سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم وقتی ‌زمین از بی‌آبی دهان باز می‌کند...

زیست بوم

وقتی ‌زمین از بی‌آبی دهان باز می‌کند...

سال‌هاست که غول خفته بی‌آبی بر اقلیم خشک و نیمه‌خشک سرزمین‌مان چنبره زده و متاسفانه در سال‌های اخیر با توجه با کاهش نزولات آسمانی و غارت آب‌های زیرزمینی این غول خفته بیدار شده و در این ظهرهای گرم تابستان آتش از دهانش زبانه می‌کشد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Grailify - white nike air force mid mens 9.5 sandals size - nike sky hi dunk on people youtube Light Smoke Grey

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شکاف‌هایی در بخش‌های مختلف نیشابور به وجود آمده که یکی از آن‌ها به طول 45 کیلومتر است.

آنچه باعث نگرانی است و علت به وجود آمدن این شکاف‌هاست، افت سطح آب‌های زیرزمینی است که البته پیش از این در شهرستان همایش بحران ملی آب در نیشابور برگزار شد و بررسی‌هایی شکل گرفت.

مدیر امور منابع آب نیشابور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان گفت: یکی از عوامل اصلی به وجود آمدن شکاف‌های ایجاد شده در برخی مناطق نیشابور برداشت‌های بی‌رویه آب‌های زیرزمینی بوده است.

اکبر علی‌پور تصریح کرد: در جنوب غربی نیشابور، واقع در روستای احمدآباد و میرآباد شکافی به طول 40 تا 45 کیلومتر و همچنین در قسمت جنوبی شکافی به طول 17 کیلومتر وجود دارد.

وی اظهار کرد: طبیعتاً این شکاف‌ها اگر در مسیر خط انشعاب آب یا گاز و... باشند، معضلاتی را به وجود می‌آورند و متاسفانه روزبه‌روز در حال تشدید هستند و بهترین راه این است که شرایط را به همین شکل حفظ کنیم و نگذاریم از این بدتر شود که به شدت در حال کار کردن روی این قضیه هستیم.

علی‌پور گفت: یکی از عوامل اصلی به وجود آمدن این شکاف‌ها، افت بیش از حد سطح آب‌های زیرزمینی است؛ بحث گسل هم مطرح است اما بیشتر علت آن را افت سطح آب‌های زیرزمینی می‌دانند.

جانشین اداره امور فنی و زیربنایی و کارشناس قنوات جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان گفت: در یک سری مناطق آب‌های زیرزمینی وجود دارد که به‌خاطر نزولات برف و باران جذب زمین شده و سفره‌های زیرزمینی تشکیل می‌شود.

وحیدرضا سیدین ادامه داد: ما نزولات آسمانی را کم داشتیم و با خشکسالی مواجه بودیم و از طرفی برداشت بی‌رویه هم وجود داشت؛ از جمله چاه‌های عمیق مجاز یا غیرمجاز که برداشت بی‌رویه از آن‌ها باعث کاهش آب‌های زیرزمینی و ایجاد خلل و فرج شد که در نتیجه سطوح زمین فروکش کرده و نشست‌هایی ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین علت آن برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است که بیشتر در مناطق دشت اتفاق می‌افتد و چاه‌های عمیق بیشتر در دشت زده شده و در این مناطق وجود دارد.

سیدین تصریح کرد: به وجود آمدن این شکاف‌ها طبیعتاً ممکن است برای سکونت‌گاه‌ها مشکل ایجاد کند؛ همچنین به مرور زمان روی اکولوژی منطقه و محیط زیست و کشاورزی آن نیز تاثیر می‌گذارد و پستی و بلندی ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: یقیناً با شرایطی که وجود دارد باید بحث بهینه مصرف کردن آب‌های زیرزمینی جدی گرفته شود و در دستور کار قرار گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه