سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم با آغاز فصل بارش - فاجعه شیرابه زباله در جنگل‌های هیرکانی

زیست بوم

با آغاز فصل بارش - فاجعه شیرابه زباله در جنگل‌های هیرکانی

چندی پیش در مورد وضعیت غیر اصولی انباشت زباله در منطقه‌ای در نزدیکی شیرگاه که بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال است، هشدار داده شد. به نظر می‌رسد با شروع فصل بارش و سرازیر شدن شیرابه زباله به پایین دست، سلامت جنگل و ساکنان منطقه به شدت در معرض خطر است.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Release , khaki black purple jordans , LafarledeShops , Air Force 1 Lucky Charms White

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، چندی پیش خبرگزاری میراث فرهنگی خبری منتشر کرد مبنی بر این که در بخش جنگلی، در حوالی شیرگاه، زباله‌های این منطقه به شکلی غیر اصولی و غیر استاندارد انباشته می‌شود. در این خبر اذعان شده بود که این اقدام تاثیر محسوسی بر رویشگاه‌های منطقه داشته است. حالا و با شروع فصل بارش، از این منطقه خبر می‌رسد که شیرابه زباله ها همراه با آب جاری باران به یک روستا و یک رودخانه در آن حوالی سرازیر می‌شود. این می‌تواند به معنای تحت‌الشعاع قرار گرفتن سلامت ساکنان منطقه باشد ضمن این که درختان منطقه نیز بر اثر این رخداد به شدت آسیب دیده‌اند.

"سهیل اولادزاد"، فعال محیط زیست در این باره می گوید: مشاهدات ما در یک روز بارانی در منطقه‌ای که زباله‌های شیرگاه در آن به شکلی غیر اصولی انباشته می‌شود حاکی از آن است که آب باران همراه با شیرابه‌های زباله، ترکیبی ایجاد می‌کند که دست کم بر درختان منطقه تاثیر محسوسی داشته است.

این اما تمام ماجرای آسیب انباشت زباله در این منطقه نیست. چنان که اولادزاد می‌گوید: محل انباشت زباله بر فراز یک تپه است که از سه طرف به دره اشراف دارد. آب باران به همراه شیرابه‌های زباله رودخانه‌های کوچکی به سمت دره‌ها سرازیر می‌شود.

به گفته او، در یکی از دره‌ها یک روستا واقع است و در دو تای دیگر، یک رودخانه جریان دارد. بنابراین شیرابه‌های خطرناک زباله به همراه رودخانه در اطراف منتشر می‌شوند و از طرف دیگر به روستا هم می‌رسند.

اولادزاد در مورد تاثیری که انباشت این زباله‌ها و گسترده شدن شیرابه آن‌ها بر درختان منطقه داشته است، می‌گوید: «درختانی که در مسیر رودخانه قرار دارند دچار قارچ شده‌اند و برگ‌های آن‌ها ریزش دارد و این ریزش بابت خزان نیست. به علاوه این که دچار پوکی شده‌اند.»

هشدارهای اولادزاد در مورد وضعیت غیر اصولی انباشت زباله و به تبع آن تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت ساکنان منطقه و جنگل‌های هیرکانی در جایی است که هنوز هیچ اقدام درخوری از سوی مسئولان منطقه در این باره صورت نگرفته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه