سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بحران خشکسالی در شرق تهران؛ آژیر قرمز در اولین مخزن آبرسانی به پایتخت/ سد لار خشک شد

زیست بوم

بحران خشکسالی در شرق تهران؛ آژیر قرمز در اولین مخزن آبرسانی به پایتخت/ سد لار خشک شد

مخزن 960 میلیون مترمکعبی سد "لار" یکی از 5 سد تامین کننده آب شرب تهران فقط 30 میلیون مترمکعب آب دارد و از این میزان، تنها 18 میلیون مترمکعب قابلیت استحصال و استفاده دارد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Nike Air Force 1 Shadow Black Friday Sale , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت وخیم و سیمای خشک سد آبی لار لمس چهره واقعیت خشکسالی و کم‌آبی در کشور است. در این زمینه وزارت نیرو اعلام کرد: سال گذشته در زمان مشابه آب موجود در سد حدود 66 میلیون متر مکعب بود، اما هم‌ اکنون این رقم 30 میلیون مترمکعب است و تا باقی ماندن 12 میلیون متر مکعب آب در سد می‌توان از حجم آن بهره‌برداری کرد.

سد لار بخشی از سامانه تامین آب شرق استان تهران است که این سامانه حدود 35 درصد آب شرب شهر تهران را تامین می‌کند. بخش عمده آب این سد از رودخانه سفید آب تامین می‌شود که این رودخانه هم‌ اکنون تقریبا خشک شده و تنها باریکه‌ای از آب باقی‌ مانده است.

حجم ورودی آب به مخزن حدود 5 مترمکعب در ثانیه است اما از طرف دیگر 6 مترمکعب در ثانیه از این سد برداشت شده و به تهران منتقل می‌شود. با این روند، از حدود یک هفته آینده برداشت از سد لار به 3 مترمکعب در ثانیه کاهش می‌یابد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات‌ آبی و برق‌آبی آب منطقه‌ای تهران در حاشیه بازدید مسئولان ارشد آبی کشور از سد لار، با بیان اینکه از حجم 960 میلیون مترمکعبی مخزن سد لار 860 میلیون مترمکعب حجم مفید است گفت: 100 میلیون مترمکعب از حجم مخزن، حجم غیرمفید و مرده سد محسوب می‌شود که طبق اصول بهره‌برداری از سدها، نباید از این حجم مرده استفاده کرد؛ اما با توجه به وضعیت خشکسالی ما مجبور به استفاده از این حجم هستیم.

محمد شهریاری با بیان اینکه بیشترین حجم ذخیره‌شده در سد لار ‌در سال 1371، حدود 430 میلیون مترمکعب بوده است افزود: سال گذشته در زمان مشابه آب موجود در سد حدود 66 میلیون متر مکعب بود اما هم‌اکنون این رقم 30 میلیون مترمکعب است و تا باقی ماندن 12 میلیون متر مکعب آب در سد می‌توان از حجم آن بهره‌برداری کرد.

وی افزود:‌ تراز آب در زمان حاضر 8 متر پایین‌تر از تونل ارسال ثقلی آب به سد لتیان و تصفیه‌ خانه 5 سوهانک قرار گرفته است، لذا ناگزیریم آب را با پمپاژ به سوی تهران منتقل کنیم.

شهریاری با تاکید بر اینکه حجم موجود در سد لار ناچیز و تقریبا سد خشک شده است گفت: با توجه به شرایط منطقه‌ای سد لار، بارش‌های جوی این سد در ابتدای سال آبی آینده به‌ صورت برف است و در کوتاه‌ مدت نمی‌توان از آن استفاده کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه