سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آتش آخرین زیستگاه شیر ایرانی را تهدید می کند - امکانات اطفای حریق مهیا شود

زیست بوم

آتش آخرین زیستگاه شیر ایرانی را تهدید می کند - امکانات اطفای حریق مهیا شود

خبرگزاری مهر: منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان در شهرستان کازرون فارس آخرین زیستگاه شیر ایرانی محسوب می شود که این روزها مانند بسیاری از مناطق جنگلی و زیست محیطی دیگر با آتش سوزیهای پی درپی مواجه شده است.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Ataf.pl - All Truth All Fresh: Sneakersy, Streetwear & Więcej

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان در بخش جنوبی رشته کوههای زاگرس و در 60 کیلومتری شیراز قرار دارد. بلندترین ارتفاعات این منطقه رویشگاه سرو کوهی است. کمی پایین تر از قله، جنگل بلوط شروع شده و بخش عمده منطقه را تا دشت برم می پوشاند.

این منطقه در سال 1351 با وسعت 191 هزار هکتار به عنوان پارک بین المللی انتخاب و در سال 1353 با وسعت 65 هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

این منطقه به عنوان آخرین زیستگاه شیر ایرانی به شمار می رود و به دلیل همین موضوعات از اهمیت زیادی برخوردار است.

اما این منطقه نیز مانند سایر مناطق استان فارس این روزها درگیر آتش سوزیهای گسترده ای است که در سایه کمبود امکانات هر روز بر آسیبهای ناشی از وقوع آن افزوده می شود.

دبیر موسسه محیط زیستی 13 فروردین  شهرستان کازرون در خصوص مشکلات و مسائل مربوط به این منطقه به خبرنگار مهر گفت: این منطقه از نظر پوششهای گیاهی و گونه های جانوری و از نظر اکوسیستمی از اهمیت زیادی برخوردار است.

علی اکبر کاظمینی ادامه داد: منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان به دلیل وجود دو تالاب بزرگ بین المللی و ذخیره گاه زیستکره از اهمیت زیادی برخودار است به همین دلیل در یونسکو ثبت شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه منطقه ارژن آخرین زیستگاه شیر ایرانی است، بیان کرد: در این منطقه گونه ها مهم جانوری از جمله خرس قهوه ای، گراز و گوزن زرد ایرانی وجود دارد که به دلیل همین موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه منطقه ارژن به دلیل ذخایر ژنتیکی بالا از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: این منطقه در منطقه ایران توران واقع شده اما متاسفانه به دلایل مختلفی همواره مورد آسیب قرار گرفته و خطراتی آن را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه حفظ منطقه به دلایل مختلف از جمله پوششهای گیاهی و گونه های جانوری از اهمیت زیادی برخوردار است، بیان کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالیهای متعدد همواره این منطقه مورد تهدید بوده  به گونه ای که تالاب آن خشک شده و شرایط برای از بین رفتن گونه های گیاهی نیز وجود دارد.

کاظمینی گفت: طی چند سال گذشته پوششهای گیاهی از جمله بلوط و آبهای منطقه و... نیز دچار تنش شده البته شخم زدن های مردم نیز در این امر موثر بوده است.

دبیر موسسه 13 فروردین کازرون گفت: متاسفانه چند روز قبل این منطقه به طور گسترده ای طعمه حریق شد که به دلیل کم بودن امکانات و عدم وجود بالگرد، مهار آن مشکلاتی را به وجود آورد و پوششهای گیاهی در آتش سوختند.

وی بیان کرد: در این راستا ضروری است که این منطقه به عنوان اولین ذخیره گاه زیست کره مورد توجه جدی قرار گرفته و برای حفاظت از آن اقدام کنند.

این فعال محیط زیست گفت: در این آتش سوزیها تعداد قابل توجهی از درختچه های زرشک و ... از بین رفت به همین با توجه به وجود گونه های جانوری مهم از جمله گوزن و خرس قهوه ای باید تدابیری اتخاذ تا شاهد این گونه  آسیبها نباشیم در غیر این صورت منطقه برای گونه ها ناامن شده و مشکلاتی به وجود می آید.

 

کاظمینی تاکید کرد: البته در صورت ادامه این روند شرایط برای قرار گرفتن این منطقه در لیست قرمز یونسکو فراهم خواهد شد از این رو باید تدابیری برای جلوگیری از این آسیبها اتخاذ شود.

این در حالیست که وضعیت عرصه های جنگلی و منابع طبیعی استان نیز درپی حریقهای امسال به شدت بحرانی شده به گونه ای که مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با اعلام بالغ بر دو هزار هکتار آتش سوزی در این مناطق، از بحران آتش سوزی جنگلها در فارس یاد کرد.

کاظم بردبار پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه آتش سوزی جنگلهای فارس ظرف ماه های گذشته نگران کننده شده و اکنون در حالت بحرانی قرار دارد، افزود: آمار آتش سوزی جنگلهای فارس تا هفته های اخیر، به دو هزار و 100 هکتار رسیده واست.

بردبار با تاکید بر اینکه سطح وسیعی از این آتش سوزیها ناشی از بی تدبیری مردمی است که به جنگلها می روند، افزود: البته بخش دیگری از حریقها نیز عمدی است که مربوط به توسعه باغات مردم محلی می شود که با این هدف جنگلها را آتش می زنند.

وی با اشاره به حریقهای ناشی از سهل انگاری مردم گفت: مردم به هیچ عنوان نباید در عرصه های طبیعی آتش روشن کنند زیرا با یک آتش کوچک، ناگهان دهها هکتار جنگل طعمه حریق می شود.

این در حالیست که کمبود امکانات نیز وضعیت این حریقها را بحرانی تر کرده ، فقدان امکاناتی نظیر بالگرد و تجهیزات مدرن اطفای حریق باعث شده که دامنه آتش سوزی هر روز نیز گسترده تر شود که باید در این خصوص با تزریق اعتبارات لازم این وضعیت را کنترل کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه