سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم جنگلهای لرستان در آتش نبود بالگرد "دود" می شوند/ یکی به داد زاگرس برسد

زیست بوم

جنگلهای لرستان در آتش نبود بالگرد "دود" می شوند/ یکی به داد زاگرس برسد

خبرگزاری مهر: آتش سوزی مراتع و جنگلهای شهرستان کوهدشت در استان لرستان بالاخره با پشتیبانی بالگرد استان کرمانشاه در روز چهارم و در ساعت پایانی شب پنج شنبه مهار شد تا داغ بلوط ها بر دل کوهستان "شیر کش" باقی بماند.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

به گزارش خبرنگار مهر، روز سه شنبه هفته جاری ساعت دو بعد از ظهر دود بلندی از آتش سوزی جنگل های بکر کوهستان شیرکش که در فاصله بین منطقه "دالاب وشماش" کوهدشت قرار دارد، بلند شد در حالیکه تا شب پنج شنبه این آتش مهار نشد.

مطابق اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار مهر نیروهای منابع طبیعی کوهدشت پس از اعلام گزارشهای مردمی به محل اعزام شدند که به علت دامنه وسیع آتش سوزی و صعب العبور بودن منطقه موفق شدند تنها از پیشروی آن جلوگیری کنند.

این در حالیست که ساعت چهار بعد از ظهر روز چهارشنبه به علت افتادن درخت های در حال سوختن از بلندی ها دوباره شعله های آتش دامنگیر درخت های پایین دست شد که آتش سوزی مهیب دیگری رخ داد.

این گزارش حاکیست که ماموران منابع طبیعی و اکیپ های اعزامی به کمک نیروهای مردمی توانستند ساعت 22 شب چهارشنبه از پیشروی آتش جلوگیری کنند اما موفق به مهارکلی آتش سوزی نشدند.

در نهایت صبح روز پنج شنبه فرمانداری شهرستان کوهدشت از مهار آتش سوزی در ساعت 5 صبح خبر داد، خبری که با پیگیری خبرنگار مهر از مردم منطقه تکذیب شد و گزارشهای مردمی از استمرار آتش سوزی خبر می داد.

مراتع و جنگلهای کوهدشت روز چهارم نیز در آتش سوختند تا در نهایت عصر روز پنج شنبه به دلیل بحرانی شدن آتش سوزی درخواست بالگرد از استان همجوار لرستان یعنی کرمانشاه شد و این بالگرد ساعت 3 وارد لرستان شد.

پس از اعزام بالگرد به منطقه کار هلی برد نیروها به محل کوهستان شیرکش کوهدشت انجام شد تا نیروهای اطفا حریق حاضر در محل پس از چهار روز در ساعت حوالی 23 و 30 دقیقه پنج شنبه شب موفق به مهار آتش سوزی شوند.

امروز جمعه در حالی کوهستان های غرب کوهدشت از سرایت آتش سوزی در امان است و به گفته مسئولان آتش به طور کامل مهار شده است، که نیروهای امدادی حاضر در محل مشغول خاموش کردن کامل آتش و برآورد خسارات هستند، خساراتی که به نظر بیش از آنچه مسئولان می گویند باشد.

قصه پر غصه بلوط هایی که در چهار روز گذشته در کوهدشت داغشان بر دل زاگرس ماند حکایت امروز و دیروز این استان بی امکانات و محروم نیست، حکایت حوادثی است که سالهاست قلب لرستان را به درد آورده و در هر بار تکرار بخشی از داشته های زاگرس سرسبز را به یغما می برد.

در حالی هر ساله بلوط های زاگرس به راحتی در میان بی توجهی متولیان امر می سوزند که با وجود هشدار خبرگزاری مهر در گزارشهای متعدد همچنان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران از وجود بالگرد بی بهره است.

استان لرستان میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استانهای فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای این استان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد ولی در سالهای اخیر جنگلهای این استان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند در پی آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.

محروم بودن لرستان از تجهیزات امداد و نجات به خصوص بالگرد برای مهار آتش سوزی در مناطق صعب العبور موجب شد که پس از قربانی شدن مناطق حفاظت شده اشترانکوه، سفیدکوه و جنگلهای بلوط پلدختر، مراتع و جنگلهای بلوط ویسیان، این بار مراتع و جنگلهای کوهدشت طعمه حریق شود.

این در حالیست که خبرگزاری مهر پیش از این بارها با هشدار نسبت به نبود بالگرد امداد در استان از وقوع چنین حوادثی ابراز نگرانی کرده بود. عدم وجود بالگرد امداد در استان لرستان در حالی است که این استان دارای کوههای صعب العبوری است که عملیات امداد در آن به راحتی و بدون تجهیزات ممکن نیست.

75 درصد مساحت لرستان را توپوگرافی ناهموار تشکیل می دهد که بلندترین آن در رشته کوه اشترانکوه با ارتقاع بالای چهار هزار متر قرار دارد. این شرایط اقلیمی ایجاب می کند که این استان دارای بالگرد امداد باشد، حساسیتی که معلوم نیست چرا مورد توجه مسئولان قرار نمی گیرد.

این بار نیز قریب به 100 ساعت جنگلها و مراتع شهرستان کوهدشت شاهد از بین رفتن سرمایه ای عظیم بود.

محمد درویش کارشناس محیط زیست در این رابطه می گوید که هر درخت بلوط 50 ساله را تا 200 هزار دلار ارزش گذاری کرده اند که اگر تعداد اصله های درخت بلوطی که در استان لرستان وجود دارد سه میلیون اصله باشد و ارزش این درختان را با ارزش چند بالگرد که باید در این استان قرار بگیرد و قرار نمی گیرد مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که چه سرمایه ای را به دلایلی مانند کمبود اعتبار و یا عدم داشتن اولویت از دست می دهیم.

در چهار روز گذشته تصاویر پخش شده در شبکه استانی مردانی را نشان داد که با تمام وجود ولی با دست خالی برای اطفای حریق جنگلهای لرستان جنگیدند، مردانی که با شاخه و برگ درختان در دمای بالای 50 درجه کار خاموش کردن آتش را انجام دادند، افرادی که ساعتها کوهنوردی کرده بودند تا به محل آتش سوزی برسند و سپس با تن خسته با شاخ و برگ به جان آتش افتادند، آتشی که زبانه می کشید و بعد از گذشت چهار روز قدرتش چندین برابر شده بود.

اینجا جنگلهای لرستان به راحتی از دست می رود و همچنان تجهیز بام طبیعت ایران و سومین رویشگاه اصلی گونه منحصر به فرد بلوط به بالگرد اطفای حریق در اولویت کاری مسئولان قرار ندارد، سوال اینجاست چقدر دیگر باید هزینه بدیهم تا کسی به داد جنگلهای لرستان برسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه