سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تخریب چشمه‎‎های آهکی توران پشت

زیست بوم

تخریب چشمه‎‎های آهکی توران پشت

انجمن گردشگری حافظان طبیعت از سوی تشکل‎‎های فعال در حوزه‏‏‌های محیط ‏‏زیست، منابع‏‏ طبیعی و میراث فرهنگی کشور، خواستار ممانعت از تخریب‏‏های بیشتر چشمه‏‏‌ها و گنبد‏‏های آهکی توران پشت شده‌اند.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Buy Branded Footwear & Shoes Online In India

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در متن این بیانیه آمده است:"میراث طبیعی از جمله مواریث ارزشمندی است که طی میلیون‌ها سال شکل گرفته و می‌‏‏تواند به عنوان سندی بی‏‏‌بدیل برای نسل‎‎های آینده افتخارآفرین باشد.

چشمه‏‏‌ها و گنبدهای آهکی یزد می‏‏‌تواند به عنوان یکی از بی‌‏‏نظیر‏‎‎ترین جاذبه‎‎های زمین میزبان گردشگران فراوانی باشد اما متاسفانه شناخت نداشتن و آگاهی ناصحیح نه تنها آن را در معرض نابودی قرار داده بلکه به نوعی تهدیدی برای فرهنگ حفظ محیط زیست و میراث طبیعی محسوب می‏‏‌شود."

محمد مهدی شرافت، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این رابطه اظهار کرد: به استناد تمامی این موارد، تشکلهای مردمی فعال در حوزه‌‏های محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی کشور خواستار بازنگری و بررسی هرچه بیشتر و همچنین ایجاد زمینه‎‎های پاک‎‎سازی محدوده این شاهکار آفرینش شده و تمدید نشدن مجوز بهره‎‎برداری معدن سنگی که موجبات این نابودی را فراهم کرده خواستار شده‌‏‏اند.

وی افزود: پیش از این، پیروی تخلفات صورت گرفته در منطقه چشمه‏‏‌های آهکی توران پشت و منطقه باستانی تخت رستم، اداره کل میراث فرهنگی علیه بهره‌بردار معدن شکایت کرده بود ولی از سوی دادگاه حکم برائت صادر شده بود و اداره کل صنعت، معدن و تجارت نیز مجوز فعالیت را برای معدن کار صادر کرده بود.

شرافت ادامه داد: با توجه به پیگیری‏‏های صورت گرفته از طریق این اداره کل و استانداری یزد و محرز بودن تخلفات بهره‏‏‌بردار در رعایت نکردن قوانین و ضوابط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان بهره‏‏‌برداری از معدن، اداره کل صنعت، معدن و تجارت نیز از تمدید مجوز خودداری خواهد کرد و این موضوع همچنان مورد پیگیری است.

روستای تاریخی و زیبای توران پشت در فاصله 60 کیلومتری جنوب شرق شهرستان تفت واقع شده و از طبیعت سرسبز و بکری برخوردار است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه