سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تصفیه‌خانه زارچ، بلای جان مردم یزد

زیست بوم

تصفیه‌خانه زارچ، بلای جان مردم یزد

گرما و تابش مستقیم نور خورشید در یزد، نه‌تنها روزهای تابستان بلکه روزهای بهار را نیز برای مردم یزد گرم و طاقت‌فرسا می‌کند اما چند سالی است که مردم دشواری‌های گرما را به فراموشی سپرده‌اند زیرا عاملی سخت‌تر آنها را با روزهای گرم درگیر کرده و آن بوی نامطبوع و مزاحمت مگس و پشه‌های سمجی است که در اطراف تصفیه‌خانه فاضلاب یزد پرسه می‌زنند.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | SBD - nike sb trainer endor khaki gum white and green - 016 Release Date - Air Jordan 4 Red Thunder CT8527

به گزارش مهر، راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد و عدم‌استفاده کامل و صحیح از برکه تثبیت این تصفیه‌خانه باعث تجمع حشرات موذی و انواع پشه در محدوده شهرهای زارچ و شاهدیه شده و اعتراضات مردمی را برانگیخته است.

طرحی که بلای جان مردم شد

در پی افزایش جمعیت و کاهش معدود منابع آب زیرزمینی استان و نیز افزایش دفع فاضلاب که آلودگی منابع زیرزمینی را به‌دنبال داشت و نیز خروج 30حلقه چاه آب آشامیدنی از مدار بهره‌برداری، طرح تصفیه‌خانه یزد به مرحله اجرا گذاشته شد.طرحی که برای نجات مردم آمده بود اینک خود به بلای جان آنان تبدیل شده است و مسئولان هم منتظر نتایج طرح‌های مختلف و پاسخ مطالعات این طرح‌ها هستند.

گرچه اهالی منطقه از ابتدای شروع پروژه تصفیه‌خانه تا‌کنون با آن مخالف بوده‌اند اما این مخالفت‌ها تنها به مردم ختم نشده و ائمه جمعه نیز لب به اعتراض گشوده‌اند. امام جمعه زارچ در نشست شورای اداری این بخش با اشاره به آلودگی زیست‌محیطی فاضلاب در منطقه و انتشار بوی نامطبوع آن این اقدام مسئولان را بی‌توجهی به مردم دانست. حجت‌الاسلام علی دهقان نیری اظهار داشت: مسئولان از آغاز احداث این تصفیه‌خانه با بهانه‌های واهی و حرف‌های بی‌ربط سعی در توجیه استقرار تصفیه خانه و عدم‌حل این مشکل داشته‌اند.

فاضلاب باید از زارچ برچیده شود

وی با بیان اینکه آیا خود مسئولان حاضر هستند با خانواده خود در یک‌ماه از تابستان در این منطقه زندگی کنند، افزود: من با بیان قاطع و صریح می‌گویم فاضلاب باید از این منطقه برچیده شود و به کیلومترها دورتر از شهر و مناطق مسکونی منتقل شود و مسئولان باید در این‌باره پیگیری کنند.

مکان‌یابی از ابتدا اشتباه بود

شهردار زارچ هم در این نشست از پرونده تصفیه‌خانه فاضلاب یزد به‌عنوان قطورترین پرونده موجود در شورای شهر زارچ نام برد و گفت: مکان‌یابی این پروژه توسط کارشناس مربوطه اشتباه بوده و هرگونه توجیه در این زمینه حرکتی زشت و مذموم است. مدیرعامل آب وفاضلاب استان یزد در این‌باره گفت: بخشی از تصفیه‌خانه در اختیار مؤسسه کوثر قرار گرفته تا از آن برای درختکاری و آبرسانی استفاده شود. علی اسلامی ادامه داد: گرچه تصفیه‌خانه راه‌اندازی شده و در حال کار است اما عملا از برکه تثبیت استفاده نمی‌شود و این موضوع تا حدی مشکل‌ساز شده است.

بوی تعفن چاره ندارد

وی در پاسخ به این سؤال که چه اقدامی برای کنترل بو و پشه صورت گرفته عنوان کرد: با سمپاشی توانسته‌ایم مشکل پشه را تا حد زیادی کنترل کنیم اما در مورد کنترل بوی تعفن و نامطبوع این منطقه کاری انجام نشده است و از توان ما خارج است. اسلامی آلودگی ایجاد شده ناشی از بوی تعفن و هجوم حشرات موذی را از فاضلاب پشت گودال‌های زباله دانست و ادامه داد: این موضوع تنها مربوط به تصفیه‌خانه نیست که البته برای این نیز راهکار وجود دارد. وی در ادامه تنها راهکار کاهش پشه و رفع بوی تعفن را استفاده کامل از آب حاصل از تصفیه‌خانه دانست و بیان کرد: چنانچه بتوان تمام این آب را استفاده کرد خودبه‌خود مشکل پشه و بوی این منطقه رفع خواهد شد. وی در مورد استفاده از پساب حاصله گفت: در بلندمدت عمده پساب تصفیه‌خانه در باغ‌شهر حد فاصل تفت - یزد مصرف می‌شود اما برای رفع این مشکلات در کوتاه‌مدت نیاز به همراهی سازمان‌ها و ارگان‌ها ازجمله منابع طبیعی و شهرداری است.

اسلامی با اشاره به اینکه در این راستا طرحی در دست مطالعه است، اضافه کرد: براساس این طرح شرکت آب و فاضلاب، آب حاصله از پساب را تا ابتدای جاده تصفیه‌خانه انتقال می‌دهد تا اداره منابع طبیعی و شهرداری از این آب برای مصارف کشاورزی و فضای سبز به‌جای آب چاه‌ها استفاده کنند. وی درخصوص اعتراضات مردمی پیرامون نادرست بودن مکان‌یابی طرح اظهار داشت: مکان‌یابی تصفیه‌‌خانه فاضلاب یزد با درنظر گرفتن مسیر وزش بادهای غالب و صرف ساعت‌ها کار کارشناسی و استفاده از خدمات مشاوران انجام شده است. اسلامی انجام تمام عملیات بهره‌برداری از تصفیه‌‌خانه فاضلاب یزد را مطابق با دستورالعمل و استانداردهای زیست‌محیطی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برشمرد و اعلام کرد: مدل اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد به روش برکه تثبیت برای جمعیتی معادل 75هزار نفر توسط مهندسان مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب طراحی و اجرا شده است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد هم در بازدید از محل تصفیه‌خانه بزرگ شهر یزد که به روش‌های هوازی و بی‌هوازی انجام می‌شود، گفت: پساب حاصله با استانداردهای زیست‌محیطی مطابقت دارد. سیدحسن موسوی ادامه داد: راکدماندن پساب‌ها در نیزارهای اطراف به‌علت عدم‌مدیریت و تخصیص آب مازاد، موجب تهدیدات ثانویه زیست‌محیطی و یکی از عوامل تولید پشه و مگس می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه