سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زنگ خطر فرونشست زمین در کشور

زیست بوم

زنگ خطر فرونشست زمین در کشور

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه سالیانه ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر از سطح ذخایر آب کشور کاسته می‌شود، گفت: این مسائل باعث بروز پدیده فرونشست و فروچاله‌ها می‌شود.

به گزارش مهر، ستار محمودی در خصوص وقوع فرونشست و فروچاله در برخی مناطق کشور و خطر ایجاد نشست‌های جدید زمین در اثر پائین رفتن سطح سفره های زیرزمینی آب گفت: به صورت میانگین سالیانه در دشت‌های کشور ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر افت سطح ذخایر آب را داریم. قائم مقام وزیر نیرو اظهار داشت: در شش حوزه آبریز فعلی کشور میانگینی که وجود دارد در طول سال حداقل ۳۰ سانتی متر ذخایر آب زیرزمینی پائین می رود.

محمودی ادامه داد: بنابراین در طول یک سال نهایتا تا ۴۵ سانتیمتر سطح آب زیرزمینی کشور پائین می رود که البته این میزان در دشت‌های مختلف متفاوت است. حال وقتی سطح آب پائین می رود پس از آن در فواصلی احتمال فرونشست زمین نیز وجود دارد. این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: پس از خالی شدن حفره های زیرزمینی از آب، هوا توان نگهداری زمین را ندارد و با فشارهایی که ایجاد می شود دچار فرونشست می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دشت‌هایی که فرونشست اتفاق می افتد دیگر امکان جبران وجود ندارد، تاکید کرد: برای اینکه این اتفاق نیفتد وزارت نیرو یک مطالعاتی را انجام داده و طرح تعادل بخشی منابع آب زیرمینی کشور را اجرا می کند. محمودی با اعلام افزایش دو تا سه برابری منابع مورد نیاز برای احیای ذخایر آبی کشور گفت: برای سال ۹۵ نیز منابع موجود نسبت به سال گذشته تا سه برابر افزایش یافته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: یکی از کارهایی که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده، این است که باید ۱۱ میلیارد متر مکعب در مصارف، کاهش اتفاق بیفتد که این کار با توافق وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، سازمان محیط زیست و ... تایید شده و جزو برنامه های قرار گرفته است.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: اگر این اقدامات که در برنامه خوب دیده شده در عمل موفق باشند، قطعا روند کاهش سطح منابع آب زیرزمینی کشور متوقف می‌شود و در طول سال‌های برنامه ششم شرایط بهبود می یابد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید