سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ذخیره گاه سروهای وحشی رابر در میان شعله های آتش - فیلنامه آتش سوزیهای جنگلهای کرمان تکرار شد

زیست بوم

ذخیره گاه سروهای وحشی رابر در میان شعله های آتش - فیلنامه آتش سوزیهای جنگلهای کرمان تکرار شد

خبرگزاری مهر: داستان تکراری آتش سوزیهای جنگلهای استان کرمان بار دیگر تکرار شد و این بار یکی از ذخیره گاههای نادر ژنتیکی سروهای وحشی کشور 11 ساعت با شعله های آتش دست و پنجه نرم کرد و در نهایت هکتارها از یکی از مهمترین ذخیره گاههای اکولوژیکی در آتش سوخت.

nike-dunk-low-coast-uncl | adidas chunky sneakers white gold women jeans size

به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای سال جاری و با آغاز فصل گردشگری و شروع فصل گرم سال که با تدوام خشکسالی نیز همراه بود چندین مورد آتش سوزی در جنگلهای مناطق مختلف استان کرمان روی داده است و برخی از جنگلها و مراتع کرمان طعمه حریق شده اند.

این درحالیست که خشکسالی و گرمای هوا موجب شده که به دلیل خشک شدن مراتع و شاخ و برگ درختان و وزش بادهای گرم هر گونه آتش سوزی در عرصه های طبیعی به سرعت گسترش یابد و خسارتهای گسترده برجای بگذارد به دلیل عدم وجود وسایل اطفای حریق هوایی و در دسترس نبودن بسیاری از این عرصه ها رسیدن وسایل اطفای حریق به مناطق دچار سانحه شده نیز ساعتها طول می کشد و در نهایت درختان و مراتع سوخته برجای می مانند.

این درحالی است که بسیاری از روستاها و حتی مراکر شهرستانها و بخشهای اطراف این جنگلها از ابتدایی ترین وسایل کنترل حریق نیز بی بهره هستند.

حضور گسترده نیروهای مردمی برای اطفا حریق/ مردم با بیل و آب پاش به جان آتش افتادند

اما آتش سوزی ذخیره گاه جنگلی گلوچار شهرستان رابر که به عنوان ذخیره گاه گونه ارس( سرو وحشی) شهرت دارد به گفته مسئول حوزه بسیج عشایر قنات ملک از ساعت 2 عصر روز جمعه آغاز شد و در نهایت با تلاشهای گسترده آتش سوزی ساعت یک و سی دقیقه بامداد امروز تا حدودی مهار شد و عملیات کامل کنترل جلوگیری از  آتش سوزی مجدد و مهار حادثه تا ظهر امروز نیز ادامه داشت و همچنان نیروی امدادی برای مقابله با امکان افروختن مجدد آتش در منطقه حضور دارند.

احمد جلالی به خبرنگار مهر گفت: منطقه جنگلی گلوچار در نزدیکی روستای قنات ملک قرار گرفته است در ابتدا که گزارش آتش سوزی در منطقه داده شد نیروهای مردمی و بسیج برای اطفاء حریق به منطقه اعزام شدند.

مسئول حوزه بسیج عشایر قنات ملک تصریح کرد: نیروهای بسیجی، نیروهای منابع طبیعی موجود در منطقه و مردم و روستائیان برای کنترل آتش دست به کار شدند ما در ساعات ابتدایی تنها وسیله ای که در دست داشتیم بیل، آبپاش دستی و آبپاشهای کولی بود که در منطقه ذخیره گاه وجود داشت.

اطفاء حریق 11 ساعت طول کشید/ اعزام ماشینهای آتش نشانی از شهرهای اطراف

وی ادامه داد: خوشبختانه در روستای قنات ملک وسایل کنترل آتش و راه دسترسی به منطقه آتش گرفته نیز وجود داشت اما گستردگی آتش به حدی بود که با تمام تلاشهای صورت گرفته کنترل حریق حدود 11 ساعت طول کشید.

وی افزود: تمام نیروهای حاضر در منطقه در کنار یکدیگر برای کنترل آتش تلاش کردند اما وزش باد و گرمای هوا موجب گسترش آتش سوزی شد و طبق براوردهای اولیه حدود هکتارها عرصه گیاهی شاما مراتع، بوته ها و درختان دچار حریق شد.

جلالی ادامه داد: برای کنترل آتش از مراکز آتش نشانی، رابر، بافت و بزنجان نیز در خواست کمک شد.

وی گفت: این منطقه جنگلی منطقه ای قرق شده است و ورود با وسیله نقلیه به منطقه باید با کنترل نگهبانی موجود در منطقه قرق انجام شود اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه امکان حضور گردشگران پیاده نیز در منطقه وجود دارد و دلیل اصلی بروز آتش سوزی هنوز مشخص نشده است.

گسترده منطقه آتش سوزی دلیل طولانی شدن کنترل آتش بود

وی دلیل طولانی شدن اطفای حریق را گسترش بالای آتش سوزی در منطقه دانست و گفت: با توجه به حضور گردشگران در منطقه و اهمیت بالای جنگلهای ارس باید تجهیزات لازم اطفای حریق در این منطقه مستقر کنند.

محمد جهانشاهی، مسئول اکوتوریسم میراث فرهنگی استان کرمان در این خصوص گفت: متاسفانه طبق گفته مردم حاضر در صحنه که در اطفا حریق حضور داشته اند دهها هکتار از درختان و بوته زارهای این منطقه در آتش سوخته است.

وی تصرریح کرد: گلوچار از منطق برجسته ذخیره گاه گیاهی کشور است و در این منطقه به صورت متراکم سرو وحشی وجود دارد و به همین دلیل از جمله ذخیره گاههای ژنتیکی یک گونه خاص گیاهی محسوب می شود و آتش سوزی در این منطقه می تواند ضربه جبران ناپذیر به منطقه وارد کند.

عامل انسانی در صدر لیست متهمان قرار دارد

وی ادامه داد: 382 هکتار وسعت این جنگل است و در سال 81 به عنوان منطقه قرق تصویب شده است و بخشهای مرکزی این ذخیره گاه فنس کشی شده است.

جهانشاهی ادامه داد: در جبالبارز، بحر آسمان و خبر نیز این گونه وجود دارد اما به دلیلی تراکم بالا و ذخیره گاه بودن منطقه اهمیت بالایی وجود دارد و حفاظت از آن ضروری است.

مسئول اکوتوریسم میراث فرهنگی استان کرمان گفت: با توجه به حضور عوامل انسانی و گردشگران در منطقه عامل انسانی در بروز آتش سوزی تاثیر گذار بوده است و با توجه به دخالت گردشگران در بروز آتش سوزیهای امسال در عرصه های طبیعی این امر بسیار محتمل است.

وی گفت: در این وقت از سال علفها و بوته های موجود همگی خشک شده اند و دمای هوا نیز بالا است و تنها یک جرقه نیاز است تا آتش سوزی رخ دهد از سوی دیگر به دلیل نوع پوسته درختان سرو وحشی پوسته درختان به صورت فرسوده در جنگل گسترده است و با بروز کمترین آتش سوزی نمی توان حادثه را کنترل کرد.

تجهیز دخیره گاههای اصلی گیاهی استان به وسایل اطفاء حریق ضروری است

وی ادامه داد: مردم و روستائیان و به خصوص بسیج منطقه و نیروی های منابع طبیعی و آتش نشانی در اطفا آتش سوزی نقش داشته اند و از سوی دیگر خوشبختانه یکی از روستاهای نزدیک به منطقه آتش سوزی دارای وسایل اطفا بوده است و ماشینهای آتش نشانی از بزنجان، بافت و رابر نیز به منطقه اعزام شده اند و از دو دستگاه ماشین سنگین و لودر هم برای کنترل آتش استفاده شده است.

وی گفت: باید مناطق حساس جنگلی استان کرمان تجهیز شوند و تنها به وجود چند دستگاه آب پاش کولی اکتفا نکرد.

وی ادامه داد: آموزش گردشگران و مردم منطقه نیز برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی مهم می باشد زیرا تنها رها کردن یک تکه شیشه و قوطی آب معدنی نیز می تواند نقش ذره بین را ایفا کند و آتش سوزی رخ دهد.

وی آمادگی نرم افزاری و سخت افزاری چنین مناطقی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این منطقه ارتفاعی معادل 2500 تا 3000 متر از سطح دریا دارد و به دلیل بارشهای مناسب باران از شرایط خاص اکولوژیکی برخوردار است و پشتوانه ژنتیکی منطقه محسوب می شود.

جهانشاهی ادامه داد: لازم است که مسئولان برای تجهیز این منطقه اقدام کنند زیرا دیده شده که حتی با یک رعد و برق بخشهای زیادی از این منطقه طعمه حریق می شود.

وی گفت: این آتش سوزی بسیاری از درختان کهنسال و نهالها را نیز از بین برده است و چندین سال طول می کشد تا اوضاع منطقه به حالت عادی باز گردد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه