سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه‌ آب، عامل بیابانزایی در استان تهران

زیست بوم

چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه‌ آب، عامل بیابانزایی در استان تهران

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران می‌گوید: سه کانون از 183کانون بیابانزایی کشور در استان تهران قرار دارد.

nike-dunk-low-coast-uncl | Continuous Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391 - neon nike air max 97 actual images in india - 103

وی مساحت بیابان‌های کشور را 32/5 میلیون هکتار اعلام کرد امادر عین حال گفت: 100 میلیون هکتار از اراضی کشور براساس شاخص‌های تعریف شده برای بیابان، در معرض بیابان شدن قرار دارد.به گزارش همشهری، غلامعباس عبدی نژاد که پیش از این مدیرکل دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بود، روز گذشته همزمان با روز جهانی مهار بیابانزایی در جمع خبرنگاران افزود: 105 هزار هکتار از یک میلیون و 100 هزار هکتار اراضی طبیعی استان تهران که در جنوب شهرستان تهران واقع شده و بخش‌هایی از ورامین، پاکدشت و شهرری را شامل می‌شود جزو اراضی بیابانی است.

به گفته وی چاه‌های غیرمجاز و بر داشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی رتبه نخست را در بیابانزایی استان تهران دارد. در پی آن به‌ترتیب، دام مازاد بر ظرفیت در مراتع و عملیات استخراج و اکتشاف معدن در اراضی ملی و طبیعی از مهم‌ترین عوامل تشدید بیابانزایی در استان تهران محسوب می‌شوند. آنطور که این مقام مسئول می‌گوید، در استان تهران کانون بحران بیابانزایی وجود ندارد اما اگر از توان و ظرفیت‌های بیابان‌های استان به نحو مطلوب استفاده نشود امکان دارد این اراضی به کانون بحران تبدیل شود.

عبدی نژاد درباره اعتبارات منابع طبیعی برای مهار بیابان‌های استان تصریح کرد: کل اعتبار ملی منابع طبیعی استان تهران در سال گذشته برای مهار بیابان 500 میلیون ریال بود که امسال این میزان با 10 برابر افزایش به پنج هزار میلیون ریال رسیده است. اعتبارات استانی هم در سال‌جاری از 1300 میلیارد ریال به 2800 میلیارد ریال افزایش یافته است. مدیرکل منابع طبیعی استان تهران یادآورشد: به‌رغم آنکه منشأ ریزگردها کشورهای همجوار است اما بخشی از این ریزگردها محلی بوده و در زمانی که ریزگرد برون‌مرزی وجود ندارد ما شاهد ریزگردهای محلی هستیم.

این نشان می‌دهد که باید اراضی داخلی را از نظر پیشروی شن‌ها تثبیت و آنها را مهار کنیم. ایجاد کمربند سبز، جنگل کاری و احیای مراتع از جمله اقداماتی است که در این راستا در دستور کار قرار گرفته است. عبدی نژاد خاطرنشان کرد: به‌منظور مهار بیابانزایی، پروژه ترسیب کربن در80 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان تهران در دستور کار قرار گرفته که طبق برنامه‌ریزی طی پنج سال با مشارکت مردم محلی و حمایت دفتر عمران سازمان ملل به اجرا در می‌آید.سند این پروژه تأیید شده و امسال نخستین سال اجرایی این پروژه است. برای اجرای این طرح2/5 میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی تأمین شده و یک میلیارد تومان هم دفتر عمران سازمان ملل به این پروژه اختصاص داده است. جامعه هدف این طرح 70 روستاست که از این طریق تلاش می‌شود منشأریزگردهای محلی مهار و تثبیت شود. وی در بخشی از سخنان خود از احیا و تثبیت 40 هزار هکتار از 100 هزار هکتار اراضی بیابانی استان تهران خبر داد و گفت: در این اراضی بیابانزایی تثبیت و از پیشروی بیابان جلوگیری شده است و خوشبختانه مشکلی وجود ندارد؛ از جمله به‌دلیل اقدامات مؤثر منابع طبیعی، سه هزار هکتار ار اضی ورامین در کنار اراضی بیابانی تبدیل به باغ و پسته کاری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران درخصوص تغییر کاربری اراضی ملی و طبیعی استان هم گفت: کمتر از یک درصد از کل مساحت اراضی ملی و طبیعی استان تهران در قالب طرح‌های کشاورزی و صنعتی و کمیسیون‌های ماده دو و 21 واگذار شده اما در 30 درصد از اراضی واگذار شده به اهداف از پیش تعیین شده عمل نشده که منابع طبیعی به‌دنبال لغو این واگذاری‌هاست. عبدی نژاد درباره طرح جدید توسعه کشاورزی گفت: 68 هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی در تهران شناسایی شده که براساس ضوابط تعیین شده به متقاضیان واگذار می‌شود. در این واگذاری اولویت با مردم محلی و در رده بعد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با کشاورزی قرار دارند.

به گفته وی مهم‌ترین مسئله زیرکشت بردن این اراضی تأمین آب است و از آنجایی که پساب‌های شهر تهران(در صالح آباد و شهر ری) 11 متر مکعب در ثانیه است با رایزنی‌های انجام شده قرار است سه متر مکعب از پساب‌های مازاد به اراضی جدید کشاورزی اختصاص یابد. در حال حاضر، هشت متر مکعب از این پساب‌ها صرف کشاورزی می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه