سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم 4 ماه آتش‌سوزی بی‌وقفه در جنگل‌های مریوان

زیست بوم

4 ماه آتش‌سوزی بی‌وقفه در جنگل‌های مریوان

برگرفته از همشهری آنلاین

آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان همچنان ادامه دارد.

این آتش‌سوزی‌ها که از اواخر خردادماه امسال آغاز شده تا‌کنون بیش از 17 هزار هکتار از رویشگاه‌های جنگلی را نابود کرده است. تراکم درختان جنگلی در هر هکتار 400 اصله برآورد می‌شود. افزون بر این، هر هکتار از عرصه‌های جنگلی، زیستگاه هزاران درختچه و گونه گیاهی و جانوری است که بر اثر آتش‌سوزی‌های اخیر از بین رفته‌اند. مدیرعامل یک تشکل زیست‌محیطی مستقر در مریوان در گفت‌وگو با همشهری افزود: طی 4 ماهی که از شروع این آتش‌سوزی می‌گذرد، فقط 4 روز این آتش‌سوزی متوقف شده که 3 روز آن به‌دلیل بارش‌های موسمی در مهرماه بوده است.

محمد ناجی کانی سانانی گفت: کوچک‌ترین حریق در رویشگاهی به وسعت 20 متر مربع و بزرگ‌ترین حریق در رویشگاهی به وسعت 4 هزار هکتار اتفاق افتاده و تا پنجم آبان‌ماه جاری (دیروز) 539 مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی مریوان، سروآباد و جنگل‌های حاشیه جنوبی استان کردستان گزارش شده است که طی این آتش‌سوزی‌ها گونه‌های مختلف جنگلی عمدتا از نوع بلوط - که عمر برخی از آنها بیش از هزار سال تخمین زده می‌شود - در آتش سوخته‌اند. زالزالک، نوعی بید جنگلی، بنه، توسکا، آزاد، کوکو، داغداغان، سرخدار، دیودار و گوجه وحشی از دیگر گونه‌های شاخصی بوده‌اند که طعمه حریق شده‌اند.

این فعال محیط‌زیست درباره اقدامات اطفای حریق تصریح کرد: به‌طور کلی 2 اکیپ 5 نفره با تجهیزات ابتدایی با بودجه 30 میلیون تومانی همه امکانات منابع طبیعی برای مقابله با این آتش‌سوزی‌ها در مریوان است که به‌رغم تلاش فراوان، عملا کاری از پیش نبرده‌اند.

البته برای نخستین بار طی روزهای 24 تا 27 مردادماه از هلی‌کوپتر برای اطفای حریق استفاده شد که متأسفانه به‌دلیل نقص فنی و ضعف مانور نتوانست در این زمینه مؤثر واقع شود. البته ماموران آتش‌نشانی در مناطقی که امکان تردد وجود داشت، وارد شدند. ماموران سازمان حفاظت محیط‌زیست هم به‌رغم آنکه وظیفه‌ای برای خاموش کردن آتش نداشتند از همکاری دریغ نکردند اما همه این تلاش‌ها به‌دلیل نبود پشتیبانی و امکانات و تجهیزات، بی‌ثمر ماند و آتش‌سوزی‌ها کماکان ادامه دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه