سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پیامدهای بی‌توجهی به آبخیزداری

زیست بوم

پیامدهای بی‌توجهی به آبخیزداری

در طول هفته‌ی گذشته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و استاندار ایلام از سازه‌های آبخیزداری استان بازدید کردند.

shock drop air force 1 full uv reactive | supernova glide 6 boost shoes women black gray - adidas Samba Wales Bonner Core Black - FX7517

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان «محمد عقیقی»، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه‌ی این بازدید اظهار کرد: ارزیابی پروژه‌های آبخیزداری از بنیادی‌ترین اقداماتی است که به‌منظور برنامه‌ریزی‌های آتی در خصوص طرح‌های اجرایی و مدیریت منابع طبیعی انجام می‌گیرد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها در جریان بازدید از حوضه‌های آبخیز استان و سازهای گابیونی و سنگی ملاتی حوزه سد ایلام و دره ارغوان گفت: احداث سازه‌های گابیونی در جهت کاهش فرسایش و جلوگیری از کنش بستر و کناره‌های آبراهه، کاهش سرعت آب و کنترل سیل، جلوگیری از ته نشست حجم انبوهی از رسوبات در مخازن سازه‌ها و به‌تبع آن جلوگیری از ورود این رسوبات به مخزن سد که تأمین‌کننده بخش عظیمی از آب مصرفی استان را تأمین می‌کنند نقش بسیار آشکار و چشمگیری داشته است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک با اشاره به فعالیت‌های آبخیزداری و تأثیر زیاد آن در کاهش اثرات بحران ناشی از سیل ادامه داد: موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری یکی از راهکارهای بسیار مؤثر در حل بحران اخیر و خسارات ناشی از سیل در این استان است.

مهندس «محمدرضا مروارید»، استاندار ایلام در این دیدار گفت: منابع طبیعی کارهای زیادی در زمینه آبخیزداری انجام داده است اما با توجه به توپوگرافی و شیب منطقه چه در زمینه ترمیم سازه‌های قبلی و چه در زمینه احداث سازه‌های جدید نیاز به تأمین اعتبار و انجام فعالیت‌های بیشتری است.

دکتر «رضا احمدی»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، در این سه بازدید جداگانه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت سازه‌های آبخیز و اهمیت نقش این سازه‌ها در ذخیره نزولات جوی و جلوگیری از جاری شدن سیلاب و وارد آمدن خسارت به زیرساخت‌ها و مناطق شهری گفت: رویداد سیل خود ناشی از عوامل متعدد طبیعی و غیرطبیعی است که می‌توان با اعمال اقدامات مدیریتی و فنی احتمال بروز سیلاب و به‌خصوص خسارت‌ها و اثرات نامطلوب آن را کاهش داد.

وی با بیان این‌که مدیریت جامع مهار و کاهش خسارت‌های سیل مجموعه‌ای از اقدامات سازه‌ای و غیر سازه‌ای و یا تلفیقی از آن‌هاست که برای جلوگیری و یا کاهش ایجاد سیلاب در حوضه‌ها، جلوگیری و یا کاهش بروز طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها و به‌خصوص کاهش تلفات و خسارت‌های ناشی از سیلاب انجام می‌گیرد، تصریح کرد: آبخیزداری و مدیریت کاربری اراضی در واقع نقش پیشگیری سیلاب را در محلی که بارش نازل می‌شود بر عهده دارد و تا پیش از تشکیل آبراهه‌های بزرگ و تولید رواناب و رسوب قابل‌ملاحظه قاعدتاً با مشکلات و هزینه کمتری قابل‌کنترل خواهد بود.

مدیرکل منبع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تصریح کرد: پر شدن مخازن سدها، افزایش هزینه‌های پالایش آب، تغییر در ویژگی‌های آب‌شناختی رودخانه‌ها، بروز سیلاب، کاهش منابع آبی، تخریب خاک‌های کشاورزی، کاهش حاصلخیزی خاک، افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش توان رویش در زمین‌های کشاورزی، تأثیرات منفی زیست‌محیطی، آثار مخرب اقتصادی و مالی، ایجاد زمینه مهاجرت روستائیان و ساکنان حوضه آبخیز به مناطق دیگر از جمله تبعات بی‌توجهی به مدیریت آبخیزداری است.


احمدی تصریح کرد: مهم‌ترین اولویت ما در مدیریت سیل باید افزایش زمان ماندگاری آب باشد چون با این کار، خاکِ جنگل تمام یا اغلب آب موجود را جذب می‌کند و سیلاب جاری نمی‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه