سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری: آبخوان‌های ایران خالی شده‌اند

زیست بوم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری: آبخوان‌های ایران خالی شده‌اند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: با توجه به برداشت‌های زیادی که در گذشته از آبخوان‌ها شده بود، آب زیرزمینی را از دست داده‌ایم و آبخوان‌ها خالی شده‌اند.

علی شاه‌نظری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه کشور ایران درگیر مشکلات خشکسالی بوده است، اظهار کرد: هنوز به طور قطعی نمی‌توان گفت که کشور از خشکسالی به تر سالی رسیده است چرا که ترسالی با بارندگی‌های شدیدی که طی این مدت در کشور روی داده است تفاوت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تاکید بر اینکه این میزان بارندگی را باید به مناطقی که نیاز دارند هدایت کرد، ادامه داد: در مرحله نخست باید پر کردن آبخوان‌های خالی با تراز منفی در دستور کار باشد و سپس انتقال به نقاطی که به آب نیاز دارند صورت گیرد.

شاه‌نظری با تاکید بر مدیریت صحیح منابع آب پس از بارش، گفت: نیاز است بر روی مدیریت منابع آب که تاکنون نادیده گرفته شده بود، برنامه ریزی و کار کرد.

وی با بیان اینکه کنترل سرعت آب در بالادست و سرریز نشدن آن با سرعت بالا به پایین دست باید در دستور کار قرار بگیرد، تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری در تحقق این موارد بسیار مهم و اثرگذار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه با وقوع سیلاب اخیر، آگاهی مردم در استان‌های شمالی و حتی سراسر کشور نسبت به موضوعی مانند تجاوز به حریم رودخانه‌ها افزایش یافته است، گفت: مردم این موضوع را به چشم دیدند و مسئولانی مانند آب منطقه‌ای و استانداری‌ها نیز نباید به آسانی مجوز ساخت و ساز در حریم رودخانه را صادر می‌کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه