جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بیابان‌زایی، زندگی یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون انسان را تهدید می‌کند

زیست بوم

بیابان‌زایی، زندگی یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون انسان را تهدید می‌کند

برگرفته از همشهری آنلاین

دبیرکل سازمان ملل متحد همزمان با روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی (۱۷ژوئن برابر با ۲۷خردادماه)، طی پیامی اعلام کرد که بیش از یک میلیارد و ۵۰۰میلیون انسان که اکثریت آنان کشاورزان خرده‌پا هستند، از زمین‌های در حال فرسایش امرارمعاش می‌کنند.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | GUCCI for Women , FaoswalimShops

در پیام بان کی‌مون آمده است: فرسایش زمین‌های حاصلخیز به‌گونه‌ای فزاینده در سرزمین‌های خشک جهان مشهود است؛ در عین حال 80درصد این پدیده در سایر مناطق کره زمین رخ می‌دهد. در گزارشی که مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد- تهران به نقل از دبیر کل سازمان ملل متحد منتشر کرده، آمده است: درحالی‌که جمعیت جهان در حال افزایش است، ضروری است روی منابع مولد زمین و جوامعی که به آنها وابسته هستند سرمایه‌گذاری کنیم. بان کی‌مون گفت: ما باید پایداری زمین را مدیریت، از فرسایش زمین جلوگیری و سرزمین‌های صدمه دیده را بازسازی و آباد کنیم. وی تأکید کرد: بیش از 2میلیارد هکتار زمین توان بالقوه برای احیا و بازسازی دارد و ما باید اقدام فوری برای رونق این سرزمین‌ها به عمل‌آوریم.

در ایران نیز بنابه اعلام رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری 100میلیون هکتار از 164میلیون هکتار عرصه‌های کشور به‌دلیل بی‌توجهی به مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و برداشت بیش از حد خاک برای توسعه در معرض بیابان شدن است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه