارگاه امام رضا (ع) به مشهد مشرف می‌شدند در راه بازگشت کاروان از کوه‌های جنوب گرگان به منطقه زیارت می‌رسیده و در آنجا پس از چندین ماه دوری، اطرافیان آنان به استقبالشان می‌رفته‌اند و در منطقه فعلی ناهارخوران جهت صرف ناهار توقف می‌کرده‌اند که امروزه به ناهارخوران مشهور شده‌ است.

چندی است موضوع واگذاری چندین هکتار از جنگل‌های ناهارخوران شهر گرگان، واقع در استان گلستان به اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های شهدای استان گلستان برای اجرای پروژه پارک موزه دفاع مقدس مطرح شده است.

میقانی، سخنگوی شورای شهر گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: به منظور موضوع واگذاری 10 هکتار از جنگل‌های ناهارخوران این شهر به پروژه پارک موزه دفاع مقدس، مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های شهدای استان به همراه کارشناسان مربوطه از تهران به صحن علنی شورا دعوت شده و در این زمینه بحث و گفت‌وگو انجام شد.

وی افزود: مسئولین این امر در دفاعیات خود می‌گویند این موضوع، مصوبه از هیات دولت دارد و حاضر به قبول پیشنهاد اعضای شورای شهر گرگان مبنی بر دریافت یک قواره زمین در هر مکان دیگری نیستند.

میقانی با اشاره به این‌که شهداء برای همه ما از جایگاه و مقام ویژه‌ای برخوردار است و هیچ کس منکر ارزش والای آنها نیست، ادامه داد: اگر در نظر بگیریم میانگین، روزی 500 دستگاه ماشین در این جاده تردد داشته باشد با چه ترافیک سنگینی در این مکان مواجه خواهیم شد در صورتی‌که این محور گنجایش این ظرفیت این بار ترافیکی را ندارد.

وی همچنین با اشاره به وجود تاسیسات برای انجام این کار در منطقه که ممکن است ریشه‌های درختان را از بین ببرد، یادآور شد: به نظرم دسترسی مردم به این مکان خیلی آسان نخواهد بود و بعدها دچار مشکل شده و نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت.

میقانی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم اگر کارشناسان و مسئولین امر قبل از مصوب کردن هر طرح و برنامه‌ای ابتدا بازدیدی از آن مکان داشته و یا تحقیقات محلی انجام دهند دیگر مشکلی بوجود نخواهد آمد.

سخنگوی شورای شهر گرگان تصریح کرد: از این فضای 10 هکتاری، یک فضای 2500 متر مربعی برای ساخت موزه آثار شهداء در نظر گرفته شده است.

وی ضمن تاکید به این که ساخت موزه، کار بسیار قشنگی است، اظهار کرد: با این وجود نباید منابع طبیعی بکر خود را از دست بدهیم.


اما علی ناصری، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان گلستان، مساحت درنظر گرفته شده برای پارک موزه دفاع مقدس را در جنگل ناهار خوران، 5900 مترمربع عنوان کرد و به خبرنگار ایسنا گفت: براساس مصوبه دولت، مساحت 5900 متر مربع از عرصه‌های خالی جنگل ناهارخوران تحت عنوان یادمان شهداء از سوی این اداره کل در اختیار اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های شهداء استان قرار داده شده است.

همچنین رضا ناصری، معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان گلستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: تقاضای اولیه این مصوبه برای شهداء گمنام بوده که در دبیرخانه کمیسیون ماده 69 استانداری وقت مجوز گرفته شده و سپس این پرونده به کمیسیون مستند سازی اموال نهاد ریاست جمهوری، ارسال و با دریافت ابلاغ بلامانع، تایید و واگذار شده است.
وی یادآور شد: چارچوب واگذاری انجام شده در مسیر قانونی طی شده است.

سید ابوالحسن میرکریمی، مدیرکل حفظ آثار و ارزشهای شهدای استان گلستان درباره شایعه طرح شده مبنی بر حذف اعتبارات پروژه احداث پارک موزه دفاع مقدس این استان و تعطیلی این پروژه در جنگل نهارخوران، به خبرنگار ایسنا تاکید کرد: این موضوع صحت ندارد و امور مربوط به اجرای این پروژه ارزشمند با قوت و جدیت بیشتر از قبل در حال پیگیری است.

وی افزود: به همین منظور علاوه بر اعتبارت ملی، مبلغ 4 میلیارد ریال اعتبار استانی برای ساخت این پارک موزه از سوی کمیته برنامه ریزی فرمانداری شهرستان گرگان اختصاص یافته است.

میرکریمی ادامه داد: این اداره کل نسبت به پیگیری قضایی این گونه شایعات مبنی بر حذف و تعطیلی پروژه موزه دفاع مقدس در تپه نورالشهداء شهرستان گرگان، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی تاکید کرد: مساحت کل زمین واگذار شده به این پروژه 7600 مترمربع است که حدود 1000 مترمربع آن برای ساخت موزه و مابقی برای فضاسازی اطراف آن است. قرار است این پارک موزه در تپه نورالشهدا، واقع در ناهار خوران گرگان ساخته شود.

مدیرکل حفظ آثار و ارزشهای شهدای استان گلستان درباره شایعه قطع درختان جنگل ناهارخوران از سوی این اداره کل، تاکید کرد: نه تنها در این راستا، درختی قطع نشده بلکه این اداره کل برای فضای سبز آن و کاشت درخت نیز برنامه‌هایی در دست اقدام دارد.

وی یادآور شد: ما در کنار اجرای این پروژه علاوه بر این‌که به دنبال حفظ منابع طبیعی خواهیم بود، از سوء استفاده سودجویان برای قطع درختان نیز جلوگیری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای ترافیک پیش بینی شده در جاده ناهارخوران در زمان بهره‌برداری از این پروژه چه برنامه‌ای خواهید داشت؟ عنوان کرد: بازدید موزه در آینده براساس ظرفیت پذیرش آنجا برنامه ریزی خواهد شد.


منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه