سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کاهش آب تالاب‌های خوزستان، ‌گرد و غبار را تشدید می‌کند

زیست بوم

کاهش آب تالاب‌های خوزستان، ‌گرد و غبار را تشدید می‌کند

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: متاسفانه در رسانه‌ها فقط از اهمیت جاری شدن آب در زاینده‌رود و تلاش برای تغذیه تالاب گاوخونی، بدون توجه به تبعات انتقال آب کارون از سرشاخه‌های آن در استان خوزستان صحبت می‌شود.

nike-dunk-low-coast-uncl | DD1523 , 500 - Nike WMNS AIR FORCE 1 '07 ESSENTIAL , nike city loop sneaker white women pants size , IetpShops STORE

مهدی نورزاده‌حداد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: طبق بررسی‌های علمی صورت گرفته اثبات شده که بخش عمده‌ای از منابع گرد و غبار داخلی در اثر کاهش سطح آبی تالاب هورالعظیم بوده و بدیهی است درپی کاهش حق‌آبه زیست‌محیطی رودخانه­‌های منتهی به تالاب‌های شادگان و هورالعظیم این کانون‌ها فعال‌تر و پتانسیل تولید ریزگرد در آن‌ها افزایش خواهد یافت.

وی افزود: بی‌شک هرگونه برداشت از منابع آبی بالادست کارون بر میزان آب پایین‌دست تاثیر خواهد گذاشت و این امر در افزایش گرد و غبار و نیز در تجمیع و ترکیب آثار آلودگی آب و هوا نقش ویژه‌ای خواهد داشت. هم‌چنین وجود طیف وسیعی از آلاینده‌ها از جمله فلزات سنگین و سایر آلاینده‌های شیمیایی در ریزگردهای ورودی به استان خوزستان تایید شده است که بسیار خطرناک بوده و پس از گذشت زمان و تجمع این مواد در بدن انسان باعث ایجاد بیماری‌های ریوی و سرطانی می‌‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور خوزستان خاطرنشان‌ کرد: طرح­‌های انتقال آب از سرشاخه‌های حوضه کارون علاوه بر اثرات منفی روی شرایط آب‌دهی و کیفیت آب پایین‌دست، باعث کاهش تولید انرژی برق‌آبی، کاهش عملکرد محصولات کشاورزی، ایجاد مشکلات عدیده برای طرح‌های پرورش ماهی و تبعات منفی در امنیت پایدار استان خوزستان می­‌شود.

نورزاده‌حداد ادامه‌ داد: از سوی دیگر افزایش جمعیت شهری و روستایی، تامین آب طرح‌های توسعه کشاورزی و صنعتی، برق‌آبی و نیازهای زیست محیطی همگی موجب افزایش نیازهای آبی پایین‌دست شده است؛ اما نکته نگران‌کننده افزایش تقاضاهای آبی طرح‌های انتقال بین‌حوضه‌ای است که با توجه به تغییرات اقلیمی و تشدید خشکسالی، باعث مشکلات زیادی در حوضه‌های مبدأ و حتی مقصد می­‌شود.

وی اظهار کرد: اجرای این طرح‌ها موجب افزایش تقاضا در کل منطقه و در نتیجه آن توسعه ناپایدار می­‌شود و این امر موجب آسیب‌پذیری بیشتر منطقه در برابر خشکسالی‌ها خواهد شد؛ نهایتا و در طول زمان تشدید خشکسالی­‌ها و با ادامه سوء مدیریت، آب اراضی حاصل‌خیز استان خوزستان تبدیل به شوره‌زار و بیابان خواهند شد.

نورزاده‌حداد گفت: به عبارت دیگر اراضی که باعث تولید و رونق اقتصاد و کشاورزی منطقه و کشور می­‌شوند و امنیت غذایی مردم را تامین می­‌کنند، تبدیل به منابع تولید ریزگرد و ایجاد بیماری­‌های مختلف برای مردم نواحی غربی کشور خواهند شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید