سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تهران سالی ۳۶ سانتیمتر فرو می‌رود/ ذخایر آب ۳ دشت در مرحله نابودی

زیست بوم

تهران سالی ۳۶ سانتیمتر فرو می‌رود/ ذخایر آب ۳ دشت در مرحله نابودی

انرژی یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه وضعیت ذخایر آبی در ۳ دشت در تهران نامناسب تر است گفت: تهران سالی ۱۶ تا ۳۶ سانتیمتر فرونشست دارد.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | adidas hockey stick bows for girls on sale - S23764 - Buy now Adidas Forum 84 Low

به گزارش خبرگزاری مهر، خسرو ارتقایی با اعلام اینکه امسال ۲۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در تهران پُر می‌شود، گفت: هم‌اکنون میزان فرونشست در دشت‌های استان تهران بین ۱۶ تا ۳۶ سانتیمتر در سال و کسری آبخوان نیز در دشت ورامین ۲ متر و در دشت هومند - آبسرد که دشت کوچکتری است، در حدود ۵ متر است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: با اجرای طرح احیا و تعادل‌ بخشی آب‌ های زیرزمینی در سال ۹۴، حدود دو هزار حلقه چاه غیرمجاز پُر و مسلوب‌المنفعه خواهد شد. ارتقایی با بیان اینکه طرح احیا و تعادل‌ بخشی آب‌ های زیرزمینی برای استان تهران و آب منطقه‌ ای از اهمیت بالایی برخوردار است تصریح کرد: قرار است افزون‌ بر بستن چاه‌های غیرمجاز، ۳۰ گروه گشت و بازرسی در سطح استان فعال شود و یکهزار دستگاه کنتور هوشمند نیز در چاه‌های مجاز و در مناطقی که بیشتر از حد مجاز برداشت آب دارند، نصب شود.

وی با بیان اینکه جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی نیز در دستور کار قرار دارد گفت: تلاش می‌شود چاه‌های کشاورزی در مناطقی که امکان آن وجود داشته باشد، با پساب‌های موجود جایگزین شود ضمن آنکه برنامه‌ریزی شده حدود ۴۰ میلیون مترمکعب جهت تغذیه مصنوعی دشت ورامین از محل پساب تامین شود.

ارتقایی یادآور شد: تمام دشت‌های استان تهران با مشکلات کسری آبخوان و فرونشست مواجه هستند اما در طرح احیا و تعادل‌ بخشی منابع آب زیرزمینی قرار است بر روی دشت‌ های ورامین، پاکدشت، تهران، کرج و هومند - آبسرد برنامه‌ ریزی بیشتری صورت گیرد چرا که این ۳ دشت در مقایسه با سایر دشت‌ ها از مشکلات کم‌آبی بیشتری رنج می‌برند.

مدیرعامل آب منطقه‌ ای تهران با بیان اینکه در کشور ما قیمت آب بسیار ارزان است و به همین دلیل ذینفعان برای آن ارزش و احترامی قائل نیستند تاکید کرد: آب کالایی بسیار ارزان‌ قیمت در کشور ما به‌ شمار می‌رود؛ به‌ عنوان مثال، در قیمت تمام‌ شده تولید یک نوع میوه، آب پایین‌ترین جایگاه را دارد اما نهاده‌های دیگر ارزش و اثرگذاری بسیار زیادی دارند و در واقع قیمت و تعرفه آب هیچ نقشی در تعیین قیمت تمام‌ شده محصول ندارد.

وی ادامه داد: هم‌ اکنون آب از سامانه غربی تهران (سدهای امیرکبیر و طالقان) به آبگیر بیلقان می‌‌رسد و از آنجا توسط ۴ خط انتقال قدیمی به تصفیه‌ خانه‌ های کن و جلالیه منتقل می‌شود که با توجه به ساخت تونل جدید انتقال ۳۰ کیلومتری آب از سد تنظیمی امیرکبیر به تصفیه‌ خانه ششم تهران، این تونل جایگزین خطوط قدیمی خواهد شد.

ارتقایی به وضعیت منابع آبی استان تهران نیز اشاره و بیان داشت: از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تاکنون، ۲۵۵ میلیمتر بارش در تهران ثبت شده که این میزان در مقایسه با سال گذشته وضعیت بهتری دارد اما در مقایسه با دوره بلندمدت کاهش نشان می‌ دهد؛ در واقع استان تهران همچنان با وضعیت کم‌آبی روبرو است و خشکسالی دو سال گذشته از نظر ما در سال‌ جاری نیز ادامه پیدا کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه