سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم به مناسبت یک روز جهانی؛ بحران کهنه ایران زمین امسال پر قدرت‌تر از همیشه باز می‌گردد

زیست بوم

به مناسبت یک روز جهانی؛ بحران کهنه ایران زمین امسال پر قدرت‌تر از همیشه باز می‌گردد

بدون اغراق، اگر می‌دانستیم که تا چه اندازه قرار است با کمبود آب دچار مشکل شویم، از همین امروز برای احیای قنات ها تلاش می‌کردیم و سخت‌ترین جریمه‌ها را برای مشترکان پر مصرف، آلایندگان آب ‌های زیر زمینی و خلاصه محدود کنندگان این نعمت استراتژیک قائل می‌شدیم.

FW0663 - adidas samba ireland live score last night - adidas Futurenatural Shoes Vivid Red Mens | NSW TECH FLEECE FULL - ZIP HOODIE – AractidfShops - nike lunar tartan outlet sale cheap

به گزارش «تابناک»، دومین روز فروردین ماه مصادف است با روز جهانی آب؛ روزی که امروز بیست و دومین سال تولد آن در سازمان ملل است و به این دلیل نامگذاری شده تا کشورهای مختلف عضو این سازمان، در راستای اجرای بیانیه شماره ۲۱ سازمان ملل این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و در نهایت شرایط پاسداشت این نعمت را فراهم آورند.


شعارهای روز جهانی آب از زمان برگزیده شدن تا کنون:
1994: آب و دغدغه‌های همگانی
1995: آب و زنان
1996: آب و شهرهای تشنه
1997: آب جهان، آیا کافیست؟
1998: آب زیرزمینی، گنجینه پنهان
1999: همه در پایین دست رودخانه‌ها زندگی می‌کنند
2000: آب برای قرن 21
2001: آب برای سلامت
2002: آب برای توسعه
2003: آب برای آینده
2004: آب و بلایا
‌2005: آب برای زندگی
2006: آب و فرهنگ
2007: سازگاری با کم آبی
2008: آب و سلامت
2009: آب های مشترک، فرصت‌های مشترک
2010: آب پاک برای جهان سالم
2011: آب برای شهرها: پاسخ به چالش شهرنشینی
2012: آب و امنیت غذایی
2013: آب در هر مکان برای همگان با همکاری های بین المللی
2014: آب و انرژی این در حالی است که دومین روز فروردین ماه امسال برای ما ایرانیان می‌بایست متفاوت از همیشه باشد چراکه با توجه به کمبود بارندگی های یکسال گذشته، سطح آب پشت اغلب سدها به شکلی کم سابقه پایین رفته و نوید خشکسالی و کم آبی بی سابقه‌ای می‌دهد.


این خبر بد را چند روز پیش حمید چیت چیان، وزیر نیور اعلام کرد و نسبت به پایین آمدن ارتفاع آب از تراز ایمنی مورد نیاز در شمار قابل توجهی از سدها هشدار داد؛ هشداری که وزیر وعده داد در قالب نامه‌ای به رئیس جمهور، به اطلاع وی خواهد رساند تا با توجه به وضعيت نابسامان منابع آبي و بارش ها در كشور، با جابه جايي اعتبارها يا اخذ يك مجوز ويژه و يا با استفاده از اعتبار خشكسالي، بارورسازي ابرها از سر گرفته شود.

چیت چیان با بیان اینکه دیگر تنها صحبت از کمبود منابع آبی در کشور برای مردم کفایت نمی‌کند، افزود: لازم است گزارش‌های تفصیلی همراه با اعداد و ارقام و گزارش تصویری از منابع آبی کشور در رسانه‌ها ارایه شود تا پیام‌های وضعیت کنونی منابع آب کشور، مخاطبان را قانع کند و پیام‌های وزارت نیرو مبنی بر لزوم مدیریت مصرف گوش شنوا پیدا کند.

با این مقدمه، کاهش میزان بازندگی ها در نقاط کشور به زبان درصد بیان شده و آشکار می‌شود که به رغم بارندگی‌های اخیر، یکی از کم بارش ترین سالها سپری شده و خشکسالی سختی در پیش است  که می‌توان سختی های زیادی برای‌مان به همراه داشته باشد.

بر اساس آمار و ارقام، میزان بارندگی در کل کشور از ابتدای مهرماه سال 92 تا اواخر بهمن ماه معادل 117.6 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به سال گذشته که برابر 131.8 میلیمتر بوده، 10.8 درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت در این دوره که برابر 127.3 میلیمتر بوده، 7.6 درصد کاهش نشان می‌دهد.

این آمار برای طول یکسال گذشته نیز به نسبت مدت مشابه در سالهای قبل، وضعیتی مشابه را نشان می‌دهد و در نهایت اگر رشد بارش در چند استان گیلان، ایلام و بوشهر رخ نداده بود، می‌توان گفت شرایط بحرانی کشور را فرا گرفته است.

کافی است بدانیم که در خراسان شمالی بارش سالانه تقریبا نصف شده و در کلانشهر پر جمعیت تهران، ذخیره آب سدها حدود 36 درصد نسبت به سال گذشته و 28.2 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش نشان می‌دهد و علاوه بر این نقاط، آمار کاهش بارش از اغلب نقاط کشور مخابره می‌شود و علاوه بر اینها، پیش بینی هوا شناسی هم نوید خوبی درباره بهار نداده و به عنوان مثال در تهران، کاهش بیست و پنج درصدی باران بهاری پیش بینی می‌شود.


اگر به این مشکلات، مشکلات فعلی نظیر کمبود آب، شبکه توزیع فرسوده، افت کیفیت آب‌های زیر زمینی و... را بیفزاییم، درخواهیم یافت که مشکل باستانی ایران زمین، کمبود آب، که روزگاری رفع آن مهم ترین نیاز جامعه بود و به همین منظور قنات و آبراهه و امثال آن ساخته شده و رواج یافته بود، با قدرت تر از قبل بازگشته و قرار است همگی مان را محک بزند.

قرار است کمبود بارندگی قدرت تغییرمان در الگوی مصرف را سنجیده و یا موجب تغییر در الگوی مصرف این نعمت الهی در کشورمان شود و یا بحرانی پدید بیاورد که از زمان لوله کشی آب در کشورمان  تاکنون سابقه نداشته است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه