سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم علت بی‌برنامگی در بخش آب چیست؟

زیست بوم

علت بی‌برنامگی در بخش آب چیست؟

به اعتقاد یک کارشناس، در شرایط کنونی، مبحث آب در ایران از مشکلات زیادی رنج می‌برد و دچار بی‌برنامگی است؛ چراکه اصولا با تشکیلات مطالعاتی ناکارآمد روبه رو هستیم.

به گزارش ایسنا، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون به بیش از ۱۵۲ میلی متر رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

هرچند سال آبی جاری، جزو یکی از پربارش‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر کشور بوده است؛ ولی با این وجود توزیع نامتناسب مکانی و زمانی آن موجب شده تا تمامی استان‌ها، شرایط خوبی به جهت برخورداری از نزولات جوی نداشته باشند. به‌طوری که امسال غرب و جنوب غرب کشور شاهد بارش‌های سیل آسا و استثنایی بوده ولی در استان‌های شرقی و مرکزی کماکان بارندگی قابل توجهی ثبت نشده است.

در این باره، سیداصغر تهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به میزان بارندگی‌ها در ایران و افزایش آن نسبت به سال گذشته اظهار کرد: با این حال لازم است آمار به روشنی ارائه شود که از این میزان نزولات، چه میزان تبخیر و تعرق صورت گرفته است.

وی افزود: علاوه بر این، باید مشخص شود که چه میزان به‌صورت برف، ذخیره، چه میزان در پشت سدها ذخیره شده و چه مقداری به زیر زمین نفوذ کرده است و باید آمار و رقم به‌گونه‌ای باشد که بیلان آب را به‌روز داشته باشیم.

او با تاکید به این مساله که متأسفانه با این سیستم مطالعات در وزارت نیرو، هیچ امکانی وجود ندارد که بتوان بیلان را ارائه داد و برای آن برنامه‌ریزی کرد، گفت: در این شرایط لازم است وزیر نیرو نسبت به سازمان‌دهی و تجهیز تشکیلات مطالعات آب به‌طور جدی اقدام کند. در غیر این صورت، مشکل آب، نه‌تنها حل نمی‌شود بلکه هر روز بدتر خواهد شد و اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که می‌توان گفت ظاهراً موضوع آب در ایران با چشمان بسته مدیریت می‌شود.

اما در حال حاضر، ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۴.۵ میلیون نفر، تحت تأثیر تنش آبی هستند که این مساله نیز چالش‌های زیادی را به وجود آورده است، ...

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه