سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مصرف آبهای مرزی ایران توسط کشورهای همسایه - عدم دریافت حق‌آبه مهمترین مشکل تالاب هامون

زیست بوم

مصرف آبهای مرزی ایران توسط کشورهای همسایه - عدم دریافت حق‌آبه مهمترین مشکل تالاب هامون

عضو هیت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس، عوامل خشکی تالاب هامون را تشریح کرد.

shock drop air force 1 full uv reactive | Nike WMNS Dunk Low Purple Pulse (2021) - nike air max 90 jacquard infrared light - DM9467 - 500

کمال الدین پیرموذن با اشاره به تشدید روند خشک شدن تالاب هامون، به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین عواملی که می توان برای خشکی این تالاب برشمرد تامین حق آبه آن است که اگر به موقع تامین می شد، وضعیت این تالاب بحرانی نمی شد.

وی با بیان اینکه وسعت تالاب هامون حدود ۵۷۰ هزار هکتار است، اظهار داشت: از این میزان ۴۰۰ هزار هکتار در خاک ایران و مابقی نیز در کشور افغانستان قرار دارد و این تالاب ظرفیتی معادل 12 میلیارد متر مکعب آب دارد که برای تأمین آن سالانه باید بیش از 800 متر مکعب حق آبه این تالاب تامین شود که تا کنون تعهدات آن عملی نشده است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، یکی دیگر از عوامل خشک شدن تالاب هامون را سدسازی و استفاده از آبهای مرزی ایران توسط کشور همسایه عنوان کرد و گفت: بخش وسیعی از تالاب هامون به دلیل استفاده بی رویه از ظرفیت این تالاب خشک شده است که نجات آن و تامین حق آبه تالاب توسط مسئولان ذیربط ضرورت دارد.

پیرموذن با بیان اینکه تالاب هامون یکی از مهمترین تالابهای کشور به شمار می رود، تصریح کرد: اهمیت تالاب هامون بر کسی پوشیده نیست اما این تالاب مدت زیادی است که با مشکل مواجه شده و نباید اجازه داد وضعیت آن بحرانی تر شود.

به گزارش مهر، طی هفته گذشته به منظور نجات تالاب هامون در مجلس، فراکسیون نجات این تالاب تشکیل و هیئت رئیسه آن تعیین شده است.

بر این اساس، سید باقر حسینی به عنوان رئیس فراکسیون، محمد تقی توکلی نایب رئیس اول، سجادی نایب رئیس دوم، حلیمه عالی دبیر اول، مراد هاشم زهی دبیر دوم و میر مرادزهی به عنوان سخنگوی فراکسیون انتخاب شدند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه