سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌های مازندران

زیست بوم

بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌های مازندران

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: بهره‌برداری بی‌رویه از اصلی‌ترین عوامل تخریب در عرصه‌های جنگلی و مرتعی است.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | limited edition leopard nike air

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ستار بابایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تغییرات اقلیم، گرم شدن هوا، تغییر الگوی بارش، شیوع آفات و همه‌گیری بیماری نو ظهور، روند رو به کاهش تنوع زیستی و کاهش گونه‌های با ارزش از مهمترین عوامل تهدید در عرصه‌های ملی است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ادامه داد: بروز حریق، فرسایش از جمله رانش و لغزش عرصه ملی، تخریب و تصرف اراضی و قاچاق چوب از مهمترین عوامل تخریب است. همچنین اگر به بهره‌برداری بی‌رویه از منابع دقت نشود می‌تواند به عنوان عامل اصلی تخریب در عرصه جنگلی و مرتعی و محیط زیست باشد.

بابایی، یکی از مشکلات را بروز پدیده گلخانه‌ای دانست و افزود: به دلیل استفاده از سوخت فسیلی و افزایش آلاینده‌ها مجبور شده‌ایم ضمن اینکه عرصه‌های جنگلی را حفظ می کنیم فضای سبز را توسعه دهیم.

مدیر کل منابع طبیعی مازندران تصریح کرد: امسال 80 فقره آتش سوزی در سطح 281 هکتار رخ داده که به دلیل کم کاری نیست بلکه به دلیل شرایط آب و هوایی بوده که امسال در استان شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه به استناد قانون ملی شدن جنگل‌ها، تمامی عرصه‌های جنگل جزء اموال عمومی است، بیان کرد: منابع طبیعی مازندران مجری 11 طرح عمرانی ملی با اعتبار 13 میلیارد تومان است که تاکنون 4.4 میلیارد تومان آن تا پایان بهمن تخصیص داده شده است. همچنین مجری 21 طرح عمرانی استانی با اعتبار 30 میلیارد تومان هستیم که 9.9 میلیارد تومان آن معادل 32 درصد تخصیص یافته است.

بابایی ادامه داد: یک میلیون و 690 هزار هکتار معادل 71 درصد جنگل و مرتع کشور در مازندران قرار دارد که یک میلیون و 187 هزار هکتار در حوزه منابع طبیعی منطقه ساری و 510 هزار هکتار در حوزه منابع طبیعی حوزه نوشهر است. از یک میلیون و 187 هزار هکتار منابع طبیعی حوزه ساری 794 هزار هکتار معادل 38 درصد آن عرصه جنگلی است. همچنین 270 پارک جنگلی حوزه ساری 7.9 درصد مساحت پارک جنگلی کشور را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: 387 هزار هکتار مرتع در مازندران وجود دارد که تمامی آن در ارتفاعات قرار دارند.

بابایی با بیان اینکه 5 میلیون و 100 هزار اصله نهال، امسال تولید شده است. از این میزان یک میلیون و 100 هزار اصله در حوزه منابع طبیعی ساری، 3 میلیون اصله توسط مجریان طرح جنگلداری و یک میلیون دیگر توسط بخش خصوصی تولید و توزیع شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری مازندران منطقه ساری در آیین روز درختکاری گفته بود: با توجه به شرایط اقلیمی که بر کشور حاکم است، در کمربند خشک و نیمه خشک قرار داریم، بنابراین اهمیت جنگل‌های مازندران دوچندان شده زیرا دارای بهترین جنگل معتدل کننده جهان هستیم. کاهش آلودگی محیط زیست، جلوگیری از فرسایش خاک و روان آب‌ها، تنظیم جریان آبی، جلوگیری از وزش طوفان و باد و تولید اکسیژن از جمله مزیتهای وجود عرصه‌های جنگلی است. عرصه‌های جنگلی به دلیل تغذیه سفره آب زیرزمینی پشتوانه بخش کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: 790 هزار هکتار عرصه جنگلی در مازندران وجود دارد که موجودی چوب آن معادل 130 میلیون مترمکعب است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید