سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم یک میلیون قطعه ماهی رودخانه هیرمند تلف شدند

زیست بوم

یک میلیون قطعه ماهی رودخانه هیرمند تلف شدند

کاهش حجم آب در رودخانه هیرمند و کمبود اکسیژن در این رودخانه در منطقه سیستان موجب تلف شدن بیش از یک میلیون قطعه بچه ماهی شد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | nike runners men white hair girls anime characters Retro High OG Patent 'UNC Blue Chill' (W) , BabylinoShops , nike runners men white hair girls anime characters

به گزارش مهر، به دلیل کاهش حجم آب ورودی به هیرمند و کمبود اکسیژن در این رودخانه طی چند روز گذشته بیش از یک میلیون قطعه ماهی در این رودخانه تلف شدند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان علت مرگ دسته جمعی این ماهیان را در شمال استان کاهش حجم آب رودخانه هیرمند و کمبود اکسیژن در آب عنوان کرد.

خسرو افسری گفت: متاسفانه حجم آب ورودی به هیرمند کاهش بسیار زیادی داشته است و در حال حاضر ورودی آب در هیرمند و تالاب هامون به کمتر از 50 لیتر بر ثانیه رسیده است.

با وجود این که جاری شدن سیلاب از زمستان گذشته در انهار سیستان و تالاب هامون موجی از امید و زندگی را در سیستان و هامون جاری ساخت اما با کاهش حجم آب این امید در بین مردم و کشاورزان منطقه در حال کمرنگ شدن است.

وی استفاده آب توسط کشاورزان و تشنگی هامون را در مرگ میلیون‌ها ماهی تاثیرگذار دانست و افزود: در صورت عدم توجه به دیپلماسی فعال به منظور تامین حقابه هامون بار دیگر شاهد تکرار فاجعه زیست محیطی در هامون خواهیم بود.

به دلیل افزایش دمای هوا و آغاز بادهای 120 روزه میزان تبخیر از سطح دریاچه هامون و همچنین انهار سیستان افزایش یافته است و این دو عامل به همراه رسوبات باقی‌مانده در هیرمند هامون تشنه و حیات جانداران را بیش از گذشته تهدید می‌کند.

مدیر کل شیلات سیستان نیز علت تلف شدن این تعداد ماهی را افزایش دما، کاهش جریان آب و توقف وزش باد عنوان کرد و گفت: این عوامل باعث کمبود اکسیژن در رودخانه هیرمند و تلف شدن یک میلیون و 200 هزار بچه ماهی شد.

حسن خمر ابراز داشت: متاسفانه این بچه ماهی‌ها که به صورت طبیعی تکثیر یافته بودند به دلیل کمبود اکسیژن در ورودی آب هیرمند به دریاچه هامون تلف شدند.

به گزارش مهر، کاهش آب ورودی به دریاچه هامون طی ماه جاری نگرانی بسیاری از ساکنان حاشیه هامون را برانگیخته است و از همین رو مردم سیستان بار دیگر در کنار این تالاب خواستار توجه و کمک جامعه بین‌المللی به حل مشکل تالاب هامون شدند.

حلیمه عالی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه خواستار توجه به حقوق تالاب بین‌المللی هامون شد و اظهار داشت: دولت باید با دیپلماسی فعال کشور افغانستان را به رعایت حقوق این تالاب بین‌المللی و محیط زیست این دریاچه مجاب کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه