سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زاینده رود دوباره خشکید

زیست بوم

زاینده رود دوباره خشکید

با گذشت 9 روز از کم شدن خروجی دریچه های سد زاینده رود، چهره زاینده رود در سطح شهر اصفهان به گل نشست.

به گزارش ایرنا، اگرچه پیش از این اعلام شده بود که به رغم کاهش خروجی سد زاینده رود از دهم خرداد، مردم اصفهان تا پایان این ماه جریان کم آب را در بستر رودخانه مشاهده خواهند کرد اما در کنار پل های تاریخی شهر اثری از جاری بودن رودخانه دیده نمی شود.

در سال زراعی 93- 94 آب در سه نوبت آب از 15 آبان تا نیمه آذر و اوایل تا 22 اسفند 93 و سومین بار از 15 فروردین 94 برای انجام کشت پاییزه و آبیاری مزارع شرق اصفهان جاری شد و در 10 خرداد بار دیگر صدای پای آب در شهر اصفهان متوقف شد.

کاهش بارش ها و خشکسالی در هفت سال اخیر موجب شده که زاینده رود از یک جریان آبی دائمی به رودخانه ای فصلی بدل شود و اولین تاثیر کم آبی زاینده رود در سال های گذشته به شماره افتادن نفس تالاب گاوخونی بوده است.

حجم کنونی ذخیره سد زاینده رود نزدیک به 550 میلیون متر مکعب است که این میزان در مقایسه با میانگین بلندمدت حدود 50 درصد کاهش نشان می دهد.

مسئولان آب منطقه ای اصفهان در پیگیری های خبرنگار ایرنا به سوال او مبنی بر نبودن آب در بستر رودخانه در سطح شهر باوجود وعده های قبلی پاسخی ندادند.

البته آنها از خشکی زاینده رود خبر داده بودند اما رییس سازمان محیط زیست کشور گفته بود که زاینده رود خشک نمی شود.

زاینده رود به عنوان بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران از کوههای زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب گاوخونی در منطقه کویری شرق اصفهان می رسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه