سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم آبخیزداری به درستی انجام می‌شد خسارت سیل خیلی کمتر بود

زیست بوم

آبخیزداری به درستی انجام می‌شد خسارت سیل خیلی کمتر بود

خبرگزاری تسنیم

 

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، گفت: انجام عملیات آبخیزدارای حتما در کاهش مخاطرات سیل تاثیر گذار است و در صورتی که برای مقابله با سیل تمهیداتی اندیشده بودیم، وضعیت سیل‌ها و میزان خسارت به شکل فعلی نبود.

حسین آذرنیوند رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره نقش آبخیز داری در کاهش مخاطرات سیل در کشور، اظهار کرد:  انجام عملیات آبخیزدارای حتما در کاهش مخاطرات سیل تاثیر گذار است و در صورتی که برای مقابله با سیل تمهیداتی اندیشده بودیم، وضعیت سیل‌ها و میزان خسارت به شکل فعلی نبود.

وی افزود: آمایش سرزمین درکشور جدی گرفته نشده تا از زمین به اندازه استعداد و ظرفیت آن استفاده شود؛ در شهر شیراز نیز که به خاطر زیبا سازی، مسیر سیل را از بین برده اند، دید چه اتفاقی افتاد؛ مسیر سیل بی‌جهت ایجاد نشده است.

پل فردیس و خانه های اطراف رودخانه کرج در معرض سیل هستند

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد:در بستر و حریم رودخانه کرج نیز ساخت ساز ایجاد شده و از مسیر رودخانه، تنها کانالی 2 متری باقی مانده  و حریم روخانه رعایت نشده است.

وی تصریح کرد: وقتی حریم روخانه را محدود و در آن سازه ایجاد میکنیم، چنین مصیبت هایی نیز در کشور می بینیم. حتما نباید با سیل مواجه شویم و بعد فکرکنیم که چه کار باید کنیم.

آذرنیوند گفت: «در پل فردیس مشاهده کنید که بستر رودخانه به چه چیزی تبدیل شده است؛ در بالا دست آن نیز واحد های چند طبقه‌ای در بستر و کنار رودخانه ساخته شده است. وقتی سیل می‌آید آب راه خود را پیدا می‌کند و  این ساخت و سازها را خراب می‌کند.»

وی تصریح کرد:  تنها در شرایط بحرانی به سیل توجه میکنیم و وقتی از شرایط عبور کردیم دوباره سیل و مسیر آن را فراموش می‌کنیم.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت:در صورتی برای مقابله با سیل تدبیر داشتیم، میزان خسارتها خیلی کمتر از چیزی بود که اکنون با آن مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه به آمایش سرزمین باید توجه کرد، گفت: درباره آمایش سرزمین صحبت و سرمایه گذاری کرده ایم اما در صورتی که به درستی به این موضوع توجه می‌شد هر روز شاهد تبدیل شدن جنگل و مرتع به بیابان و  تبدیل زمینهای کشاورزی به ویلا نبودیم یا در وسط رودخانه برج  ساخته نمی‌شد.

در دهه هفتاد علیه آبخیزداری به خاطر سدسازی جبهه گیری می‌شد

آذرنیوند گفت: در دهه هفتاد که سد سازی در کشور اوج گرفت؛ توسط وزارت نیرو در مقابل آبخیز داری جبهه گرفته و این طور عنوان می‌شد که شما مخالف سد سازی هستید اما اکنون همه به اهمیت آبخیزداری در کشور پی برده‌اند.

وی افزود:  بوته‌هایی که در مراتع وجوددارد، ارزش خیلی بیشتر از سدهایی است که می‌خواهند بسازند. آبخیزداری با حداقل هزینه بیشترین بهره برداری از آب را دارد .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه